Değerli Arkadaşlarım. Kısa bir süredir Bilkent Üniversitesinde Makhamadjan Turdiev’in
keman derslerini izlemekteyim. Bir dahaki yıla , tek boş günüm var ve o günü tamamen onun derslerini izlemeye ayıracağım. Ondan öğrendiklerimi sizlerle paylaşmak istiyorum.
Makhamadjan Moskova Devlet Konservatuarından mezun bir Özbekistanlı. Eğitimi Tamamen Rus Ekolü kökenli. (Rusyanın müziği 1856 dan sonra parlak bir gelişim gösterdi ve bu ülkede yetişen besteciler sayesinde yüzyılın belli başlı sanat akımlarından bir oldu. Michail Glinka Rus ulusal ekolünün temelini atmış ve ülkede sahne müziğini yerleştirmiştir. (1804-1857) Rus besteciler ulusal akımlarında daha çok KENDİ HALK TÜRKÜLERİNİ derleyerek müzikte kullanmışlardır. 1937 ' de Bürüksel' de yapılan yarışmada birinci olan David Oistrach Rusya'dan çıkan en büyük kemancıdır. )
Makhamadjan' ın ilk dersini izlediğimde gerçekten büyülendim. Bizim bilmediğimiz, hatta devlet konservatuarımızında bilmediği, bir çok keman öğretme stratejileri ve teknikleri var. Benim en çok dikktatimi çeken, iyi düzeyde piyano da çalıyor oluşu idi. Çünkü her öğrencisine piyanoda eşlikleri kendisi yapıyor ve dersini piyano eşliğinde gerçekleştiriyor. Bu durumun öğrenciye en büyük katkısı entenasyon sağlamada oluyor. Ayrıca çok değişik "ezberleme teknikleri" var. Her öğrenci etüdünü, eserini , gamını ezberlemek zorunda. İzlediğim (4-5 öğrenci) her öğrenci dersini ezber sundu . Bu ezberleme tekniklerini, (ve bunun gibi diğer öğretme tekniklerini) önümüzdeki günlerde öğrenip sizlerle paylaşmak isterim.
Onları izlerken birde bizim koşullarımız gözümün önüne geldi. Bizler öğrencilerimize piyano da eşlik edebilecek donanıma sahip değiliz. Peki bunun bir çözümü olamazmı? Tabiki olabilir. AGSL çalgı öğrencilerine mutlaka "PİYANO EŞLİKLİ ÇALGI DERSİ" konmalıdır. Öğrenci hazırlık sınıfından, mezun olana dek çalgı dersleri dışında eşlikli çalgı dersi almalıdır. Bunun öğrenciye katkısı düşündüğümüzdende çok fazla olacaktır.
Bizler sınav ve konser öncesi telaşa düşeriz. Eşlikçi bulma telaşı. Bazen sınavdan önce 2-3 çalışmayla öğrencilerimizi sınava veya konsere çıkarırız. Bu öğrenciyi daha da strese sokar. Yarar yerine zarar veririz. Eşlikli çalgı dersinin en önemli hedeflerinden biri de "MÜZİK YAPMA" kaygısıdır. Çalgıyla, piyano bir bütün içinde birlikte MÜZİK YAPMAYA çalışmalıdır. Bizler bu koşullardan dolayı , bu kaygıyı yeterince hissetmekten uzaklaşıyoruz. Yani yeterince MÜZİK YAPAMIYORUZ!
İdarecilerimizde eşlik sorununun ve öneminin yeterince farkında olmalarına rağmen , bu soruna bir çözüm getirme gibi bir çabaları bulunmamaktadır. Umuyorumki tüm AGSLiselerinde "EŞLİKLİ ÇALGI DERSİ" başlatılsın ve birileri bu konuda birşeyler yapsın!
NOT: AGSL kökenli öğrencilerimizden bir çoğu Üniversitelerde keman öğretmenidir ve keman öğretirken ,öğrencisine piyanoda eşlik edebilecek düzeyde piyano da çalmaktadırlar. Bu geleceğe umutla bakmak adına sevindiricidir.
Daha güzele , daha iyiye umuduyla.....
Sevgiler
_________________
FAYEZ
AGSL Keman Öğretmenlerine (Semra Fayez)
AGSL Keman Öğretmenlerine (Semra Fayez)
Semra Fayez Diyor ki:
En son Admin tarafından 24 Eki Pzt, 18:16 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.
- Semra Fayez
- Mesajlar: 95
- Kayıt: 05 Haz Pzr, 23:25
- Konum: Ankara
Korepetitör!
14 yıl süren yoğun çabalamalarımız sonucu okulumuza (AAGSL) korepetitör alınmıştır. Bu gün tarihe geçmeli diye düşünüp, sevincimi sizlerle paylaşmak istedim. Artık bir EŞLİKÇİ miz var!:)
Fakat benim en büyük arzularımdan biri AGSLiselerine korepetisyon derslerinin konulmasıydı. Umarım bir gün bu da gerçekleşir... Yıkılmayan umudumuzla.....
Fakat benim en büyük arzularımdan biri AGSLiselerine korepetisyon derslerinin konulmasıydı. Umarım bir gün bu da gerçekleşir... Yıkılmayan umudumuzla.....
FAYEZ
- Semra Fayez
- Mesajlar: 95
- Kayıt: 05 Haz Pzr, 23:25
- Konum: Ankara
Ezber Çalma
Bugün yaylı çalgılar öğrencilerimizin final sınavları vardı. Ve biz onlardan , ilk kez sınavda en az bir yapıtı ezber çalmalarını istedik. Bazı öğrenciler hiç notasız gelmişti sınava. Yani verilen tüm yapıtları ezberlemişlerdi.Bazılarıda bir yapıtını ezberleyebilmişti. Bugün gördük ki sonuç öğrenci açısından son derece yararlı.
Öğrenci ezberlediği esere daha fazla çok hakim olabiliyor. Ve eseri daha rahat yorumluyordu. Yapıtı daha duyarlı çalabiliyorlardı. Sanki daha iyi anlamışlardı çaldıklarını.
Ezber çalışmalar, öğrencinin müzik hafızasını , dikkatini ve ton duygusunu geliştirir.
Kısası bugün tüm jüri üyeleri farkettik ki gereken önemi vermediğimiz ezber çalma yöntemi hiç de hafife alınılacak bir durum değilmiş. Yaşadığımız bu deneyimi ve ezber çalmanın önemini diğer keman öğretmenleriyle paylaşmak istedim.
sevgimle..
Öğrenci ezberlediği esere daha fazla çok hakim olabiliyor. Ve eseri daha rahat yorumluyordu. Yapıtı daha duyarlı çalabiliyorlardı. Sanki daha iyi anlamışlardı çaldıklarını.
Ezber çalışmalar, öğrencinin müzik hafızasını , dikkatini ve ton duygusunu geliştirir.
Kısası bugün tüm jüri üyeleri farkettik ki gereken önemi vermediğimiz ezber çalma yöntemi hiç de hafife alınılacak bir durum değilmiş. Yaşadığımız bu deneyimi ve ezber çalmanın önemini diğer keman öğretmenleriyle paylaşmak istedim.
sevgimle..
FAYEZ