MAKALELER |
KEMAN ÖĞRETİMİNDE
ÖĞRETMEN YAKLAŞIMLARI *
SDÜ-Burdur
Eğt.Fak.GSEB- MEASD
* SDÜ Burdur Eğitim Fakültesi
Dergisi,
Yıl:2, Sayı:2, Sayfa:170, Temmuz
2001.
ÖZET
Bu
çalışma, yaptığım Yüksek Lisans araştırmamın ürünü olarak hazırlanmıştır. Keman
eğitimi bireysel bir eğitim ve öğretim programı uygulanarak gerçekleştirilir.
Bu eğitim sırasında öğretmen ve öğrenci arasında bilgi alışverişi
gerçekleşirken, öğrencinin içinde bulunduğu psikolojik durumun takibi,
dolayısıyla duruma göre tavır ve davranış geliştirmenin önemi yadsınamaz.
Araştırmacı tarafından, alanında uzman keman eğitimcileriyle görüşme yapılmış
ve Keman Eğitim Durumunun Düzenlenmesi aşamasında eğitimci davranış ve
yaklaşımları tespit edilmiştir. Çalışma bu davranışları ve benimsenme
oranlarını da içermektedir. Ayrıca bu görüşler doğrultusunda öneriler sunulmuştur.
Anahtar
Kelimeler:Müzik, Keman, Eğitim
ABSTRACT
ATTITUDES OF TEACHER IN VIOLİN EDUCATİON
This study is prepared
as the product of a High Licence research.
Violin Education is obtained by applying
an individual education and training program. During this education,
while an information interchange is being realized between the teacher and
the student, the follow up
of the pyschological situation of the student, consequently, the importance of developing attitude and behaviour according
to the situation
can not be denied. By the researcher, an interview is made with the violin
teachers who are proffessional in their fields and
teachers attitudes and behaviours are determined in the stage of the
organisation of the Violin Education State. The study
includes this behaviours and the rate of admit.
Also suggestions are presented in the direction of these views.
Key Words:Music,Violin Education
GİRİŞ
Müzik eğitimi, çağdaş bir toplum oluşturmada ve çağdaş insan
yetiştirmede çok önemli bir yer tutmaktadır. Müzik eğitiminde amaç; kendine
özgüveni olan, sosyal hayatta karşılaştığı problemlere pratik çözümler
üretebilen bireyler yetiştirmektir. “İnsan yaşamında müzik, vazgeçilmez bir
öğe, bir başka şeyle yeri doldurulamaz ve bir başka şeyle karşılanamaz/giderilemez
bir gereksinimdir. Bu gereksinim sürekli bir oluşum, değişim ve gelişim
halindedir.” (Uçan, 1994, S.99)
Müzik eğitimini gerçekleştirebilmenin temel unsurlarından
biri çalgı eğitimi uygulamalarıdır. “Müzik Öğretmenliği bölümlerinde*
yapılmakta olan çalgı eğitimini sanat eğitimi bünyesinde düşünürsek, bu
okullarda yapılan çalgı eğitimini sanat eğitiminin önemli ve vazgeçilmez bir
boyutu olarak ele alabiliriz.” (Çilden, 1997, S.27)
Müzik eğitimi, güzel sanatlar eğitiminin önemli dallarından
biridir. Bir amaç ve süreç çerçevesinde, belli bir plan ve yöntem izlenerek
gerçekleştirilir. Keman öğretimi de müzik eğitiminin bir boyutudur. Keman
eğitimi bireysel bir eğitim gerektirir ve “bu öğretim şekli öğretmenle öğrenci
arasındaki bireysel olan bilgi alışverişidir.” (Büyükaksoy,
1996, S.62-64)
Keman eğitiminde amaçlar, ilkeler ve yöntemler
belirlendikten sonra öğretmen bunları uygularken yine bireysel farklılıklardan
dolayı öğrencinin içinde bulunduğu psikolojik durumu iyi gözetmek durumundadır.
Keman eğitimciliğinde sözle ikazdan çok model oluşturmanın ve esnek bir tavır
sergilemenin benimsendiği gözlenir. “Çalgı eğitimi yapılan ve çalgı eğitimcisi
yetiştirilen ortamlarda, nitelik konusu öncelikli olarak önemsenmelidir.
