BİLDİRİLER |
MÜZİK EĞİTİMİ ULUSAL VERİ BANKASI: MÜZİK EĞİTİMCİLERİ SİTESİ *
OMÜ, GSEB, Müzik Eğt.ABD.
* Uluslararası Tarihsel Süreç İçinde Türkiye’de
Müzik Kültürü ve Müzik Müzesi Kongresi Bildirisi,
Bilkent Üniversitesi
29-31 Mayıs 2006, İstanbul.
Özet
İnsanlık, var oluşundan günümüze kadar çeşitli
evrelerden geçmiştir. Sosyo-ekonomik bakımdan bu evreler Tarım (Neolitik) Çağı,
Sanayi Çağı ve Bilgi Çağı olarak adlandırılmaktadır.
Tarım Çağı’nda Anadolu
topraklarından dünya “Ticaret Yolları” geçmiştir. Sanayi Çağı’na ayak
uyduramayan Anadolu, bütün çabalara karşın -o çağın yolu olan- “Demir Yolları”ndan
yoksun kalmış ve aradan yüzyıldan fazla zaman geçmesine karşın bu dönüşüm
gerçekleştirilememiştir. Bunun bir sonucu olarak da ülkemizin ulaşım problemi
halen çözülememiştir. Öyleyse Anadolu insanı, 21. yüzyılın yani Bilgi Çağı’nın yolu
olan “İnternet Yolu”ndan yoksun bırakılmamalıdır. Bu konudaki görev sadece
devlete değil, eğitimli/eğitimci kişiler olarak bizlere de düşmektedir.
Bilgi toplumuna
geçişte ön plana çıkan ihtiyaç, teknoloji ve bunun sonucunda gerekli bilişim
altyapısının oluşturulması zorunluluğudur. Bilişimsel bilgi üretimine yönelim,
fabrika gibi fiziksel üretim mekânlarının yerini bilgi merkezleri ve ağ
ortamlarına bırakmasına yol açmaktadır. Bunun sonucunda da fiziksel emek
ihtiyacı giderek azalmakta ve nitelikli çalışana olan ihtiyaç artmaktadır. Bu
durumda kuşkusuz eğitim, her zamankinden daha da önem kazanmaktadır. Öyleyse
çağdaş eğitimin temel boyutlarından biri olan sanat eğitimi ve sanat eğitiminin
de başlıca dallarından biri olan müzik eğitiminin bütün bu gelişmeler dışında
kalması düşünülemez. Müzik eğitimi ulusal veri bankası “Müzik Eğitimcileri
Sitesi“ bu felsefeden hareketle işe koşulmuştur.
GİRİŞ
İnsanlık, var oluşundan günümüze kadar çeşitli
evrelerden geçmiştir. Sosyo-ekonomik bakımdan bu evreler Tarım (Neolitik) Çağı,
Sanayi Çağı ve Bilgi Çağı olarak adlandırılmaktadır.
İnsanın yoğun
avcılık-toplayıcılıktan üretime, göçebelikten yerleşik yaşama geçtiği, MÖ
yaklaşık 10.000 yıl öncesinden başlayan ve "İlk Üretimciliğe Geçiş
Evresi" olarak da adlandırılan Neolitik Çağ'ın en önemli özelliği, beslenme
sorunlarının çözümüyle gerçekleştirilen büyük bir "devrim" olmasıdır.
Neolitik Çağ insanı, bazı bitkileri tarıma almış, birçok hayvanın
evcilleştirilmesini gerçekleştirmiş; avcılık yerine hayvancılık, toplayıcılık
yerine ise tarım geçmiştir. İnsanoğlu ilk kez bu dönemde, doğa ile ilişkisini
kendi lehine çevirmeyi başarmıştır. Üretimle birlikte gelen yerleşik yaşam,
köylerin ve giderek de kentlerin kurulmasına yol açmıştır.
18. Yüzyılın ikinci yarısından sonra
Avrupa’da yeni ve büyük bir ekonomik ilerleme gerçekleştir: Sanayi Devrimi.
