BİLDİRİLER |
EĞİTİM FAKÜLTELERİ
MÜZİK ÖĞRETMENLİĞİ
PROGRAMI ANABİLİM DALINDAKİ
(ŞARKI SÖYLEME EĞİTİMİ) BİREYSEL SES EĞİTİMİ DERSİNİN NİTELİĞİ *
Dr. Ayşe Meral TÖREYİN
Gazi Ünv. Gazi Eğt. Fak.
GSEB-MEABD
* VI. İstanbul Türk Müziği Günleri Bildirisi
İTÜ, 13-14 Mayıs 1999
I. GİRİŞ :
Yüksek öğretim kurumlarındaki öğretmen yetiştirme sisteminde, 1998-1999
öğretim yılında uygulamaya konulan ve “yeniden yapılanma” olarak adlandırılan
programlarla, köklü değişiklikler yapılmıştır. Buna göre, daha önceden bağımsız
bölümler halinde eğitim veren müzik ve resim-iş eğitimi bölümleri “güzel
sanatlar eğitimi bölümü” adı altında birleştirilmiş ve anasanat dalı düzeyine
indirilmiştir.
YÖK tarafından hazırlatılarak, bütün müzik öğretmenliği programı
anabilim dallarında, aynı zamanda uygulanmaya başlanılan yeni sistemde, müzik
alanı derslerinin tür ve sürelerinde de değişiklikler yapılmış, bundan en çok
da ses eğitimi dersleri zarar görmüştür.
Diğer taraftan, yeni programa göre bireysel ses eğitimi adıyla verilen
dersin programının, “tanımsal öğretim programı” niteliğinde olması, amaç, ilke,
düzey, kapsam, öğretim yöntemleri ile ölçme ve değerlendirme biçimlerinin
açıkça belirtilmemesine, dolayısıyla da güzel sanatlar eğitimi bölümleri
arasında değişik uygulamalara neden olmaktadır. Bu durum ise, müzik öğretmeni
yetiştirilmesinde “insan sesinin eğitimi, kullanılması ve korunması amacı”na
yönelik olan ses eğitimi derslerindeki tanımlar, amaçlar, düzey, kapsam, ilke
ve yöntemlerle ilgili var olan tartışmaları arttırmıştır.
Ayrıca, müzik eğitimi bölümlerinde yıllardır şan, şan eğitimi, bireysel
söyleme, bireysel ses eğitimi gibi değişik adlarla verilen dersin, “müzik
öğretmenliği” amacına uygun olarak adlandırılarak, çağdaş öğretim programları
hazırlanması ve öğretim yöntemleriyle, ölçme-değerlendirme biçimlerinin
saptanması gerekliliği vardır.
Bu çalışmanın temel hedefi yukarıda özetlenen sorunları irdeleyerek,
konuya ilgililerin dikkatini çekmek ve çözüm yolları önermektir.
II. MÜZİK ÖĞRETMENİ YETİŞTİRMEDE SES
EĞİTİMİ DERSLERİNİN DURUMU
II.1. Yeni Yapılanmadan Önceki
Uygulamalar
“Türkiye’de mesleki müzik eğitimi tarihine bakıldığında, 1916 - 1927
yılları arasında Daarül-elhan’da ses eğitimi ile ilgili olarak “ses bilgisi”
“musiki kıraatı” “vokal” “koro” ve “teganni” derslerinin okutulduğu
görülmektedir. Daha sonra 1936 yılında kurulan Ankara Devlet Konservatuvarında
“anadal ses”, Gazi Eğitim Enstitüsünde 1941 yılında hazırlanıp 1969 yılına
kadar uygulanan programda “şan” “koro” derslerinin okutulduğu görülmektedir.”
(Altunya, 1981)
Bu isimle programa alınan şan derslerinin ismi 1969 yılında
değiştirilerek “ses eğitimi (şan)” şekline dönüştürülmüştür. Bu uygulamalar
1978 - 1979 öğretim yılına kadar sürmüş, daha sonra yüksek öğretmen okuluna
dönüştürülerek Gazi Yüksek Öğretmen Okulu adını alan aynı kurumda şan dersleri
“toplu konuşma ve ses eğitimi” adıyla verilmiştir. (Uçan, 1982)
“Ankara Devlet Konservatuvarı opera anasanat dalındaki uygulamalarda ise
ses eğitimi, günümüze kadar “şan” adıyla verilerek gelmiş ve halen aynı
uygulama devam etmektedir.” (Töreyin, 1998)
Müzik öğretmenliği bölümlerinde ses eğitimi dersleri uzun yıllardan
beri; bireysel söyleme, şan, şan eğitimi gibi değişik isimlerle verilmekteydi.
