BİLDİRİLER |
MÜZİK EĞİTİMİ BÖLÜMLERİNİN
GİRİŞ-YETENEK SINAVLARINA BAŞVURAN ADAYLARIN
MÜZİKSEL İŞİTME-YİNELEME SINAVINDAKİ SORU
TİPLERİNE GÖRE
BAŞARI DURUMLARININ
BELİRLENMESİ
Prof. Ali Sevgi |
Arş.Gör. Cengiz Şengül |
İnönü Ünv. Eğt.Fak. |
Gazi Ünv.
Eğt.Fak. |
GSEB MEASD-Malatya |
GSEB MEASD-Ankara |
* Cumhuriyetimizin 80. Yılında Müzik
Sempozyumu, 30-31 Ekim 2003,
İnönü Üniversitesi, Malatya
Bildiriler,s.232-239.
GİRİŞ
Müzik eğitimi veren kurumların öğrenci alımı, bu alana ilgi
duyan yetişmiş, kısmen yetişmiş ya da hiç yetişmemiş
adayların sınanması ve değerlendirilmesi sonucunda yapılır. Bunun için bu
kurumlarda öğrencilerin müziğe yatkınlık derecelerini anlamaya yönelik sınavlar
geliştirilmiştir. Zaman içerisinde bu sınavlar kapsam ve içerik yönünden
gelişme, değişme göstermiştir. Zaman zaman tek
aşamalı işitme-yineleme sınavı, iki aşamalı
işitme-yineleme sınavı ya da müziksel algılama
testine ek olarak işitme-yineleme sınavı biçiminde uygulanmıştır. Yapılış
biçimi ne olursa olsun bütün bu sınavların yapılış amacı baş vuran adaylar
içerisinden belirlenen kontenjana uygun sayıdaki en başarılı adayları saptamaya
yöneliktir. Bu sınavların biçimi ve soruların zorluk dereceleri aday
sayısındaki yoğunluk, adayların ön yetişme durumları, kurumların hedefledikleri
programlara göre değişme göstermektedir. Bu araştırma 2000-2001 öğretim yılında
Türkiye’de farklı bölgelerdeki üç müzik eğitimi bölümünün uyguladığı giriş
yetenek sınavlarından elde edilen verilere dayalı olarak yapılmıştır.
Araştırmanın Amacı
:
Araştırmanın amacı; müzik eğitimi bölümlerinin giriş yetenek
sınavlarının işitme-yineleme bölümünde sınavın alt boyutlarını oluşturan
sorulara alınan yanıtlardan yola çıkarak adayların hangi tip sorularda ne kadar
başarılı olduklarını belirlemektir.
Araştırmanın Önemi
:
Gerek alan uzmanları, gerekse uzman olmayan fakat müziğin
diğer alanlarında uzman olan kişiler tarafından yapılan bu sınavların Müzik
Eğitimi Bölümlerine öğrenci seçerken öğrenci kaynaklarının işitsel
özelliklerini ortaya çıkarıp, hazırlanacak soruların bu özelikler dikkate
alınarak gözden geçirilmesinin sağlanması bakımından önemlidir. Uygulanan
sınavlarda soru tiplerinin ne denli işleyip işlemediğini ortaya çıkarması
beklendiğinden dolayı da ayrıca önemlidir.
YÖNTEM
Bu bölümde; evren ve örneklem, verilerin
toplanması ve çözümlenmesi, verilerin analizi ile ilgili çalışmalar yer
almaktadır.
Evren ve Örneklem :
Bu araştırmanın evreni Ankara Gazi üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Bölümü,
Erzurum Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim
Fakültesi Müzik Eğitimi Bölümü, Urfa Harran Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Müzik Eğitimi bölümlerinin yapmış
oldukları 2000-2001 Eğitim-Öğretim yılı giriş yetenek sınavlarıdır.Bu evren
çalışma evreni olup, aynı zamanda araştırmanın örneklemini
teşkil eder.Örneklem bulgularının bir evrene
genellenmesi söz konusu değildir.Bu ilkeden hareketle yapılan veri analizi,
grupların gözlenen istatistiksel bulgularının sadece betimsel düzeyde
yorumlanması ile sınırlandırılmıştır.
