BİLDİRİLER |
ROMANTİK DÖNEM MÜZİK
SANATINDA YARATICI ERKEĞİN (ROBERT SCHUMANN) YANINDA VİRTÜÖZ EŞİ: CLARA WİECK
SCHUMANN (1819- 1896)*
İlknur Tunçdemir
Kültür Bakanlığı Devlet
Çoksesli Korosu Sanatçısı
* Erciyes Üniversitesi GSF.
Müzik Sempozyumu
14- 16 Nisan 2005, Kayseri
ÖZET
Sanatın tüm kollarında kadın ya da
erkek tüm sanatçılar için koşulların aynı olduğu, cinsiyetinin olmadığı
savunulur. Oysa tarihsel süreçteki
incelemelerin sonucunda bu koşulların eşit olmadığı bir gerçektir.
Müzik sanatında (tarihsel süreçte)
19.yy.’lın sonlarına kadar müzik kitaplarında senfoni, konçerto ve opera gibi
güçlü orkestral çalışmalarda tanınmış erkek bestecilerin egemenliği hâkimdir. Oysa kadın sanatçılar ve bestecilerde tarihin
her döneminde yaratıcı ürünlerini -bestelerini- ortaya çıkarmışlardır. Erkek egemen toplumlarda kadın sanatçıların
üretimi; “yetenekli kadının yazgısı” hep göz ardı edilmiştir.
Romantik dönem müzik sanatında
tanınmış yaratıcı erkeğin (Robert Schumann) yanında virtüöz eşi Clara Wieck
Schumann örneği alınarak; zamanın ünlü bestecileri Mendelssohn, Paganini,
Chopin gibi besteciler tarafından üstün yetenek -harika çocuk- olarak kabul
edilen kadın sanatçı Clara Wieck Schumann’ ın icracılık, yorumculuk
alanlarındaki faaliyetleri, eğitimciliği ve özellikle bestecilik yönleri
irdelenmiştir.
Sonuç olarak o dönemdeki toplumsal
beklentiler yüzünden, yaratıcı eşin gölgesinde kalmış gösterilmek (müzik
kitaplarında) istense bile, virtüöz kadın sanatçının, yaratıcılığını açığa
çıkartarak ve almış olduğu eğitimi kullanarak evlilik öncesi ve sonrasında
müzik dünyasına değerli ürünler kazandırabildiği yargısına varmak yanlış olmaz.
1.GİRİŞ
Bu çalışmanın amacı 19.yy. Romantik
dönem müzik sanatında zamanının en ünlü bestecileri Chopin, Mendelsohn,
Schumann ve Brahms’la birlikte çalışmalarda bulunmuş Alman müziğinin “üstün
yetenekli”, en ünlü piyano virtüözü Clara Wieck Schumann’ın icracılık,
yorumculuk alanındaki faaliyetleri, eğitimciliği ve özellikle besteciliği
irdelenerek müzik sanatına kazandırmış olduğu katkıları saptamaktır.
Çalışmada, Clara
Wieck Schuman’ın müzik sanatına yaptığı katkılar üç ana başlıkta incelenmiş ve
sınırlandırılmıştır: Çocukluk ve Gençlik Dönemi (1819- 1840), Robert Schumann’
2.ROMANTİK DÖNEM MÜZİK
SANATI
Klasik müzik sanatı, müziğin temel
öğeleri; ritim, melodi, armoni ve bunların türlü birleşimlerini (formları)
kapsamlı bir şekilde ele alarak ustalıkla işlemiştir. 19.yy. başında klasik dönem artık sona ermiş
ve müzikte “romantik dönem” başlamıştır. Bu dönemde kadın müzisyenlerin yükselişi
ise doruk noktasındadır. Özellikle İtalya, Almanya, Avusturya, İtalya ve
İngiltere’de bir çok kadın; besteci, yorumcu, piyanist ve eğitimci olarak
başarı kazanmışlardır (Tunçdemir, 2003, s.277).
19.yy başında, 1789’da gerçekleşen
Fransız Devrimi’nin izleri hala sürmektedir.