Öyleyse, iyi çalgı eğitimcisi yetiştirmenin, iyi çalgı eğitimi ve öğretimiyle
ilişkili olduğu bilinmelidir. Çalgı eğitimciliğinde, bir öğretici için
edinilmesi gereken bilgi ve davranışların kazanılması da iyi çalgı eğitimcisi
olmaya etki eden diğer önemli konulardandır.”(Uslu, 1999, S.42)
Yapılan Yüksek Lisans Tez araştırmasında (Tebiş, 1998) “görüşme” yöntemiyle belirlenen sonuçlara
göre, keman öğretim durumu düzenlenirken, işlem basamaklarında öğretmen
tarafından uygulanması beklenen tavır ve davranışlar saptanmış ve istatiksel dökümü yapılmıştır. Bunların benimsenme oranları
da yine % şeklinde verilmiştir. Bu verilerden bir değerlendirme yapılarak sonuç
ve öneriler bölümü sunulmuştur. Aşağıdaki bölümde, yazarın yaptığı yüksek
lisans tezi ve bu tez için görüşülen keman eğitimcilerinin bildirdiği görüşler
esas alınmıştır. Yine bildirilen bu görüşler sonuç bölümünde öneri cümleleri
şekline dönüşmüştür.
*bölüm: artık güzel sanatlar eğitimi bölümlerinin bir
birimi olarak anabilim/anasanat dalı haline
dönüşmüştür
A-EĞİTİM
DURUMUNUN DÜZENLEMESİ
1.
Öğrencilerin
Dikkatini Konuya ve Kazandırılacak Davranışlara Çekme : Bu aşamada
önerilen görüşler ve benimsenme oranları; kısa bir girişle öğrenciyi derse
hazırlama (%100), Öğrenciyi rahatlatma, korkularını yenmelerine yardımcı olma,
öğrencilerle tanışma, güven duygusunu
yerleştirme, olumlu iletişim ortamı sağlama (%75), Ders planı hazırlama,
dersin genel akışını belirleme (%25), Önceki davranışlarla bağlantı kurma
(%37,5), İlgi uyandırıcı anımsatma ve açıklamalar yapma (%25), Hedefleri belirleme
(%37,5), Öğrencinin konu hakkında araştırarak bilgilenmesini sağlama (%12,5),
Öğrenci düzeyini gözetme ((%25), Örnekleyici ve özendirici parça çalma (%25),
Derse karşı sevgi uyandırma (%12,5) şeklinde biçimlenmişlerdir.
2.
Güdüleme-İstekli Kılma Aşamasında Bildirilen Görüşler : Öğrencilerle
öğrenecekleri konuları görüşme (%12,5), Öğrencileri kazanacakları hedef ve
hedef davranışlar konusunda isteklendirme,
yüreklendirme (%37,5), Öğrenciyi motive edici çabaları öğrenciye gösterme
(%25), Öğrencinin isteğini uyandırmak için etkili bir örnekleme yapma (%62,5),
Başarılarını öğrenciye mutlaka söylenme (%37,5), Güdülemeyi ders öncesi ve ders
sonrası bir etkinlik olarak düşünme (%12,5) oranında benimsenmişlerdir.
3.
Gözden
Geçirme Aşaması : Bu basamakta önerilen görüşler ve
benimsenme oranları şöyledir: Kazanacakları hedef ve hedef davranışları
söyleme, gösterme; hedeflerle ilgili çerçeveyi somut olarak çizme, sergilenen
çalışmanın hangi hedeflere ve hedef davranışlara yönelik olduğunu öğrenciye
anlatarak öğrenmenin bilinçli ve kalıcı olmasını sağlama, öğrencileri ders
sonunda kendilerinden beklenenler konusunda bilgilendirme (%75), Hedef
davranışları etkin bir şekilde örneklendirilerek somut olarak gösterme (%25),
Bazı davranışları neden kazanması gerektiğini anlatma (%12,5), Teorik konuları
not tutarak işleme, her ders kontrol sistemini işletme (%12,5).
4.
Geçiş
ve Geliştirme Aşaması : Uzmanlar tarafından davranışları kazanmaya ilişkin yol, yöntem, teknik çaba
ve işlemleri belirtme ; davranışları geliştirmek için örnekleri çokça sunma,
konunun içeriğindeki teknik özellikleri ayrı ayrı
çözme (%62,5), Araç-gereçlerden yararlanmaya yönelik ipuçları verme, uyarma ve
açıklamalarda bulunma (%37,5), Geliştirme aşamasına geçmeden
önce kısa bir dinlenme molası alma (%12,5), Bir önce kazanılmış davranışın,
sonrakine etkisini anlatma (%12,5), Öğrencilerin doğru tutarlı ve yerindelikli çaba içinde olmalarını sağlama (%37,5), Pekiştireçleri, dönütleri, düzeltmeleri, açıklamaları ve
örneklendirmeleri yapma (%25), Öğrenciyi dikkatlice gözlemleme ve saygı ve
sevgiyle dinlediğini belli etme (%25), Öğrenmedeki sürekliliği sağlama;
cesaretlendirme ve başaracağı hissini verme (%25), Gözlem-taklit-tekrar
üzerinde durarak kalıcılığı sağlama (%12,5), oranında görüş bildirmişlerdir.