Tablo 1. Örneklem
Gruplarını Oluşturan Öğrenci Sayısı.
Örneklem Grup |
Aday Sayısı |
G.Ü.G.E.F.M.E.B. |
508 |
A.Ü.K.K.E.F.M.E.B. |
137 |
H.Ü.F.E.F.M.E.B. |
87 |
Verilerin
Toplanması ve Çözümlenmesi :
Bu araştırmada; Ankara, Erzurum, Urfa
Müzik Eğitimi Bölümlerine ait sınav yönergeleri, konu ile ilgili yazılar ve
araştırmalar incelenmiş, veriler kaynak tarama yöntemi ile toplanmıştır.
Araştırma için gerekli tüm veriler 2000-2001 Eğitim- Öğretim yılının giriş
sınav sonuçlarıdır.
Giriş yetenek sınavlarında adaylara yöneltilen müziksel
işitme-yineleme bölümünün alt boyutlarını oluşturan soru tipleri öncelikle
başaran, başaramayan ve genel başarı durumu çizelgeleri; “tabarak
sunulmuştur.
Verilerin Analizi :
Elde edilen bilgiler ışığında adayların giriş sınavlarındaki
başarı ve başarısızlık durumları incelenmiştir. Sınava giren 732 adayın
almış olduğu notlar
incelenerek başarı durumları hakkında somut bilgiler elde edilmiştir.
Verilerin çözümlenmesinde betimsel tekniklerden ( “Delphi: İstatistiki veriler”,
“Excel : Grafik”, “Word: yazım” ) yararlanılmıştır. Bulgular ( n ) birey
sayısı, (%) yüzde ile ifade edilmiştir.
BULGULAR VE YORUM
Tablo 2.Tek Ses İşitmede Genel
Başarı Durumu.
Başarı Durumu |
n |
% |
Başaran |
1884 |
84,1 |
Başaramayan |
356 |
15,9 |
TOPLAM |
2240 |
100 |
Bu sonuca göre tek sesleri tekrarlamada adayların oldukça
başarılı kabul edilecek bir oran etrafında kümeleştiklerinden bu soru tipinin
çok seçici olduğunu söylemek güçleşmektedir. Bu soru tipinin giriş sınavlarının
yalnız birinci aşamasında yer alması ya da hiç yer almaması da bu düşünceyi doğrular
niteliktedir.
Tablo 2.1.Tek Ses İşitmede Soruların
Tamamına Verilen Doğru Yanıtlara Göre
Başarı Durumu.
Başarı Durumu |
n |
% |
Başaran |
166 |
74,2 |
Başaramayan |
58 |
25,8 |
TOPLAM |
224 |
100 |
Bu sonuca göre tek ses sorularının tamamına verilen yanıtlardaki başarı oranının çok yüksek oluşu
adayların, bu soru tipine çok iyi hazırlandıklarını ve bu alandan yeterince birbirlerini
eleyemedikleri görülmektedir.
Tablo 3. İki Ses İşitmede Aralıklara
Göre Genel Başarı Durumu.
Aralık |
Aday Sayısı |
Başaran |
Başaramayan |
% |
Başarı Sırası |
B2 |
645 |
330 |
315 |
51,1 |
6 |
B3 |
732 |
514 |
218 |
70,2 |
1 |
4 |
645 |
421 |
224 |
65,2 |
2 |
+4 (-5) |
732 |
428 |
304 |
58,4 |
4 |
5 |
87 |
50 |
37 |
58,6 |
3 |
k6 |
645 |
337 |
308 |
52,2 |
5 |
k7 |
595 |
273 |
322 |
45,8 |
7 |
Tablodan da
anlaşıldığı gibi seslerin birbirlerine çok yaklaştığı ya da uzaklaştığı aralıklarda (B2 ve k7) duyulmada başarı
oranının en düşük değerlerde gerçekleştiği, büyük üçlüden başlayıp küçük
altılıya uzanan dilimlerdeki aralıklarda başarı oranının yüksek değerlerde
gerçekleştiği görülmektedir. Ayrıca başarı oranının yüksek çıktığı bu
aralıklarda başarı grafiğinin mesafe genişledikçe giderek düştüğü
gözlenebilmektedir.
