MAKALELER |
BEETHOVEN’İN
10. SENFONİSİ *
Orkestra Aylık Müzik Dergisi
Ocak 2005, No. 358, s. 50-55
Bilindiği gibi Ludwig
van Beethoven sadece dokuz senfoni yazmıştır. Ancak
10. senfonisi ilk kez 1988 yılında seslendirilmiştir. Beethoven 1823 yılında Archduke Rudolf’a yazdığı bir
mektubunda, Kraliyet Filarmoni Derneği’ne ‘yeni bir senfoni’ yazacağına söz
vermiş ve taslakların hali hazırda masasında olduğunu ve iki hafta içinde
bitirmeyi ümit ettiğini belirtmişti. Ne yazık ki, aynı topluluk bu senfoniyi
yıllar sonra 1988 yılında seslendirebilmiştir.
İskoçya’daki Aberdeen
Üniversitesi müzikoloji profesörü Barry Cooper,
Beethoven`in 10. senfonisinin taslaklarını tesadüfen
bulmuş ve sadece ilk bölümünün boşluklarını tamamlamıştı. Cooper, senfoninin
tasarlanan üç bölümü için materyal bulmasına rağmen, diğer iki bölümün
tamamlanmasının imkansız olduğunu görmüş ve sadece ilk
bölümü yeniden yapılandırmıştı. Beethoven’ın ilk kez
seslendirilen 10. senfonisi, Cooper’ın yeniden yapılandırdığı bu ilk bölümden
başkası değildir.
Beethoven’in sekreteri Anton Schindler’in 1844’de yayınladığı
bir makalede Beeethoven’in bitmemiş senfonisinden bahsetmesinden
itibaren pek çok spekülasyonlar yapılmış ve bu
senfoniye karşı inanılmaz bir ilgi uyanmıştı. Ancak, Schindler
kendisine güven duyulmayan bir şahit olarak görülmüştü. Beethoven’in Archduke Rudolf’a 1823’de gönderdiği
mektubun yanı sıra, Moscheles’e gönderilmek üzere Schindler’a ölümünden sadece sekiz gün önce 18 Mart 1827’de
yazdırdığı ve kendinin imzaladığı bir başka mektup yine yeni bir senfoninin
taslaklarından söz etmekteydi. Bunun yanı sıra, Beethoven`in
arkadaşı ve sekreteri Karl Holz,
bestecinin 10. senfoninin birinci bölümünün tamamını piyanoda çaldığını iddia
etmiş, bir başka zaman ise senfoniyi tamamladığından söz etmişti. Holz’un tarif ettiği eser Cooper’ın bulduğu taslaklara çok uymaktaydı:
Mi bemol majör tonunda sakin bir giriş ve onu takip eden do minör tonunda güçlü
bir Allegro.
Holz ve Schindler’in başlatmış olduğu bu söylentiler, tamamlanmış
olan el yazısının bir yerlerde saklı olduğu veya Beethoven’in hiç yazmaya
başlamadığı gibi temelsiz söylentilere yol açmıştı. O tarihten itibaren senfoni
ile ilgili pek çok ipuçları ortaya çıkmış, ancak bunlar spekülasyonlara
yenilerini eklemişti.
1980`lerden
önce Beethoven`in 10. senfonisi varolmayan
bir eser olarak kabul edilmekteydi. Yazmış olduğu varsayılan taslak hiç ele
geçmemiş ve eserin sadece bestecinin kafasında tasarlanmış olduğu düşünülüyordu.
1960’lardan itibaren Beethoven’in eserleri daha sistemli bir şekilde
incelenmeye başlanmış ve bestelenme tarihleri kesinleştirilmişti. Ancak, 10.
senfoni hakkında halen hiç bir ize rastlanamamıştı. Robert Winter
1977’de yazmış olduğu önemli bir makalede (‘Noch einmal: Wo sind
Beethoven’s Skizzen zur Zehnten Symphonie?’,
Beethoven-Jahrbuch, ix. 531-552), 9. senfoniden sonra Beethoven’in yaratıcı
aktiviteleri için hiç zamanı olmadığını göstermişti. Winter’a
göre Beethoven senfoniyi yazmayı sadece kafasında tasarlamıştı. Makalesinde o
döneme ait, kayıp bir taslak defterin olmadığından da söz etmişti. Bulunan taslaklar
içinde ise bu senfoninin izine rastlanmadığını, Beethoven’in sadece her zaman
yaptığı gibi pek çok bilinmeyen temaları ve motifleri karalamış olabileceğini belirtmişti.