5.
Özet
ve Tekrar Güdüleme : Bu aşamada davranılması öngörülen
tavırlar ve benimsenme oranları da şöyledir. Kazandıkları hedef davranışları
yan ve ana hatlarıyla örneklendirerek belirtme; öğretimi gözden geçirme (%50),
Varsa yanlışlık, eksiklik ve tutarsızlıkları belirtme (%50), Varsa yanlışlık,
eksiklik ve tutarsızlıkları giderici ve yol gösterici açıklamalar yapma,
fırsatlar tanıma; ileriye dönük ipuçları verme (%50), Zaman zaman
eski kazanılmış davranışları yeniden ele alma, öğrenciye müzik yapma açısından
haz tattırma (%37,5), Ders öncesi, ders süresi ve ders sonrası öğrencilerle
sürekli ilgi, iletişim ve etkileşim içinde olma (%25), Yapılan en küçük
davranışı ödüllendirme (%37,5), Öğretmeni sevip saymaları için yapılan etkinlik
yapma (%25), Ders sonunda melodik eser ve etütlerle örneklendirerek ilgiyi
sürekli tutma (%12,5), şeklinde tespit edilmiştir.
6.
Kapanış
ve Değerlendirme : Bu aşamada da aşağıdaki yaklaşımlar
belirtilmiştir. Öğrendikleri davranışları yaşama geçirmeye yönelik örnekler
verme, uyarı, yöneri ve öğütlerde bulunma (%37,5),
İşlenmiş dersi bir sonrakine bağlama, gelecek ders için öğrencileri
ödevlendirme (%25), Kemana sevgi kazandırmak için öğrencilere kolayca üretime
geçireceği parçalar verme (%12,5), Öğrenciye keman çalmayı bir insanlık ve
yaşam biçimi olarak algılatmak için faaliyetler içinde bulunma (%37,5), Dersin
bitiminde izleme-biçimlendirmeye dönük değerlendirme yapma; öğrencileri de bu
değerlendirmeye ortak etme, artı eksileriyle üzerinde durup konuşma (%50), Ders
sonunda öğrencinin yaptığı yanlışları kendine buldurmaya çalışma (%12,5),
B-
KEMAN ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
Keman çalışma
sürecindeki çalışma yöntemleri olarak kabul edilen Geliştirme, İfade Etme ve
Dinleti aşamasında yapılması öngörülen tavır ve davranışlar, benimsenme
oranları da şöyle şekillenmişlerdir
Bütünsel bir gelişme
için Alıştırma-Çalışma(etüt)-Yapıt üçlüsüne dayanan bir gelişme yaklaşımını
izleme; belli bir süre kazanılan alışkanlığı kontrol etme, geliştirme
aşamasında elde edilenlerin yapıtın biçimini, çağın özelliklerini ve çokseslendirme çözümlerini bilerek uygun yapıtlarda ve
etkili bir biçimde kullanma (%87,5), Etüt ve yapıtlarda kolaydan-zora,
yalından-karmaşığa, azboyuttan-çokboyuta
giden bir yol izleme (%62,5), Teknik zorlukları ne tür çalışma örnekleriyle
aşılacağını belirtme (%25), Öğrencinin gerekli enerjiyi ve direnci
gösterebileceği düşünce olgunluğuna ulaşmasını gözetme (%12,5), Her düzeydeki
öğrencinin ifade etme aşamasından geçmesini sağlama,
ifade etme aşamasında öğrenciyi sürekli gözlemleme, teşvik etme, ifade için
taklit-inceleme-araştırmadan yararlanma (%37,5), Öğrencinin düzeyine uygun
yapıtları seçme, çalabilme ve yorumlayabilme gücünü geliştirme (%12,5),
Öğrencinin takılmadan, bir bütünlük içinde çalmasını sağlama (%12,5),
Öğrencinin elde ettiği ürünü başkalarıyla paylaşarak onların
görüş-değerlendirme ve önerilerini alma, olabildiğince yetkinleşme; derste
edinilen bilgiyi pekiştirme (%37,5),
Hangi düzeyde olursa olsun mutlaka her çalışma dönemi sonunda sahnede
çalma fırsatı tanıma (%50), Çalgı eğitiminin yer aldığı programlara “topluluk
önünde çalma” dersini koyma (%12,5),
SONUÇ
VE ÖNERİLER
Bu bölümde belirtilen her öneri, bir önceki
bölümde bildirilen uzman görüşleri esas
alınarak verilmiştir.
