MAKALELER |
İŞLEVSEL PİYANO BECERİLERİNİN MÜZİK
ÖĞRETMENLERİ İÇİN ÖNEMİ*
H.Ü. Devlet Konservatuarı Öğr.Üyesi
* Gazi Üniversitesi, GEF
Dergisi
Cilt: 25, Sayı 1, 2005
Sayfa: 149-154
ÖZET: Müzik öğretmenlerinin eğitiminde kullanılan geleneksel piyano eğitimi daha çok artistik
piyano becerilerin öğretilmesine ağırlık vermektedir. Ancak, okul müziği
öğretimi artistik piyano becerilerinin ötesinde işlevsel piyano becerilerininde
kullanılmasını gerektirmektedir.
Anahtar Kelimeler: İşlevsel Piyano Becerileri,
Piyano Eğitimi, Müzik Eğitimi
ABSTRACT: Traditional piano training programs for music teachers more
likely emphasize teaching of artistic piano skills. However, school music
teaching requires use of functional piano skills beyond artistic piano skills.
Key
words:
Functional Piano Skills, Piano Training, Music Education
1. Giriş
Müzik
öğretmenleri piyanoyu kendi müzik sınıflarında bir eğitim çalgısı olarak kullanmaktadırlar.
Müzik öğretmen adaylarının eğitiminde kullanılan geleneksel piyano eğitimi daha
çok solo piyano repertuarı ve teknik çalışmalar gibi artistik becerilerin
kazandırılmasını hedeflemektedir. Ancak, okul müziğinin ilköğretim ve lise sınıflarındaki
öğrencilere öğretimi, artistik piyano becerilerinin ötesinde işlevsel piyano
becerilerinin de kullanılmasını gerektirmektedir. İşlevsel piyano becerileri,
müzik öğretmenlerinin piyanoyu kendi müzik sınıflarında daha etkin bir eğitim aracı
olarak kullanabilmelerini sağlayan pratik piyano çalma becerileridir. Bu
beceriler, verilen bir ezgiye eşlik yapabilme, deşifre çalabilme, transpoze
edebilme, çokseslendirme yapabilme, kadans çalabilme, analiz edebilme, doğaçlama
yapabilme, birlikte çalma ve koro ve orkestra eserlerinin partilerini piyanoda çalabilme
vb. becerilerdir. Bu işlevsel beceriler ile donanmış
olarak mezun olan müzik öğretmenleri, piyanoyu görev yapacakları okullarda öğrencilerine
müzik öğretirken, eşlik yaparken ve koro, çalgı veya çalgı gruplarına eşlik
yaparken daha etkili olarak kullanabileceklerdir. Bundan dolayı, müzik
öğretmeni adaylarının, müzik öğretmeni yetiştiren kurumlardaki piyano
programlarında işlevsel piyano becerilerini kazanarak mezun olmaları gereklidir.
2. Bulgular
2. 1. Piyanonun Müzik Derslerinde Kullanılması
Johnson
(1987) müzik öğretmenlerinin eğitimindeki geleneksel piyano eğitiminin ne yazık
ki daha çok solo repertuar, ezberleme, yorumlama, dizi, arpej ve diğer teknik
çalışmaları içeren artistik becerileri daha çok vurgulamakta olduğuna, diğer
taraftan müzik öğretmenlerinin ihtiyacı olan işlevsel becerilerin ise müfredat
programlarda yer almadığına dikkat çekmektedir. Johnson piyano derslerinde
öğretilen beceriler ile bunların müzik öğretmenleri tarafından gelecekte
kullanımının arasında çok az bir ilişki olduğunu savunmaktadır. Ona göre, eser
ezberleme, solo repertuar çalışmaları ve dizi çalışmalarının öğretilmesine ve
test edilmesine, müzik öğretmenlerinin gerçek müzik öğretiminde bunları nasıl
kullanacağından daha çok önem verilmektedir. Diğer taraftan müzik öğretmenleri piyano derslerinde kapsanmayan işlevsel
piyano becerilerini gerçek müzik öğretim ortamında kullanmaya daha çok ihtiyaç
duymaktadırlar.
March’ın
1988 yılında yapmış olduğu bir araştırmaya göre, müzik öğretmenlerinin kendi
müzik sınıflarında daha çok eşlik ve çokseslendirme becerilerini kullandıkları
ortaya çıkmıştır. Solo piyano repertuarının müzik derslerindeki kullanımı ise
ne yazık ki müzik öğretmenleri tarafından “en düşük” olarak sınıflandırmıştır.