Peki, Beethoven’in mektuplarında bahsettiği o yeni senfoninin açıklaması nasıl
yapılabilirdi? Bu soruya cevap daha sonra yazılan iki makale ile geldi.
Sieghard Brandenburg, 1984 yılında yayınladığı makalesinde (‘Die Skizzen
zur Neunten Symphonie’, Zu Beethoven 2, ed.
Harry Goldschmidt (Berlin) pp.
88-129), 1822-1824 yıllarına ait üç grup taslaktan söz
etmekteydi. Barry Cooper (1985) ise makalesinde 1825
tarihli bir grup taslaktan söz etmekteydi. Her iki yazarda, 10. senfoniyi aramak
üzere yola çıkmamışlardı. Sieghard 9. senfoni üzerine
yaptığı bir araştırma sırasında, Cooper ise yazacağı bir kitap için yaptığı
araştırmalar sırasında, tesadüfen taslakları bulmuşlardı.
Cooper, bulmuş olduğu taslakların,
Beethoven’in 10. senfonisine ait olduğunu bu makalesinde dört ipucu ile kanıtlamaya
çalışmıştır. Cooper’a göre:
1. Beethoven
ölümünden kısa bir süre önce yeni bir senfoni için taslaklar yazdığını ve bitirmeyi
ümit ettiğini belirtmişti.
2. Taslaklar, Karl Holz’un tanımlamalarına
benzemekteydi.
3. Bu taslaklar
bir senfoni orkestrası için yazılmıştı.
4. Taslaklar “yeni
bir senfoniye” ait açıklamaların yakınında bulunmuşlardı.
Cooper’a göre Beethoven, 9. senfonisini
1824’de tamamlamadan önce, 10. senfoni için temaları yazmaya başlamıştı bile.
Yeni senfoninin temaları üzerinde 1822 yılı ile,
bulunan en son taslağın yazıldığı Ekim 1825 tarihleri arasında zaman zaman çalışmıştı. Beethoven, ölüm tarihi Mart 1827 tarihine
kadar ise sadece birinci bölümün detayları üzerinde çalışmıştı. Cooper’ın
bulduğu bu taslaklar “yaylılar”, “timpani”,
“orkestra” ve “birinci bölüm sonu” gibi referansları içermekteydi.
Cooper’ın senfoni taslaklarını bulması,
eserin yapılandırılıp, seslendirilmesi fikrini doğurmuştu. Ne de olsa,
eserlerini tamamlayamadan ölen diğer bestecilerin eserleri bir şekilde
tamamlanıp, seslendirilmişlerdi. Cooper’a göre, Mozart’ın Requiem i sonradan tamamlanıp,
sıkça seslendirilen ve çok beğenilen bir eserdir. Yine Mahler`in
10. senfonisi, Berg’in
Lulu
operası, Schubert`in bitmemiş senfonileri başkaları
tarafından tamamlanmış eserlerinden bir kaç örnekti. Beethoven’ın
10. senfonisini tamamlamanın tarihsel önemi ne
olabilirdi? Her şeyden önce, bu tamamlanmamış eserin arşivlerde kalmak yerine,
boşlukların doldurularak, performansının mümkün kılınması Cooper`a cazip bir fikir olarak gelmişti. Bunun ötesinde, bu eser
9. senfonisinden sonra, Beethoven’in ne planladığı hakkında bir fikirde verecekti.
Cooper, o dönemde üzerinde çalıştığı
kitabı (Beethoven and the Creative Process.