Tablo 3.1.İki Ses İşitmede
Aralıkların Tınısal Özelliklerine Göre Başarı Durumu.
Aralık |
Aday Sayısı |
Başaran |
Başaramayan |
% |
Başarı Sırası |
Yarı Uyumlu (B3+k6) |
1377 |
842 |
535 |
61,2 |
2 |
Uyumlu (5) |
87 |
50 |
37 |
58,6 |
3 |
Uyumsuz
(B2+(+4)+k7) |
1972 |
1019 |
953 |
51,7 |
4 |
Dörtlü (4) |
645 |
421 |
224 |
65,2 |
1 |
Tabloda aralıkların tınısal özelliklerinin, duyulma
oranlarında etkili olduğu görülmektedir. Uyumlu ya da
uyumsuz grubun karakteristik aralıklarında duyma oranında düşme izlenmektedir.
Mükemmel kaynaşma olarak kabul edilen beşli aralıkta ikinci sesin varlığının
adaylarca yeterince fark edilmediği görülmektedir. Yakın,orta ya da uzak mesafede de olsa uyumsuz tınıların adaylarca
daha zor algılandığı söylenebilir. Türk müziği armoni sisteminde dörtlü
aralığının çözüm olarak kabul edilmesi ve geleneksel çalgılarımızdan bir
çoğunun akort sisteminde yaygın olarak kullanılan bir aralık olmasının bu soru
tipinde başarının yükselmesinde etkili olduğu düşünülebilir.
Tablo 4.Üç Ses İşitmede Genel Başarı Durumu.
Akor |
Aday Sayısı |
Başaran |
Başaramayan |
% |
Başarı Sırası |
M 3/5 |
87 |
50 |
37 |
58,6 |
2 |
M 3/6 |
732 |
254 |
478 |
34,6 |
5 |
M 4/6 |
137 |
49 |
88 |
35,7 |
4 |
m 3/5 |
508 |
330 |
178 |
64,9 |
1 |
m 4/6 |
595 |
310 |
285 |
52,1 |
3 |
4/7 |
508 |
177 |
331 |
26,9 |
6 |
(-5) |
137 |
32 |
105 |
23,7 |
7 |
Üç ses işitmede akor seslerinin arpejlenmesindeezgisel oluşlarına göre başarı oranlarının
değiştiği söylenebilir. Her grup içindeki akorlardan minör olanların majör olanlara kıyasla
adaylar tarafından daha rahat algılandığı izlenmektedir. Beşinci sırada izlenen
majör birinci çevirim (M3/6), altıncı
sırada izlenen dört-yedi (4/7) ve yedinci sırada izlenen eksik beşli (-5) akorlarının duyulma yüzdelerindeki düşüklük nedeniyle
adayları oldukça zorladığı, bu nedenle eleme sınavları yerine seçme
sınavlarında daha etkili olabileceği görülmektedir.
Tablo 4.1.Üç Ses İşitmede
Majör-Minör Akorların Durumlarına Göre Başarı
Durumu.
Akorun Durumu |
Aday Sayısı |
Başaran |
Başaramayan |
% |
(M+m) 3/5 |
595 |
367 |
228 |
61,7 |
(M+m) 3/6 |
732 |
254 |
478 |
34,6 |
(M+m) 4/6 |
732 |
321 |
411 |
43,9 |
Başarı oranının belirgin olarak yüksek görüldüğü majör ve
minör temel (3/5) akorlarında,
akorların temel ses üzerine kurulu olmalarının çok
etkili olduğu söylenebilir. Majör ve minör ikinci çevirim (4/6) akorunun birinci çevirim (3/6) akoruna
göre, duyulma oranının yüksek oluşunda
çevirimin arpejlendiğinde ezgiselliğinin
etkili olduğu düşünülmektedir.
Tablo 4.2.Üç Ses
İşitmede Akorların Yapılarına Göre Başarı Durumu.