Tuğcular’ın
1982-1990 yılları arasında dört yıl yüksek öğrenim gören müzik öğretmenlerine
uyguladığı bir anket sonucuna göre müzik öğretmenleri derslerde çalgılarını
daha çok ezgiye destek, ezgiye eşlik, kulak eğitimi ve aynı zamanda dinleti
amacıyla kullanmaktadırlar (1994). Ancak, öğretmenler aldıkları çalgı
eğitiminin mesleksel kullanımı bakımından yeterince işlevsel olmadığını
belirtmişlerdir. Bu sonuca göre Tuğcular çalgı eğitiminin müzik öğretmenliği
mesleğinin gerektirdiği kapsam, düzey ve nitelikte olmasını önermiştir.
Müzik
öğretmenliği uygulaması yapmakta olan öğrenciler üzerinde yapılan bir başka
araştırmaya göre (Şentürk, 1994), müzik öğretmen adayları ilk öğretmenlik
deneyimlerinden sonra, anaçalgılarını etkili olarak kullanamadıklarını ve aynı
zamanda “piyanoda eşlik” derslerinin öğretmenliğe dönük olmadığını
belirtmişlerdir. Bu öğrenciler, piyanoda eşlik derslerinde daha çok okul
şarkılarına eşlik edilmesine ağırlık verilmesini ve aynı zamanda bu konunun çok
seslendirme derslerinde de ele alınmasını önermişlerdir.
Ankara
ili ve ilçelerindeki Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı resmi, özel ilköğretim ve
liselerde görev yapan müzik öğretmenleri üzerinde yapılan bir araştırma
sonucuna göre piyano müzik sınıflarında daha çok şarkı öğretimi ve kulak
eğitimi esnasında kullanılmaktadır (Bulut, 2004). Ancak, müzik öğretmenlerinin
çoğunluğu almış oldukları piyano eğitimi ile müzik öğretmenliğinde piyano
kullanımları arasında bir ilişki olmadığını belirtmişlerdir. Müzik öğretmenleri
bunun yanı sıra müzik öğretmenliği programlarında eşlikli okul şarkılarının
çalınmasına daha çok yer verilmesi gerektiğine inandıklarını da
belirtmişlerdir. Sonuç olarak, bu araştırma ile müzik öğretmenlerinin piyanoyu
kullanabilmeye yönelik gerekli ve yeterli donanıma sahip olmadan mezun
oldukları ve piyano eğitiminin müzik öğretmenliği açısından amacına
ulaşamadığı saptanmıştır.
2. 2. Müzik Öğretmeni Yetiştiren
Kurumlardaki Piyano Eğitimi
Kasap’ın
1999 yılında yedi müzik öğretmeni yetiştiren kurum üzerinde yapmış olduğu bir
araştırma ile müzik öğretmenlerinin nasıl bir piyano eğitimi alarak mezun
oldukları saptanmıştır. Bu araştırmada, bu kurumlarda görev yapan 47 piyano
öğretim üyesine anket uygulanmış ve ayrıca aynı kurumların piyano ders
programları incelenmiştir. Bu araştırma sonucuna göre müzik öğretmeni
yetiştiren kurumların piyano ders programlarında daha çok solo repertuar ve teknik
çalışmalarına yer verilmektedir. Piyano öğretim elemanları, piyano derslerinde solo
repertuar ve teknik çalışmaların yanı sıra çok azda olsa deşifre çalışmaları, verilen
ezgiye eşlik, kadans çalma, analiz edebilme ve ezberlemeye yer verdiklerini,
ancak bu eğitimin yeterli olmadığını belirtmişlerdir. Piyano derslerinin yanı
sıra, üzerinde araştırma yapılan müzik eğitimi bölümlerinden sadece beşinde
(%71) işlevsel piyano becerilerinden olan “piyanoda eşlik” dersinin, zorunlu
ders olarak programlarda yer aldığı saptanmıştır. Ancak piyanoda eşlik dersi,
iki okulda sadece piyano ve şan öğrencilerine, bir okulda piyano, şan ve müzik
teori öğrencilerine ve sadece iki okulda ise bütün öğrencilere verilmektedir.
Piyano
eğitimcileri, öğretmen yetiştiren kurumlarda kullanılan piyano müfredat
programlarının kapsamlı olmadığını ve bu programların yeniden değerlendirilip,
daha kapsamlı bir programın geliştirilmesine ihtiyaç duyduklarını vurgulamışlardır.
Bunun yanı sıra öğretim elemanları piyano derslerinde performans ve teknik
çalışmaların yanı sıra işlevsel piyano becerilerinin de program kapsamına
alınması gerektiğini belirtmişlerdir.