Oxford University Press) için Beethoven’in pek çok el yazması üzerinde çalışmış
birisi olarak, senfoninin boşluklarını doldurabilecek en iyi kişinin kendisi olduğuna
karar vermişti. Ancak, Beethoven’in eserindeki boşlukları doldurmak o kadar
kolay olmayacaktı. Sayıları elliden fazlayı bulan bu küçük taslakların her biri
30 ölçüden fazla değildi. Beethoven senfoniyi her zaman yaptığı gibi dikkatsiz
bir şekilde ve karmaşık bir el yazısı ile karalamıştı. Bu küçük parçaların çoğunu
tek sesli yazmış, kiminin anahtarını yazmayı unutmuş veya hangi tonda olduğu
belirtmemişti. Taslakların çözümlenmesi imkansız,
çözümlense bile yorumlanması oldukça zor idi.
Cooper Beethoven’iın
besteleme tekniğini, tematik materyallerini ve diğer eserlerini derinlemesine
incelemiş birisi olarak taslakların boşluklarını doldurabilmiştir. Senfoninin
birinci bölümündeki bütün tematik materyaller Beethoven’a
aittir. Cooper, sadece eksik olan bölümler için uygun armonileri eklemiştir.
Bulunan taslaklarda toplam olarak 250 ölçü mevcut olmasına rağmen, bazı
tekrarlar ve çelişen ölçülerden dolayı 200 den az ölçü kullanabilmiştir. Senfoninin
son hali 531 ölçüden oluşmakta, temaların ve bölümün tekrarları ile beraber 300
ölçüsü bestecinin orijinal el yazmalarından alınmıştır. Senfoninin bu ilk
bölümünün notası Universal Edition (Londra)
tarafından yayınlanmıştır.
Onuncu senfoninin birinci bölümünün tamamlanmış
son hali, doğal olarak Beethoven’in yazmak istediği bir eserden oldukça uzaktır.
Senfoni daha çok Beethoven’in “orta dönemine” ait bir esermiş gibi kulağa
gelmektedir. Kimine göre materyaller 10. senfoni için yazılmamış, kimine göre
ise 9. senfoniden alınmış veya bestecinin 9. senfoniden kullanmayıp, çıkarttığı
taslaklardır. Winter, Cooper’ın çalışmalarının
ardından yaptığı araştırmalarla, bu senfoninin yeniden yapılandırılmasını imkansız, gereksiz ve anlamsız bulmuş ve Cooper’ın boşlukları
dolduran süslemelerini ise “düzenli ve yaratıcı değil” diye değerlendirmiştir.
Muhakkak ki, Beethoven bu senfoniyi kendisi
tamamlamış olsaydı, Cooper’dan daha da yaratıcı olabilecekti. Ancak, Cooper’ın
tamamlamış olduğu 10. senfoni en azından Beethoven’in fikirlerinin bir
yansıması veya onun fikirlerine yakın bir eser olarak değerlendirilmelidir. Beethoven’in
10. senfonisinin ilk bölümü uluslararası ses getirmesine rağmen, ne yazık ki fazla
ilgi çekici olmayan bir eser olarak kalmıştır.
KAYNAKLAR
Cooper, B. (January 1985). Newly
identified sketches for Beethoven’s tenth symphony. Music and Letters, 66 (1), 9-18.
Oxford University Press.
Cooper, B. (1988). The first
movement of Beethoven’s tenth symphony: A realization. Beethoven newsletter
3, 25-31.
Winter, R. (1991). Of realizations,
completions, restorations and realizations: from Bach’s ‘The
Art of Fugue’ to Beethoven’s tenth symphony. Journal of the Royal Musical
Association, 116 (1), 96-126.
The Story of Beethoven’s Tenth Symphony (An illustrated
lecture by Dr. Barry Cooper (1988). Symphony
No.10 in E Flat (World Premiere), London Symphony Orchestra (Compact Disc). MCA Records, Inc.,
California, USA.
Beethoven, L. van (1994). The
symphonies (Vol. II.). The City of Birmingham Symphony Orchestra (Compact Disc). Musical Heritage Society, New Jersey,
USA.