Neolitik çağdan buyana tarımın egemenliğinde olan üretim, yerini giderek sanayi
ürünlerine bırakır. Makinelerin insan yaşamına girmesiyle birlikte enerji
ihtiyacı ortaya çıkar. Sermayeye dayalı bu süreçte dünyanın/ülkenin bir kısmı
zenginleşirken diğer kısmı fakirleşmiş, bütün dünyada/ülkede toplumsal
huzursuzluklar ve sosyal patlamalar oluşmuştur.
Yirminci
yüzyılın son çeyreğinde başlayan, bilgi ve iletişim teknolojilerinin sermayenin
yerini aldığı çağ ise Bilgi Çağı olarak adlandırılmaktadır. Bilgi çağına geçiş
süreci incelendiği zaman karşımıza çıkan olgu, sanayi toplumunun önde
gelenlerinin serbest rekabet ortamında bir adım daha öne geçebilme kaygısıyla
yaptıkları sınır tanımaz teknolojik atılımlardır.
Tarım
Çağı’nda Anadolu topraklarından dünya “Ticaret Yolları” geçmiştir. Sanayi
Çağı’na ayak uyduramayan Anadolu, bütün çabalara karşın -o çağın yolu olan-
“Demir Yolları”ndan yoksun kalmış ve aradan yüzyıldan fazla zaman geçmesine
karşın bu dönüşüm gerçekleştirilememiştir. Bunun bir sonucu olarak da ülkemizin
ulaşım problemi halen çözülememiştir. Öyleyse Anadolu insanı, 21. yüzyılın yani
Bilgi Çağı’nın yolu olan “İnternet Yolu”ndan yoksun bırakılmamalıdır.
Bilgi
toplumuna geçişte ön plana çıkan ihtiyaç, teknoloji ve bunun sonucunda gerekli
bilişim altyapısının oluşturulması zorunluluğudur. Bilişim teknolojisinden
yoksunluk, beraberinde bilgi üretim kısırlığına yol açacak ve bu da toplumun
gelişmesini engelleyecektir. Sanayi çağı ile bilgi çağı arasındaki önemli bir
fark bu noktada daha belirginleşmektedir: Sanayi çağında toplumda tüketim
esasken bilgi çağında üretim esastır. Yani -yıllardır ülkemizde yapıldığı gibi-
sanayi çağında dışarıdan teknoloji ithal edilmesi yoluyla toplumun teknolojiye
adaptesi mümkün iken bilgi çağında bu tamamen ortadan kalkmıştır. Çünkü bilgi
çağında ürün tüketildikten sonra dahi bir sonraki üretimde hammaddeyi teşkil
etmektedir. Böylece bilgi hem üretimin hem de tüketimin temel girdisi
olmaktadır. Bilişimsel bilgi üretimine yönelim, fabrika gibi fiziksel üretim
mekânlarının yerini bilgi merkezleri ve ağ ortamlarına bırakmasına yol
açmaktadır. Bunun sonucunda da fiziksel emek ihtiyacı giderek azalmakta ve
nitelikli çalışana olan ihtiyaç artmaktadır.
Bu durumda kuşkusuz eğitim, her
zamankinden daha da önem kazanmaktadır. Öyleyse çağdaş eğitimin temel
boyutlarından biri olan sanat eğitimi ve sanat eğitiminin de başlıca
dallarından biri olan müzik eğitiminin bütün bu gelişmeler dışında kalması
düşünülemez. Müzik eğitimi ulusal veri bankası “Müzik Eğitimcileri Sitesi“ bu
felsefeden hareketle işe koşulmuştur.
A. MÜZİK EĞİTİMCİLERİ SİTESİ (MES)
11 Ocak 2004 tarihinde müzik
eğitimcisi Doç. Dr. Süleyman Tarman tarafından her yaş ve meslek grubundaki
insanların, müzik eğitimiyle ilgili ihtiyaç duyabilecekleri her türlü bilgiye
internet üzerinden kolayca ulaşabilmelerini sağlamak amacıyla kurulmuştur. MES
bu niteliğiyle (Türk) Müzik Eğitimi
Ulusal Veri Bankası olarak nitelendirilmelidir. Ocak 2006’da ikinci yılını dolduran bu veri bankası gerek
finansman ve gerekse emek bakımından tamamen kişisel çabalarla yürütülmektedir.