Ayrıca bu derslerin yanında yer alan, koro, oda korosu, diksiyon vb. dersleri
de çok yönlü ve çok boyutlu bir “ses eğitimi anasanat dalı”nın oluşturulmasında
etkendi.
2.2. Yeni Yapılanmaya Göre Yapılan
Uygulamalar
“Ses eğitimi alan dersleri”, yapılan son değişikliklerle sadece birinci
yıl (ilk iki dönem) haftada iki saat/iki öğrenciyle uygulanması önerilen,
yalnızca iki dönemlik “bireysel ses eğitimi” ve ikinci yıl (üçüncü dönemde)
başlayıp son sınıfta biten, haftada iki saatlik “koro” dersleriyle
sınırlandırılmış ve boyutsuz, yüzeysel dersler haline getirilmiştir.
Oysa, müzik eğitimcisinin en önemli öğretim aracı olan “sesini, bütün
yaşamı süresince, doğru, güzel ve etkili olarak kullanabilme” genel amacına
yönelik verilen ses eğitiminin, müzik öğretmeni adayına tüm alt basamaklarıyla
(değişik boyutlarıyla) ve ayrıntılarıyla öğretilmesi gerekir.
Diğer taraftan, bireysel ses eğitimi programının yalnızca “bir yıl ve
haftada iki saat/iki öğrenci olarak” uygulanan yöntemi de sakıncalı ve
yetersizdir. Çünkü, eğitimin niteliğinde “süreç” çok önemlidir. Programda
belirlenen hedeflere ulaşılması ancak, her eğitim alanı için değişkenlik
gösteren, farklı eğitim süreçlerinin nitelik ve yeterliliğiyle olanaklıdır.
Önceki programlarda haftada bir saat/iki öğrenci olarak iki yıla (dört
döneme) dağıtılan bireysel söyleme dersi, yeni programda haftada iki saat/iki
öğrenci olarak önerilmiş ve sadece bir yıla sıkıştırılmıştır. Görünüşte
haftalık ders saati süresi artırılmış gibi ise de aslında, dört yıllık müzik
öğretmenliği eğitiminin toplam sürecine bakıldığında, bu uygulamayla bireysel
ses eğitimi derslerindeki sürenin ne kadar daraltılmış ve yetersiz duruma
getirilmiş olduğu görülecektir.
III. SES EĞİTİMİ NEDİR, SES EĞİTİMİ TÜRLERİ NELERDİR?
“Ses eğitimi; bireylere konuşma ve/veya şarkı söylemede seslerini doğru,
etkili ve güzel kullanabilmeleri için gereken davranışların kazandırıldığı ve
içinde konuşma, şarkı söyleme ve şan eğitimi gibi alt ses eğitimi basamaklarını
barındıran, disiplinler arası bir özel alan eğitimidir. Tanımda kullanılan
“doğru”; anatomik ve fizyolojik yapıya, dil ve müzik özelliklerine, gerçeğe ve
kurallara uygunluğu, “güzel”; söyleme biçimindeki uyum ve ölçülebilir
davranışlardaki dengeyi, “etkili” kavramı ise, başkaları üzerinde bıraktığı izi
nitelendirmektedir.” (Töreyin, 1998)
“Ses eğitimi her tür müzik eğitimi ve her düzeydeki eğitim basamağında
uygulanır ve konuşma eğitimi, şarkı söyleme eğitimi ve şan eğitimi gibi ses
eğitimi türlerini kapsar.” (Töreyin, 1998)
“Ses eğitimi müzik eğitiminin içeriksel açıdan genel kapsamında
bulunur.” (Uçan, 1994) Müzik öğretmeni yetiştirmede ses eğitiminin yeri ve
önemi yadsınamaz. Ses eğitiminin müzik eğitimi tür ve düzeylerine göre
hedefleri ve nitelikleri değişmekte ve ses eğitimi türlerinin (alt basamakları)
oluşmasına neden olmaktadır. Bu nedenle, mesleki müzik eğitimi verilen bir
kurumdaki ses eğitimi, genel müzik eğitimi verilen bir başka kurumdaki ses
eğitimiyle aynı amaç ve aynı düzeyde verilmeyeceği gibi, genel müzik eğitimi verilen
bir kurumdaki ses eğitimi de mesleki müzik eğitimi verilen bir kurumdaki
boyutuyla verilmemelidir.