Akor Yapısı |
Aday Sayısı |
Başaran |
Başaramayan |
% |
Majör |
956 |
410 |
546 |
42,9 |
Minör |
1103 |
645 |
458 |
58,5 |
Disonans (uyumsuz) |
645 |
150 |
495 |
25,3 |
Uyumlu grup akorları içerisinde minör akorların
% 16 gibi anlamlı sayılabilecek bir farkla majör akorlara
göre adaylar tarafından daha kolay algılandığı, disonans
akorların bu gruptan koparak çok daha zor algılandığı
söylenebilir.
Tablo 5.Dört Ses İşitmede Genel
Başarı Durumu.
Akor |
Aday Sayısı |
Başaran |
Başaramayan |
% |
Başarı Sırası |
MB7 |
508 |
154 |
354 |
30,3 |
1 |
m6 |
508 |
148 |
360 |
29,1 |
2 |
mk7 |
87 |
20 |
67 |
22,9 |
3 |
Adayların başarı durumlarında, akorların
yapılarına göre işitmesinde önemli bir
değişiklik olmadığı, genel olarak dört ses işitmede başarı oranının çok düşük
olduğu söylenebilir. Üç sesli akorlara göre ses
sayısının daha fazla olması ve bu akorların disonans unsurları içermesinin adayların şimdiye kadar ki
yaşamlarında böylesi yoğunlukta çok sesli müzikleri aktif olarak yeterince
bilinçli bir şekilde kullanmayışlarının başarı oranının bu denli düşük
çıkmasında etkili olduğu düşünülmektedir.
Tablo 6. Ezgi İşitmede Ölçülere Göre
Başarı Durumu.
Ezgi |
Aday Sayısı |
Başaranlar |
||||
1. Ölçü |
2. Ölçü |
3.Ölçü |
4. Ölçü |
|||
Tonal |
n |
732 |
505 |
240 |
140 |
152 |
% |
|
68,9 |
32,7 |
19,1 |
20,7 |
|
Makamsal |
n |
732 |
469 |
189 |
104 |
121 |
% |
|
64 |
25,8 |
13,7 |
16,5 |
Adayların müziksel bellekleri ile ilgili en önemli verilerin
ortaya çıkarılmasında çok etkili bir soru tipi olan ezgi işitmede, ezgilerin
birinci ölçülerinde başarı oranının yüksek olduğu, ikinci ölçüde başarı
oranının % 50’den daha fazla oranlarda
düştüğü, bu orandaki düşüşün üçüncü ölçüde de gerçekleştiği, çok anlamlı kabul
edilemeyecek bir oranda dördüncü ölçüde yükseldiği görülmektedir. Dördüncü
ölçülerde görülen bu yükselişte ezgilerin eksen sesiyle bitmiş olmalarının
etkili olduğu söylenebilir. Üzerine üç ölçünün eklenmesine rağmen birinci
ölçülerdeki başarı oranının diğer ölçülere oranla çok yüksek oluşu ezgilerin
başlangıcının bellekte çok önemli izler bıraktığını göstermesi bakımından
oldukça önemli bir bulgu olduğu söylenebilir. Başarı grafiğinin, ezgilerin tonal ya da makamsal oluşlarına
göre değişmediği ancak, tonal ezgide izlenen grafiğin
daha düşük bir başarı oranı ile makamsal ezgide de sürdürüldüğü gözlenmektedir.
Tablo 6.1. Ezgi İşitmede Motiflere
Göre Başarı Durumu.
Ezgi |
Aday Sayısı |
Başaranlar |
||
1.Motif |
2.Motif |
|||
Tonal |
n |
732 |
209 |
105 |
% |
|
28,5 |
14,3 |
|
MMakamsal |
n |
732 |
172 |
46 |
% |
|
23,4 |
6,2 |
İki ölçüden oluşan motiflerde, tablo 5.de görülen birinci
ölçülere ait % 68,9 ve %64 olarak beliren başarı oranının %28,5 ve %23,4lere
düştüğü, ikinci ölçülere ait %32,7 ve %25,8 olarak beliren başarı oranının
%14,3 ve %6,2lere düştüğü görülmektedir.
Tablo 6.2.Ezgi İşitmede Ezgilerin Tonal ve Makamsal Oluşlarına Göre Tamamının Duyulmasındaki
Başarı Durumu.