Sitenin tescilli resmi internet (web) adresi “www.muzikegitimcileri.net”, dili ise
Türkçedir. Kurulduğu günden bugüne kadar toplam 46 bin kişi tarafından ziyaret
edilmiştir. Sitede yer alan bütün bilimsel araştırmalarda; daha önce bilimsel
ve resmi bir ortamda sunulmuş (bildiri vb.) ya da yayınlanmış (makale, kitap
vb.) olması ön koşulu aranmaktadır. Bu temel sayıtlıdan hareketle sitede yer
verilen bilgilerin güvenilir olduğu sonucuna varılabilir.
MES değişik konulara göre 10 bölüme
ayrılmıştır. Bu bölümler ile bunların altında yer alan alt başlıklar aşağıdaki
gibidir (sayısal veriler Mart 2006 tarihlidir):
1. Ana Sayfa: Ziyaretçilere
sitenin kuruluş amacı ve içeriği şöyle açıklanmaktadır: Bu site müzik eğitimi
ile ilgili ihtiyaç duyulabilecek, her türlü bilimsel bilginin yer alacağı ulusal bir veri bankası olarak tasarlanmıştır.
Sitede müzik bildirileri, müzik makaleleri, müzik tezleri, müzik eğitimi
yayınları, eğitim ve güzel sanatlar fakülteleri, konservatuarlar, Anadolu güzel
sanatlar liseleri, eğitim müziği download sayfası, müzik eğitimcileri e-mail
grubu, müzik eğitimiyle ilgili duyurular ve bir de "müzik eğitimi online
forum sayfası" yer almaktadır. 2005 yılı başından itibaren de Türkiye ve
dünyadaki çeşitli şehirlerin görüntüleri ile bazı konser fotoğrafları
"Gezelim-Görelim" sayfasına eklenmiştir.
2. Bilimsel Araştırmalar: Bu kategori kendi içinde Bildiriler, Makaleler ve Tezler
olmak üzere üç alt başlığa ayrılmıştır ve toplamda 139 bildiri (Bkz. Tablo 1), 26
makale ve 8 tez yer almaktadır.
Tablo 1. Bildirilerin Konulara Göre Dağılımı
Bildiri Konusu |
Bildiri Sayısı |
Çalgı
Eğitimi |
23 |
Müzik
Öğretmenliği-Eğitimciliği |
18 |
Müzisyen
Sağlığı |
18 |
Genel
Müzik |
18 |
Zeka-Yetenek-Yaratıcılık-Ölçme |
17 |
Ses
Eğitimi |
14 |
Müzik
Öğretim Programları |
12 |
Müzik
ve Teknoloji |
7 |
Müzik
Öğretimi |
7 |
Müzik
Eğitimi Kurumları |
5 |
Toplam |
139 |
3. Yayınlar: Ülkemizdeki
bütün müzik eğitimi yazarlarının en
büyük sorununun, yayınlarını basacak bir yayınevi bulamamaları olduğu kuşku götürmez
bir gerçektir. Yayınlarını bastırabilecek kadar şanslı olanlarımız da ya çok
komik telif ücretleri almakta, ya çoğu kez hiçbir ücret almaksızın yayınlarını
bastırmakta ya da telif ücretini yıllar sonra al(ma)mayı kabul ederek
yayınlarını bastırmaktadırlar.
Başka bir açıdan bakıldığında,
kitabının bütün masraflarını üstlenerek kendisi bastıran müzik eğitimi
yazarları kitaplarını tanıtamadıkları ve dağıtamadıkları için kitaplar
ellerinde kalmakta ya da kitaplarını yüksek komisyonlar karşılığında dağıtımcılara
vermektedirler.