Uygulandığı müzik eğitimi tür, düzey ve amacına göre ses eğitimi
türleri; şan eğitimi, şarkı söyleme eğitimi, koro eğitimi ve konuşma eğitimi
gibi isimler alırlar.
3.1. Şan Eğitimi Nedir?
Dilimize, Fransızca’daki “chant” sözcüğünden geçen bu kelimenin asıl
anlamı; “dayanıklılık ve sağlamlık kazandırılmak üzere sesi işlemek,
yetiştirmek, sesle ilgili dayanıklılık sanatı, ses müziği sanatı, tekniği ve
insan sesiyle oluşturulan müziksel ve teknik sesler bütünü”dür. (Töreyin, 1998)
Türkçe sözlükte ise “insan gırtlağından çıkan ve perde ayrımlarıyla çeşitli
duyumlar uyandıran ses dizisi”dir. (TDK, 1988)
“Günümüz müzik eğitim dilinde ise, bu tanımların hepsini içine alan bir
biçimde, genellikle güzel şarkı söyleme, sesi doğru, güzel ve etkili kullanma
biçiminde anlam taşıdığı ve opera şarkıcılığı eğitimini anımsattığı
düşünülmektedir.” (Töreyin, 1998)
3.2. Şarkı Söyleme Eğitimi Nedir?
“Şarkı söyleme eğitimi; şarkı öğretimini içine alan, bireylere ses
eğitiminin gereklerine uygun olarak, doğru, güzel ve etkili şarkı söylemeyle
ilgili davranışların kazandırıldığı ve özellikle genel ve amatör müzik eğitimi
kapsamında uygulanan bir ses eğitimidir.” (Töreyin, 1998) “Müzik eğitiminin
davranışsal açıdan genel kapsamında bulunur” (Uçan 1994)
“Ses eğitiminin doğru ve güzel şarkı söyleme amacı, şarkı söyleme
eğitimini oluşturmaktadır. Bu bakımdan, şarkı söyleme eğitimi, sesi şarkı
söylerken doğru, etkili ve güzel kullanmayla ilgili davranışları kazandırmaya
yöneliktir. Doğru, etkili ve güzel şarkı söyleme eylemi, bir bakıma ses
eğitiminin ürünüdür.
Şan eğitimiyle şarkı söyleme eğitimi arasındaki fark, uygulandığı
kurumların amaç ve düzey değişikliğinden kaynaklanmaktadır. Şan eğitiminde,
özellikle şan eğitimi için bestelenmiş eserlerin, sanatsal boyutta ve teknik
üstünlükle söylenmesine ilişkin davranışlar kazandırılması amaçlanırken, şarkı
söyleme eğitiminde, her tür ve düzeydeki şarkıları doğru, güzel ve etkili
söylemeye yönelik olarak, sesle ve müzikle ilgili davranışlar kazandırılması
amaçlanmaktadır.
Bu iki tür ses eğitimi temelde ortak olan bir takım davranışları
kazandırmayı amaçlar. Bunlar nefesin doğru alınıp kullanılması, sesin doğru
yerde oluşturulması (anatomik yapıya uygunluk) dilin doğru bir şekilde
kullanılması ve müziğin doğru olarak söylenmesidir.” (Töreyin, 1998)
3.3. Bireysel Ses Eğitimi, Şarkı Söyleme Eğitimi ve Şan Eğitimi
Arasındaki Farklar
Ses eğitimi, yukarıda da açıklandığı üzere, konuşma ve şarkı söylemede
sesin doğru, güzel ve etkili kullanılması amacına yönelik olarak, müzik
eğitiminin her türünde (genel, amatör “özengen” ve mesleki) uygulanabildiği
gibi, dil ve konuşma bozukluklarında da tedavi amacıyla, toplu ve/veya bireysel
olarak uygulanan disiplinler arası bir özel alan eğitimidir. Yani bireye,
sesinin her türlü kullanımında doğru, güzel ve etkili olmasına ve ses sağlığını
korumasına yönelik davranışların hedeflendiği bir alan eğitimidir.