Müzik
öğretmeni yetiştiren kurumlarda görev yapan piyano öğretim elemanları, müzik
öğretmeni adaylarının kazanması gereken performans ve işlevsel piyano
becerilerini en önemliden, en önemsize doğru önce sınıflandırmışlar, daha sonra
ise sıralamışlardır. Bu sınıflama ve sıralama sonuçları karşılaştırıldığında
(sırası ile); deşifre yapabilme, eşlik yapabilme, teknik çalışmalar yapma,
birlikte seslendirme, kadans çalabilme, solo repertuar çalışmaları, analiz
edebilme, çokseslendirme yapabilme, stil geliştirme, transpoze edebilme ölçeğin
üst sıralarında yer alırken, doğaçlama yapabilme, orkestra ve koro eserlerinin
partilerini piyanoda çalabilme, ezberleme ve verilen bas partisi üzerine
çokseslendirme yapabilme ölçeğin alt sıralarında yer almıştır. Piyano öğretim
elemanları, ölçeğin üst sıralarında yer alan becerilerin müzik öğretmen
adaylarına kazandırılmasının çok önemli olduğunu vurgulamışlar ve bu
becerilerin piyano ders programlarında yer almasını kuvvetle önermişlerdir.
Piyano öğretim elemanları ayrıca çok seslendirilmiş türküler, ulusal marşlar,
birlikte seslendirilebilecek eserler, eşlikli şarkılar, okul şarkıları ve dünya
müziğinden ve pop müziğinden örneklerin, piyano eğitim repertuarında yer alması
gerektiğini de önermişlerdir.
3. Sonuç
Müzik
öğretmeni yetiştiren kurumlardaki piyano programları daha çok teknik ve
performans becerilerin müzik öğretmen adaylarına öğretimini hedeflemektedir.
Ancak, bu kurumlardaki piyano eğitiminin amacı piyanist yetiştirmek değil, müzik
sınıflarında piyanoyu daha etkili bir şekilde kullanabilen öğretmenler
yetiştirmek olmalıdır. Çünkü, okul müziğinin ilköğretim ve lise sınıflarındaki
öğrencilere öğretimi, artistik piyano becerilerin yanı sıra işlevsel piyano
becerilerininde kullanılmasını da gerektirmektedir Ne yazık ki, müzik
öğretmenleri işlevsel piyano becerilerini ya çok az, ya da hiç kazanamadan müzik
öğretmeni yetiştiren kurumlardan mezun olmaktadırlar. Müzik öğretmenlerinin
gerçek müzik öğretim ortamında piyanoyu daha etkili olarak kullanabilmeleri
için artistik piyano becerilerinin yanı sıra birlikte seslendirme, kadans
çalabilme, analiz edebilme, çokseslendirme yapabilme, transpoze edebilme gibi işlevsel
piyano becerilerini de kazanarak mezun olmaları kaçınılmazdır.
3. İşlevsel
piyano becerilerinin kazandırılmasının hedeflendiği “grup piyano eğitimi”,
müzik öğretmeni yetiştiren kurumların programları kapsamına alınmalıdır. (Kasap’ın
(1999) yapmış olduğu araştırmada müzik öğretmeni yetiştiren kurumlardaki piyano
eğitimcilerinin çoğunluğunun (%86) işlevsel piyano becerilerini grup içinde
öğretmeye istekli olduğu saptanmıştır).
Kaynaklar
Bulut,
D. (2004, Nisan). Müzik Öğretmeni
Yetiştiren Kurumlarda Alınan Piyano Eğitiminin Müzik Öğretmenliğinde
Kullanılabilirliği. 1924-2004 Musiki Muallim Mektebinden Günümüze Müzik
Öğretmeni Yetiştirme Sempozyumunda sunulmuş bildiri, Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta.
Johnson,
G. W. (1987). Group Piano Instructional Priorities
for Music Majors in Higher Education Settings in the United States.
Yayınlanmamış doktora tezi. Brigham Young University, Provo, UT.
Kasap, B.
T. (1999). The Status of Undergraduate
Secondary Piano Instruction in Selected Departments of Music Education in
Turkey with Recommendations for Teaching Functional Skills in Groups.
Yayınlanmamış doktora tezi. University of Oklahoma, Norman.
March,
W. (1988). A Study of Piano Proficiency Requirements
at Institutions of Higher Education in the State of Oregon as Related to the Needs
and Requirements of Public School Music Teachers. Yayınlanmamış doktora
tezi, The University of Oregon, Eugene.
Şentürk,
N. (1994). Müzik Öğretmenliği Programındaki Uygulama Dersleri ve Çevre İlişkileri.
Gazi Üniversitesi,
Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi (Özel sayı), 195-203.
Tuğcular, E. (1994) Türkiye’de Müzik Öğretmenlerinin Müzik Eğitimi Bölümlerinde
Aldıkları Çalgı Eğitiminin Öğretmenliklerine Yansıması. Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi (Özel sayı),
317-320.