İşte “Yayınlar” sayfası, yukarıda
sayılan sorunları azaltmak amacıyla siteye konulmuştur. Bu sayfada; yayının
adı, yazarı, basım yılı, içeriği, sayfa sayısı, ücreti ve istek bilgileri yer
almaktadır. Böylece müzik eğitimiyle ilgili yayınlardan herkesin haberdar
olmasına ve bir pazar oluşturulmasına çalışılmaktadır. Mart 2006 tarihinde bu
sayfada 87 yayın bulunmaktadır.
4. Üniversiteler: Bu kategori kendi içinde Eğitim Fakülteleri (22), Konservatuarlar (12),
Güzel Sanatlar Fakülteleri(17) ve YÖK (1998)
Ders Programı olmak üzere 4 alt başlığa ayrılmıştır. Bu başlıkların her birinde,
ülkemizde bulunan yüksek öğretim düzeyindeki mesleki müzik eğitimi kurumlarının
isimlerine ve bulunduğu il bilgilerine yer verilmiştir. Ayrıca –gizli linkler
sayesinde– herhangi bir ismin üzerine tıklandığında, doğrudan o okulun internet
sayfasına bağlanılabilmektedir.
5. Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri (AGSL): Bu kategori kendi içinde Bulunduğu
İller, Yönetmelik ve Ders Dağıtım Çizelgesi olmak üzere 3 alt başlığa
ayrılmıştır.
“Bulunduğu İller” başlığı altında 53
AGSL’nin isim, bulunduğu il ve iletişim bilgilerine yer verilmiştir. Ayrıca
yine tıklama ile web sayfası olan okullara doğrudan bağlanılabilmektedir.
“Yönetmelik” başlığı altında 1999
tarihli yönetmeliğe, “Ders Dağıtım Çizelgesi” başlığı altında ise kuruluşundan
günümüze kadar ki bütün ders dağıtım çizelgelerine sırasıyla yer verilmiştir.
6. Download: Bu
kategori kendi içinde Eşlik (36), Koro (10), Orkestra (1), Piyano (2) ve Çalgı
(6) olmak üzere 5 alt başlığa ayrılmıştır.
Eşlik dışındaki bütün alt
başlıklarda müzik eğitimcilerinin kendi yaptığı, çeşitli nedenlerle
yayınlayamadığı ve kamuoyuyla paylaşmak istediği beste ve düzenlemelerin
notalarına yer verilmiştir. Eşlik sayfasında ise çeşitli eğitim müziği şarkılarının
ve marşların wav, midi ve MP3 formatlarındaki piyano eşliklerine yer
verilmiştir. Bu eşliklerin en büyük özelliği, kayıtta ana melodinin yer
almaması ve sadece piyano eşliğinin bulunmasıdır. Böylece müzik eğitimcileri kendi
bilgisayarlarına indirdikleri eşlikleri bir CD’ye kaydederek derslerinde ya da
konserlerinde kullanabilmektedirler.
“Yarı playback” olarak da
adlandırılan bu yöntem sayesinde şarkılar “orijinal piyano eşliğiyle”
seslendirilebilmektedir. Hepimizin bildiği gibi okullarımızın çoğunda piyano
bulunmamaktadır. Bunun yanı sıra birçok müzik öğretmeni de okul şarkılarına
etkin biçimde eşlik yapamamaktadır. Bu bakımdan yarı playback yöntemi, hem sözü edilen sorunları ortadan kaldıracak, hem de müzik dersini daha işlevsel hale
getirerek öğrencilerin beğeni düzeylerinin artmasına yardımcı olacaktır.
Burada en temel sorun; eşlik
sayfasında şimdilik sadece kişisel uğraşla yapılan eşliklerin yer alıyor
olmasıdır. Ayrıca MES’in kuruluşundan
bugüne kadar ziyaretçilerce en fazla indirilen (download edilen) eser de İstiklal
Marşı olmuştur ve ayda ortalama 300 kez MES’den başka bir bilgisayara
aktarılmıştır. Burada İstiklal Marşı’nın “korosuz” bir kaydının hiçbir yerde
bulunmayışına da dikkatlerinizi çekmek isterim.