Şarkı söyleme eğitimi; ses eğitiminin içinde yer alan, bireye her tür ve
düzeydeki şarkıların tür ve müzik özelliklerine uygun olarak sesini, doğru,
güzel ve etkili biçimde kullanabilmesine ilişkin davranışların kazandırıldığı
ve şarkı öğretimini de kapsayan bir ses eğitimidir. Her tür ve düzeydeki müzik
eğitiminde, özellikle genel ve “amatör” özengen müzik eğitimi verilen
kurumlarda uygulanır. Müzik öğretmenliği programlarında da ileri düzeyde bir
şarkı söyleme eğitimi verilmektedir. Bir bakıma ses eğitiminin içindeki başka
boyut, başka alt basamaktır.
Şan eğitimi ise, yukarıda açıklandığı gibi, sesin dayanıklılık ve
sağlamlık kazanabilmesine ilişkin olan davranışların ve özellikle opera
eserlerinin tür, müzik ve dönem özelliklerine uygun olarak söylenebilmesine
yönelik davranışların hedeflendiği ileri düzey bir ses eğitimi türüdür. Şan
eğitimi de ses eğitimi alanı içinde bir boyuttur.
Eğitim fakültelerinin, yeni yapılanmadaki adıyla müzik öğretmenliği
programı anabilim dallarında yıllardan beri verilen ses eğitimleri aslında,
amaç, kapsam ve düzeyleri dikkate alındığında şarkı söyleme eğitimi olarak
verilmektedir. Ancak bu dersin adı, öğretim programı ve yöntemleri
doğru olarak ve açıkça saptanmadığından, değişik ad ve uygulamalarla arayışlar
yaşanmış ve halen de yaşanmaktadır.
Oysa, müzik öğretmeni adayına bireysel ses eğitimi dersinde, her tür ve
düzeydeki şarkılar tür ve müzik özelliklerine uygun olarak ve sesini doğru
kullanarak etkili ve güzel söyleme öğretilirken, sesini koruma yolları hakkında
da bilgi verilmektedir.
Bu nedenle, bugüne kadar müzik öğretmeni yetiştirme programlarında
yıllardır uygulanan ve şan, şan eğitimi, bireysel söyleme ve bireysel ses
eğitimi gibi değişik adlarla bilinen dersin adı şarkı söyleme eğitimi
olmalıdır. Bu bildiride ses eğitiminin uygulandığı düzey, amaç ve kapsam
dikkate alınarak, arasındaki farklılıklara göre yerli yerinde ve doğru olarak
kullanılmasına özen gösterilmiş ve “bireysel ses eğitimi dersi” adı yerine
“şarkı söyleme eğitimi” adı benimsenmiş ve kullanılmıştır.
Ses eğitimi alan dersleri içinde toplu ses eğitimi olarak yapılan “koro
eğitimi”, ses ve dil bilim kurallarına uygun konuşma eğitiminin verildiği
“diksiyon” veya “etkili ve güzel konuşma dersi” ile ses oluşumu, kullanılması
ve korunmasına yönelik olarak verilen “ses fizyolojisi ve anatomisi” dersleri
de bu alan içinde özellikle uygulanması gereken ses eğitimi boyutlarıdır.
IV. MÜZİK ÖĞRETMENLİĞİ PROGRAMI ANABİLİM DALINDA ŞARKI
SÖYLEME EĞİTİMİ DERSİNİN NİTELİKLERİ
4.1. Öğretim Programı Açısından
Müzik öğretmenliği programı anabilim dalında uygulanmakta olan şarkı söyleme
eğitimi dersleri tanımsal programlarla verilmektedir. Buna bağlı olarak süre ve
krediler düzeyinde kalan ortak program anlayışı, değişik fakültelerin güzel
sanatlar eğitimi bölümlerindeki farklı uygulamalar yanında, aynı birimlerde
bile farklı öğretim süreçlerine ve ölçme değerlendirmelere neden olmaktadır.
4.2. Amaçlar Açısından
Müzik öğretmenliği programının genel amacı belli olsa da, şarkı söyleme
dersinin düzey ve kapsamı açıklıkla saptanmadığı için hedef ve hedef davranışlarda
belirsizlikler vardır. Bu da özellikle ölçme ve değerlendirmelerde sağlıklı
olmayan uygulamalar neden olmaktadır.