Keman derslerine girişte öğrencinin dikkatini
konu ve kazandırılacak davranışlara çekebilmek için hazırlık aşamasına önem
verilerek bu süreçte öğrenci rahatlatılmalı, korkuları giderilerek, güven
duygusu içinde sağlıklı bir iletişim ortamı içinde olmaları sağlanmalıdır. Her
dersin genel akışını gösteren bir plan önceden yapılmalı, kazandırılacak
davranışlar önceki davranışlarla bağıntı kurularak ve öğrenci düzeyi
gözetilerek derslere hazırlık yapılmalıdır. Öğrenci içerik, araç, yöntem ve
konular hakkında gerektiği kadar bilgilendirilmelidir. Öğrenilecek parçanın özellikle
öğretmen tarafından veya işitsel araçlarla örnek bir dinletisinin yapılması
mutlaka sağlanmalıdır. Öğrenciye başardığı davranışlar mutlaka söylenmeli,
motive edici çabalar hissettirilmelidir. Güdülemeyi ders öncesi ve sonrası bir
etkinlik olarak görmeli, öğrenciyle öğreneceği konular görüşülmelidir.
Hedeflerle ilgili kesin bir çerçeve çizilmeli ve öğrenciyi bundan haberdar
etmelidir. Bu davranışları neden kazanması gerektiği anlatılmalı, her ders
kontrol sistemi işletilebilmelidir. Davranışı kazanmaya yönelik yol, yöntem,
teknik, çaba ve işlemler belirtilmeli, öğrenci araç ve gereçleri kullanma
konusunda yönlendirilmelidir. Öğrenciye, saygı ve sevgiyle dinlendiği
hissettirilmelidir. Onların doğru ve tutarlı çabalar içinde olmaları
sağlanmalıdır. Derste mola süresi alma ihmal edilmemelidir. Ders sonunda
kazanılanlar tekrar gözden geçirilmeli, eksiklik ve yanlışlıklar
belirtilmelidir. Öğrenciyle her zaman ilgi, iletişim ve etkileşim içinde
olunmalıdır. Ders sonunda izleme-biçimlendirmeye dönük bir değerlendirme
yapılmalıdır. Öğrenciye öğrendiklerini yaşama geçirmesi konusunda örnekler
vermeli, uyarı, yöneri ve öğütlerde bulunmalıdır.
Öğrenciye hatalarını kendi kendine bulma fırsatı verilmelidir.
Alıştırma-Çalıştırma-Yapıt üçlüsüne dayanan bir geliştirme yolu izlenmelidir.
Bu yol kolaydan-zora, yalından karmaşığa ve azboyuttan-çokboyuta doğru olmalıdır. Öğrencinin fiziksel yatkınlığı
göz önünde bulundurulmalıdır. Öğrencinin takılmadan çalmasını sağlama konusunda
çaba göstermelidir.
Kaynakça
Tebiş,
C. (1998) “Keman Öğretiminde Pedagojik Temeller”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans
Tezi, Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü Ankara.
Sönmez, V. (1986) Öğretmen Elkitabı. Ankara Olgaç Matbaası,
S:151-152-154.
Büyükaksoy,
F. (1997) Keman Öğretiminde İlkeler ve
Yöntemler. Ankara Armoni Ltd. Şti. S:62-63-64.
Çilden, Ş. (2001) “Bireysel Çalgı Eğitiminde
Temel İlkeler ve Faktörler” Çağdaş Eğitim Dergisi. Sayı: 272, S:
27
Uçan, A. (1994) Müzik Eğitimi Temel Kavramlar-İlkeler- Yaklaşımlar. Ankara Müzik
Ansiklopedisi Yayınları, S:99.
Uslu, M (1998) “Türkiye’de Çalgı Eğitiminin
Yaygınlaştırılmasında ve Geliştirilmesinde İyi Çalgı Eğitimcisi Yetiştirmenin
Önemi ve Gerekliliği”. 5. İstanbul Türk
Müziği Günleri, Türk Müziğinde Eğitim Sempozyumu. Ankara T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları,
s.42.