Başarı Durumu |
n |
% |
Tonal ( Başaran ) |
63 |
8,6 |
Makamsal (Başaran ) |
24 |
3,2 |
Tablo 6. ve 6.1. de olduğu gibi ölçü ve motiflerin
işitmesinde makamsal ezgilerin duyulmasındaki başarı durumundaki tonal ezgilere göre düşüklük, ezgilerin tamamının
duyulmasındaki oranlara da yansımıştır.
Tablo 6.3.Ezgi İşitmede Ezgilerin
Tamamına Verilen Doğru Yanıtlara Göre
Başarı Durumu.
Başarı Durumu |
n |
% |
Başaran |
8 |
1 |
Başaramayan |
724 |
99 |
TOPLAM |
732 |
100 |
Ezgilerin tamamına verilen doğru yanıtlardaki başarı
oranının % 1gibi çok düşük düzeylerde gerçekleşmesi, mesleki müzik eğitimi
veren kurumlarda işitme eğitiminde dikte ile ilgili başarıya ulaşmada önemli
engellerden birisi olarak açıkça görülmektedir. Giriş sınavlarında puanlamada
ezgilerin tamamına verilen doğru yanıtların ancak doğru kabul edilmesi
durumunda adayların tamamına yakını başarısız görüleceğinden dolayı sağlıklı
bir sıralamanın oluşamayacağı da söylenebilir. Sınav boyutları içinde ezgi
işitmeye ayrılan puanın yüksekliği dikkate alındığında seçiciliğinin yüksek
oluşu nedeniyle ezginin tamamı ya da motiflerin
yerine en küçük birim olan ölçülerin baz alınmasının önemi tüm açıklığıyla
görülmektedir.
Tablo 7.Ritm
İşitmede Genel Başarı Durumu.
Başarı Durumu |
n |
% |
Başaran |
550 |
44,4 |
Başaramayan |
690 |
55,6 |
TOPLAM |
1240 |
100 |
Adayların genel başarı
durumlarına bakıldığında, başarı oranının başaramayanlara oranla düşük olduğu görülmektedir. Ancak, %44,4’lük
başarı oranının, sınavın eleme niteliği göz önünde bulundurulduğunda ritm işitme bölümünde adayların başarılı olduklarını
söyleyebiliriz.
Tablo 7.1.Ritm
İşitmede Ölçülere Göre Başarı Durumu
Ezgi |
Aday Sayısı |
Başaranlar |
|||
1. Ölçü |
2. Ölçü |
3.Ölçü |
4. Ölçü |
||
n |
1240 |
895 |
487 |
431 |
389 |
% |
|
72,2 |
39,3 |
34,8 |
31,4 |
Üzerine üç ölçünün eklenmesine rağmen başarı oranının
birinci ölçüde çok yüksek olduğu, ikinci, üçüncü ve dördüncü ölçülerde bu
başarının yaklaşık % 40 oranında düştüğü görülmektedir. Müziksel bellekle
ilgili bir diğer soru tipi olan ezgi işitmede adayların dördüncü ölçülerdeki
başarı oranının üçüncü ölçülere göre yüksek olduğu, ritm işitmede ise
dördüncü ölçünün eksen ses de bitmesi gibi bir durumun olmaması bu başarı
oranının düşmesinde etkili olduğu düşünülebilir.
Tablo 7.2.Ritm
İşitmede İki Ölçüden Oluşan Birimlere Göre Başarı Durumu.
Ezgi |
Aday Sayısı |
Başaranlar |
|
1.Birim |
2.Birim |
||
n |
1240 |
580 |
216 |
% |
|
46,7 |
17,4 |
İki ölçüden oluşan birimlerde, tablo 7.1.de görülen birinci
ölçüye ait % 72,2 olarak beliren başarı oranının %46,7’ye, ikinci ölçüye ait
%39,3 olarak beliren başarı oranının ise %17,4’e düştüğü görülebilmektedir.
Tablo 7.3.Ritm
İşitmede Ölçülerin Tamamına Verilen Doğru Yanıtlara Göre Başarı Durumu.