4.3. İlkeler ve Yöntemler Açısından
Yapılan araştırmalar, sözkonusu dersin “ilke ve yöntemlerinin yeterince
belirlenmediği ve ilgili uzmanların ortak ilke ve yöntemlerde
buluşamadıklarını” göstermektedir. (Töreyin, 1998) Dolayısıyla şarkı söyleme
eğitiminin ilke ve yöntemlerinin de gözden geçirilerek, müzik öğretmenliği
genel amacına uygun ilke ve yöntemler oluşturulması gerekmektedir.
V. SONUÇ VE ÖNERİLER
Yapılan bu çalışmaya göre varılan sonuçlar şöyle özetlenebilir.
1. Araştırmalardan “Türkiye’deki müzik
öğretmeni eğitiminde ses eğitimi, şarkı söyleme eğitimi ve şan eğitimi
kavramlarının henüz yeterince açıklığa kavuşmadığı, şan eğitiminin ise anlamına
uygun olarak kullanılmadığı sonucuna varılmıştır.
2. Sözkonusu kavramların birbirleriyle
olan ilişkileri, amaçları, kapsamları, ilke ve yöntemlerinin de yeterince
açıklığa kavuşmadığı saptanmıştır.” (Töreyin, 1998)
3. Müzik öğretmenliği programlarında
uygulanan bireysel ses eğitimi ders adı müzik öğretmenliği genel amacıyla
bağdaşmamaktadır.
4. “Genel, amatör ve mesleki müzik
eğitimi verilen kurumlarda ses eğitimi derslerinin daha geniş kapsamlı ve
ayrıntılı, çağdaş eğitim programları eksikliği vardır.” (Töreyin, 1999)
5. Sonuç olarak yeni yapılanmada
uygulamaya konulan “bireysel ses eğitimi” dersi, amaç, düzey, kapsam, ilke ve
yöntemlerine uygun olarak adlandırılmayı ve ayrıntılı, çağdaş öğretim
programları hazırlanarak nitelikli uygulamaları beklemektedir.
Öneriler ise;
1. Müzik öğretmenliği programlarında
yer alan ses eğitimi dersleri, önceden olduğu gibi alan dersleri içinde, geniş
kapsamlı ve çok boyutlu olarak programlanmalıdır.
2. “Bireysel ses eğitimi dersi”, ses
eğitimi alan kavramı kapsamında bulunan diğer ses eğitimi boyutlarını
çağrıştırdığından dolayı bu adla kullanılmamalı, onun yerine daha uygun ve
doğru olan “şarkı söyleme eğitimi” adı verilmelidir.
3. Bunun için ilgili müzik öğretmenliği
programı anabilim dalları arasında eşgüdüm çalışmaları sağlanmalıdır.
4. Ayrıca özellikle ses eğitimi
programları çağdaş bir anlayışla ele alınarak, ayrıntılı ve amaca uygun bir
düzeye getirilmelidir.
KAYNAKLAR
ALTUNYA, Niyazi, 1981. Gazi Eğitim
Enstitüsü Programlarının Değerlendirilmesi, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi. A.Ü.
Eğitim Fakültesi Haziran 1981 Ankara.
UÇAN, Ali, 1982 Gazi Yüksek Öğretmen
Okulu Müzik Bölümü Müzik Alanı 1. Yıl Programının değerlendirilmesi, Ankara.
UÇAN, Ali 1994, Müzik Eğitiminde Temel
Kavramlar, İlkeler ve Yaklaşımlar MAY Yayınları s. 14 Ankara.
TÖREYİN,
Ayşe Meral, 1998, Türkiye Türkçesi Dilbilgisi Yapısının Şan Eğitimi Amaç, İlke
ve Yöntemleri Açısından İncelenmesi GÜFBE basılmamış Doktora Tezi s. 9,
13, 8, 14, 81, 80 Ankara.
TÖREYİN, Ayşe Meral, Çağdaş Eğitimde
Program ve Ses Eğitimi Programları Çanakkale Onsekizmart Üniversitesi Eğitim
Fakültesi 1. Sanat Eğitimi ve Sorunları Sempozyumu bildirisi s. 354 Çanakkale
Türkçe Sözlük, 1988, TDK Basımevi s.
1287 Ankara.