7. Linkler: Bu
kategori kendi içinde Kişiler (160) ve İlgili Siteler (30) olmak üzere iki alt
başlığa ayrılmıştır. Kişiler sayfasında, isteyen müzik eğitimcilerinin isim,
çalıştığı kurum ve e-mail bilgilerine yer verilmektedir. Bu sayfada yıllar önce
kaybettiğiniz bir arkadaşınıza rastlamanız olası. Bunun için MES’e bir mail
atarak bilgilerinizi göndermeniz yeterli olacaktır. İlgili Siteler sayfasında
ise ziyaretçilere yararlı olabileceği düşünülen müzikle ilgili çeşitli internet
sitelerinin isimlerine ve linklerine yer verilmiştir.
8. Duyurular: Bu
sayfada ziyaretçilerin müzik eğitimi ile ilgili çeşitli haber ve duyurulardan
haberdar olması sağlanmaktadır. Duyurular site yöneticisi tarafından
yapılabileceği gibi sitenin “Forum” kısmına üye olan kullanıcılar tarafından da
yapılabilmektedir. Böylece bu sayfaya hem merkezden hem de yerel organlardan
duyuru eklenebilmektedir. Duyuru konuları arasında; akademik personel arama
ilanları, çeşitli kurumların yaptığı sınavlar, konserler, festivaller,
sempozyum, panel, yeni yayınlar vb. konular yer almaktadır.
2005 Yaz ayları boyunca MES’in en çok
ziyaret edilen sayfası burası olmuştur. Çünkü buradan ülkemizdeki bütün müzik
eğitimi kurumlarının giriş/yetenek sınav tarihlerine ve her okulun sınav
bilgilerine yer verilmiştir. Forum üyelerinden, bulundukları kurumların sınav
tarihleri belli oldukça buradan duyurmaları istenmiş ve bu yolla Türkiye’de
yapılan bütün sınavların burada yer alması sağlanmıştır. Yaz ayları boyunca
sadece müzikçiler değil, özel yetenek sınavlarıyla ilgilenen herkes siteyi
takip etmiştir.
9. Gezelim-Görelim: Bu kategori kendi içinde Türkiye (5), Dünya (12) ve Konserler (25) olmak
üzere üç alt başlığa ayrılmış ve ilgili başlıklar altında kendi çekmiş olduğum dijital
fotoğraflara yer verilmiştir. Fotoğrafların konusunu, konser ya da toplantı
nedeniyle bulunduğum ülke ve şehirlerin görüntüleri ile gençlik etkinlikleri
oluşturmaktadır. Bunlara ek olarak bir de “Renkli Atatürk Fotoğrafları” yer
almaktadır.
10. Serbest Kürsü (Forum): Başlangıçta, kimsenin üye olmadan kolaylıkla mesaj
bırakabileceği, müzik eğitimiyle ilgili konuları ve çeşitli sorunları kamuoyuyla
paylaşabileceği bir ortam yaratmak istenilmiştir. Ancak ilerleyen zamanlarda
görülmüştür ki iş çığırından çıkmış ve kişisel sataşmalara, çatışmalara dönüşmüştür.
Bırakılan mesajlar sitenin saygınlığına gölge düşürmeye başladığı andan
itibaren “Serbest Kürsü”, “Forum” haline dönüştürülmüştür.
Forum sayfasının asıl amacı “müzik
eğitimi ulusal tartışma ortamının” yaratılmasıdır. Bu yolla üyelerin
birbirleriyle deneyimlerini paylaşmaları, bilgi alış-verişinde bulunmaları,
meslek yaşamlarında sıkıntı ya da ihtiyaç duydukları şeyleri dile getirmeleri,
beğenmedikleri uygulamaları eleştirmeleri, başka bir deyişle “bir müzik eğitimi
kamuoyu” oluşturulması planlanmıştır. İstek ve ihtiyaçlar doğrultusunda şu
başlıklar oluşturulmuştur.