Başarı Durumu |
n |
% |
Başaran |
124 |
1 |
Başaramayan |
1116 |
99 |
TOPLAM |
1240 |
100 |
Ritm işitmenin tamamına verilen doğru
yanıtlardaki başarı oranının % 1gibi çok düşük düzeylerde gerçekleşmesi,
mesleki müzik eğitimi veren kurumlarda işitme eğitiminde dikte ile ilgili
başarıya ulaşmada önemli engellerden birisi olarak açıkça görülmektedir. Giriş
sınavlarında puanlamada, ritm işitmenin, ezgi
işitmede olduğu gibi tamamına verilen doğru yanıtların ancak doğru kabul
edilmesi durumunda adayların tamamına yakını başarısız görüleceğinden dolayı
sağlıklı bir sıralamanın oluşamayacağı da söylenebilir.
Tablo 8.Sınav Boyutlarına Göre Genel
Başarı Durumları.
Sınav Boyutu |
% |
Başarı Sırası |
Tek Ses İşitme |
84,1 |
1 |
İki Ses İşitme |
57,3 |
2 |
Üç Ses İşitme |
42,3 |
4 |
Dört Ses İşitme |
27,4 |
6 |
Ezgi İşitme |
32,6 |
5 |
Ritm
İşitme |
44,4 |
3 |
Sınav boyutlarındaki başarı
yüzdeleri irdelendiğinde tek ses işitmede başarı oranının oldukça yüksek
çıkarak diğer tüm boyutlardaki başarı oranı ile kopma gösterdiği
izlenebilmektedir. Çok sesli işitmede ses sayısının artması sonucu oluşan
yoğunluk ile başarı oranındaki düşüş arasındaki ilişki açıkça görülmektedir. Müziksel
belleğin sınanmasında etkili yöntemlerden olduğu bilinen ritm
işitme-yineleme sorularında ritmik yapıya farklı frekanslardaki seslerin
eklenmesiyle oluşan ezgi işitme-yinelemeye göre başarı oranının daha yüksek
olduğu görülmektedir.
Sonuç ve öneriler
Bu araştırma, özel yetenek sınavlarının işitme-yineleme
bölümünde sınavın alt boyutlarını oluşturan sorulara verdikleri yanıtlardan
hareketle adayların hangi tip sorularda ne kadar başarılı olduklarını
belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Sınavın alt boyutlarını oluşturan sorular, özelliklerine
göre değişik alt problem cümlelerine alınan yanıtlardan elde edilen bulgularda
soru tiplerinin sınavın amacına uygunluk dereceleri gösterilmeye çalışılmıştır.
Sınavın tek ses işitmeyle ilgili boyutunda adayların diğer
soru tiplerine göre başarı durumlarının çok yüksek olduğu gözlenmiştir. Sınavın
adayları başarılarına göre sıralayarak seçme sınavı olduğu dikkate alındığında
bu boyutun işlevsel olmadığı görülmektedir.
Sınavlarda adayların ikinci sırada başarılı oldukları alanın
“iki ses işitme” boyutu olduğu görülmüştür.
Sınavın bu boyutunun, adayları başarılarına göre sıralamada
etkili olduğu görülmektedir. Uyumlu ve yarı uyumlu aralıkların uyumsuz
aralıklara göre adaylar tarafından daha iyi algılanabildiği, uyumsuz
aralıkların duyulma düzeylerinin düşük olduğu belirlenmiştir.
Çok ses işitmenin üç ses işitme ile ilgili boyutunda
adayların başarı durumu, sınavın genel boyutları içinde dördüncü sırada yer
almaktadır. Minör akorların, majör akorlara göre adaylar tarafından daha rahat
algılanabildikleri, temel durumdaki akorların duyulma
oranının, çevrilmiş akorlara göre çok yüksek çıktığı
sonucuna varılmıştır. Majör-minör akorlardan adayları
en çok zorlayan akorun 3/6 (birinci çevrilme) olduğu
belirlenmiştir.
Çok ses işitmenin dört ses işitme ile ilgili boyutu sınavın
genel boyutu içinde adayların en çok zorlandıkları soru tipi olarak
görülmektedir.