Mart 2006 tarihinde 350 üyesi bulunan
forumun yukarıda sıralanan konuları altında toplam 503 mesaj ve 208 başlık
bulunmaktadır. Veritabanı büyüklüğü ise 4.13 MB.dır.
B. MES ANKETLERİ VE
İSTATİSTİKLERİ
Müzik Eğitimcileri Sitesinde şimdiye
dek üç elektronik anket (e-anket) yapılmıştır. Bu e-anketlerle ilgili bilgiler aşağıdaki
gibidir.
1. Anketler
Soru 1: Sizce
ilköğretim müzik programında nota öğretimine yer verilmeli midir?
Mayıs 2005 tarihinde, “IP
Sınırlaması Yapılmaksızın” bütün ziyaretçilerin soruya verdikleri yanıtların
dağılımı Tablo 2.de sunulmuştur.
Tablo 2.
Birinci Soruya Verilen Yanıtların Dağılımı
Seçenekler |
Tıklama |
% |
a.
Hayır |
82 |
10 |
b.
Evet, birinci sınıftan başlayarak |
643 |
81 |
c.
Evet, dördüncü sınıftan başlayarak |
53 |
7 |
d.
Evet, altıncı sınıftan başlayarak |
20 |
2 |
Toplam |
798 |
100 |
Tablo 2.den anlaşılacağı üzere ankete
katılanların %81’i, “ilköğretim birinci sınıf öğrencilerine nota öğretilmesine”
evet demiştir. 2005 yılının ikinci yarısında Müzik Eğitimi Anabilim Dalları
Başkanları’nın Talim ve Terbiye Kurulu (TTK) Başkanı ile Ankara’da yapmış
oldukları görüşmede TTK Başkanı, İlköğretim Müzik Programının işlevsel
olmadığından söz ederek yeni bir program hazırlanmasını istemişti. Ben de
ileride hazırlanacak bir ilköğretim programına ışık tutması bakımından böyle
bir anket yapmıştım. Ancak doğrusunu söylemek gerekirse hiç böylesine bir sonuç
beklemiyordum. Çünkü inanıyorum ki genel müzik öğretiminde teknik konulardan
çok, şarkı söyleme ile beğeni eğitimine yer verilmeli ve daha çok kulaktan
öğretim yöntemine başvurulmalıdır.
Soru 2: Yeniden meslek
seçme şansınız olsaydı, yine müzik eğitimciliğini seçer miydiniz?
Kasım 2005 tarihinde, “IP
Sınırlaması Yapılarak” sadece müzik eğitimcilerine yöneltilen soruya verilen
yanıtların dağılımı Tablo 3.de sunulmuştur.
Tablo 3. İkinci Soruya Verilen
Yanıtların Dağılımı
Seçenekler |
Tıklama |
% |
a.
Evet |
259 |
74 |
b.
Hayır |
89 |
26 |
Toplam |
348 |
100 |
Tablo 3.den anlaşılacağı üzere
ankete katılan müzik eğitimcilerinin %74’ü, yeniden meslek seçme şansları
olsaydı yine müzik eğitimciliğini seçeceklerini belirtmişlerdir. Buradan -bütün
olumsuzluklara karşın- müzik eğitimcilerinin büyük çoğunluğunun mesleğinden
memnun olduğu anlaşılmaktadır. Ancak geriye kalan %26’lık kısım da 1/4’e
karşılık gelmektedir ki bu rakam azımsanmamalı ve bunun nedenleri de araştırılmalıdır.
Soru 3: Yeniden üniversite/lise
seçme şansınız olsaydı, yine müzik öğrenimini seçer miydiniz?
Kasım 2005 tarihinde, “IP
Sınırlaması Yapılarak” ve düzey gözetmeksizin sadece müzik öğrencilerine yöneltilen
soruya verilen yanıtların dağılımı Tablo 4.de sunulmuştur.
Tablo 4. Üçüncü Soruya Verilen
Yanıtların Dağılımı
Seçenekler |
Tıklama |
% |
a.
Evet |
241 |
76 |
b.
Hayır |
76 |
24 |
Toplam |
317 |
100 |
Tablo 4.den anlaşılacağı üzere
ankete katılan müzik öğrencilerinin %76’sı, yeniden üniversite/lise seçme şanları
olsaydı yine müzik öğrenimini seçeceklerini belirtmişlerdir. Buradan müzik öğrencilerinin
büyük çoğunluğunun müzik öğrenimini seçmiş olmaktan memnun olduğu anlaşılmaktadır.
Ancak geriye kalan %24’lük kısım da 1/4’e karşılık gelmektedir ki bu rakam da azımsanmamalı
ve bunun nedenleri de araştırılmalıdır.
2. MES İstatistikleri
(http://www.muzikegitimcileri.net/stats/)
Müzik Eğitimcileri Sitesinin Nisan 2005-Mart 2006 tarihleri
arasındaki bir yıllık trafiğine ilişkin aylık istatistikler Tablo 5. de gösterilmiştir.
Tablo 5. Müzik Eğitimcileri Sitesi Aylık
İstatistikleri
Aylık Özet |
||||||||||
Aylar |
Günlük Ortalama |
Aylık Toplam |
||||||||
Tıklama |
Dosya |
Sayfa |
Ziyaret |
Siteler |
KBytes |
Ziyaret |
Sayfa |
Dosya |
Tıklama |
|
Mart 2006 |
6882 |
4647 |
1123 |
376 |
9236 |
5425198 |
10930 |
32575 |
134787 |
199603 |
Şubat 2006 |
7213 |
4951 |
1316 |
308 |
7687 |
5192051 |
8641 |
36872 |
138642 |
201975 |
Ocak 2006 |
4569 |
3155 |
925 |
227 |
4639 |
1932639 |
5235 |
21282 |
72586 |
105096 |
Aralık 2005 |
5839 |
4008 |
1248 |
307 |
8383 |
4186372 |
9536 |
38713 |
124253 |
181027 |
Kasım
2005 |
8271 |
6172 |
2828 |
353 |
10213 |
7208603 |
10605 |
84865 |
185160 |
248148 |
Ekim
2005 |
7157 |
4510 |
1181 |
310 |
11040 |
6287241 |
9639 |
36627 |
139821 |
221890 |
Eylül
2005 |
5812 |
4023 |
891 |
235 |
7017 |
3649134 |
7072 |
26751 |
120690 |
174379 |
7260 |
4775 |
919 |
277 |
7893 |
3151838 |
8616 |
28505 |
148036 |
225075 |
|
4300 |
2685 |
903 |
232 |
5530 |
2028755 |
7217 |
27999 |
83240 |
133316 |
|
4627 |
2902 |
1174 |
385 |
8708 |
4233166 |
11560 |
35222 |
87062 |
138828 |
|
3330 |
2111 |
1547 |
477 |
10445 |
5726494 |
14813 |
47965 |
65469 |
103255 |
|
2446 |
1576 |
1054 |
325 |
6381 |
4981532 |
8797 |
28481 |
42560 |
66050 |
|
Toplam |
55.154.190 |
114.865 |
457.522 |
1.382.335 |
2.058.379 |
Tablo 5.den anlaşılacağı üzere MES
Nisan 2005 ve Mart 2006 tarihleri süresince günde ortalama 318 yeni ziyaretçi
tarafından ziyaret edilmiştir. Toplamda ise bir yıl süresince 114.865 kez
ziyaret edilmiş, 55.154.190 KB. bilgi alış-verişi olmuş ve 2.058.379 kez
tıklanmıştır.
SONSÖZ
Sizleri, ürettiğiniz bütün müzik bilimsel/eğitimsel
çalışmalarınızı müzik eğitimi ulusal veri bankasında değerlendirmeye davet
ediyorum. Bilgimiz paylaştıkça çoğalacaktır.
www.muzikegitimcileri.net ,
info@muzikegitimcileri.net
Kaynakça:
www.arkeolog.org/arkeoloji/tarihoncesi/neo.htm
www.muzikegitimcileri.net
www.muzikegitimi.net