Dört ses işitmede, akorların
yapısındaki değişikliklerden ziyade soru tipinin adayları zorladığı
söylenebilir. Üç sesli akorlara göre ses sayısının
daha fazla olması ve bu akorların disonans
unsurları içermesinin adayların şimdiye kadar ki yaşamlarında böylesi
yoğunlukta çok sesli müzikleri aktif
olarak yeterince bilinçli bir şekilde kullanmayışlarının başarı oranının
bu denli düşük çıkmasında etkili olduğu düşünülmektedir.
Adayların müziksel bellekle ilgili performanslarını ortaya
çıkarmayı amaçlayan sorulardan ritm işitmedeki başarı
oranının ezgi işitmeye göre daha fazla olduğu görülmüştür. Ancak her iki soru
tipinde de ölçü, motif ya da cümle
ölçeğinde son ölçü dışında başarı grafiğinde birbirini destekleyen bulgular
saptanmıştır. Sınavlarda ezgi ve ritmle ilgili
değerlendirmelerde ölçünün baz alınmasının adayların başarılarına göre
sıralanmasında çok etkili bir yaklaşım olduğu belirlenmiştir.
Soru tiplerinden ;
1.Tek ses işitme boyutunun sınavlarda yer almaması,
2.İki ses işitmede uyumlu ve yarı uyumlu aralıkların
seçiciliği bakımından vazgeçilmez bir soru tipi olduğu görüldüğünden birinci
aşama sınavlarında yer alması,
3.Sınavlardaki duyulma düzeylerinin düşük oluşu nedeniyle
uyumsuz aralıklardan B2 ve k7 li aralığının ikinci
aşama sınavlarında yer alması,
4.Üç ses işitmede 4/7
ve –5 akorunun
ikinci aşama sınavlarında yer alması,
5.Dört ses işitmenin birinci aşama sınavlarında
seçiciliğinin düşük oluşu nedeniyle ikinci aşama sınavlarında yer alması,
6.Ritm ve ezgi işitme boyutundaki
değerlendirmelerde motif ya da cümlenin baz
alınmaması,
7.Makamsal ezgilere birinci aşama sınavlarında yer
verilmemesi önerilir.
KAYNAKÇA
1.BAŞ, Ercan. ( 2000 ), Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim
Fakültesi Müzik Eğitimi Bölümü
1993-1994 Girişli Öğrencilerinin Müziksel
İşitme, Okuma ve Yazma Eğitimi İle Piyano Eğitimindeki
Başarıları Arasındaki İlişki. ANKARA: Fen
Bilimleri Enstitüsü (
Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi ).
2.DEMİRBATIR, Erol ( 1993 ).
Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin
Bölüme Girişteki Müziksel Başarıyla Birinci Yıl Sonundaki Müziksel
Başarılarının Karşılaştırılarak
İncelenmesi. ANKARA: Fen Bilimleri Enstitüsü( Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi
).
3.Sevgi, Ali. (1982).
Müziksel-İşitme-Okuma-Yazma Eğitimi I.-II.Yarıyıllarında Kullanılan Yöntem,
Kaynak, Araç-Gereçler Üzerine Bir Araştırma,
ANKARA: Gazi Öğretmen Yüksek Okulu Müzik Bölümü (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi ).
4.Sevgi, Ali. ( 1997 ). Çoksesliliği Duyabilme. Abant İzzet
Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Bölümü, Müzik Eğitimi
Sempozyumu-97 Bildiri Metni.
5. Sevgi, Ali. ( 1994 ). Müziksel İşitme-Okuma Eğitimi
Açısından Hazırlık Sınıfının Gerekliliği. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi
Dergisi, (1) s.181-182, ANKARA
6.ŞENGÜL, Cengiz ( 2001 ). Müzik
Eğitimi Bölümlerinin Giriş-Yetenek Sınavlarına Başvuran Adayların Müziksel İşitme-Yineleme Sınavındaki
Soru Tiplerin Göre Başarı Durumlarının Belirlenmesi.Ankara:Eğitim
Bilimleri Enstitüsü ( Yayınlanmamış
Yüksek Lisans Tezi ).