Bununla beraber, müziğin tanımları ve misyonu bu dönemde tekrar ele
alınmıştır. Müzik, özellikle romantik
dönemde, egemen güçlerin (kilise ve aristokrasi) etkisinden kurtularak orta
sınıfa açılmıştır. Besteciler ve
müzisyenler bestelerini, toplum, edebiyat, politika ile ilgili konuları ele
alarak üretmişlerdir. Bu gelişim dinleti müziğinin yaygınlaşmasını sağlamıştır
(Kutluk, 1997, s.185).
Romantizm, sanatın maddi öğeleri
açısından ileriyi temsil etmektedir.
Sanata ulusal, yerel motifler katılmıştır. Dil özgürleşerek biçimlerin kalıpları
zorlanmıştır. Böylece anlatım
zenginleşmiştir. Müzikte romantik dönem;
Müziğin sesle ilgili temel öğeleri “ezgi ve ritim”, ulusal renklerle
alabildiğince zenginlemiştir. Armonik
kuruluş, bağlantı ve örgü özgürleşerek müzik biçimleri yeni öğelerle
şekillenmiştir. Müzikte anlatım
gelişerek “özgür yaratıcılık” başlamıştır.
Soyut anlatım, derin duygu, çoşku artarak çalgıların kullanımı
zenginleşmiştir. Teknik ve anlatım üst
noktaya ulaşmıştır. Mendelssohn,
Paganini, Liszt, Chopin, Schubert, Schumann, Brahms gibi besteciler romantik
dönemde özel bir yer edinmişlerdir. Paganini kemanı, Chopin ve Liszt piyanoyu;
tını, teknik ve anlatımla geliştirmiştir.
Schubert ve Schumann (sonradan Liszt’in katılımıyla) “lied”leriyle
ses-şiir birlikteliğini geliştirerek Senfonik şiir ortaya çıkmıştır
(Kaygısız,1999, s.182, 185).
Müzik sanatında 19.yy ortalarından
itibaren romantik dönemin en gözde çalgısı piyanodur. Piyano tekniği üzerine
çalışmalar yapan dönemin bestecileri piyano müziğinde tekniklerine göre
çalışmalar yapmışlardır (Kutluk,1997, s.179).
Piyano çalma becerisinin gelişmesi
için, uygulanan yardımcı aletlerin kullanılmasından vazgeçilerek tamamen
anatomiye yönelmeye başlanılmış; besteci, piyanist, pedagog ve tıp adamlarının
çalışmaları sonucunda piyano tekniği bir bilim dalı haline gelmiş; gevşeme,
esneme, kısa adale dinlendirmeleri vb. gibi rahat ve serbest hareketler içeren
bir piyano çalma tarzı gelişmiştir.
Kurucuları Deppe, Calland, Breithaupt ve Matthay olan bu çalış biçimi,
ağırlık kontrolü veya kol ağırlığı tekniği olarak adlandırılmıştır (Küçük,
2003, s.201). Bu dönemin ünlü piyanist ve bestecilerinin kullandığı bu çalma
tekniğinin öncülerinden birisi olan Clara Schumann’ın babası Friedrich
Wiecktir. Piyano çalma tekniği üzerine
anlayışını şöyle dile getirmiştir. “Araç
olan teknik, amaç olarak teknik, sanatta yok gereklilik” (Stephenson, 1969,
s.6).
Tekniğin bu denli öne çıkarılması
ile birlikte, o yıllarda çok yüksek sesle piyano çalma ekolü moda
olmuştur. Bu akıma uyan besteciler
arasında Liszt ve Clara Schumann ise ifadenin öne çıkarıldığı bir tarz
geliştirmişlerdir.
Romantik dönem müzik sanatında
besteciler, yorumcular ve halk virtüözlüğe, özellikle de piyano virtüözlüğüne
çok önem vermiştir.Bu dönemdeki bir çok piyanist, teknik ve ses açısından
modern piyano üslubunun yaratıcısı olmuştur.
J.L. Dussek, Clementi, J. Field ve Czerny dönemin en ünlü piyanistlerini
yetiştirmişlerdir.Chopin ve Liszt teknik yönünden piyano tarihinin en ünlü
virtüözleridir.Aynı dönemde kadın yorumcular arasında ise olağanüstü yeteneğe
sahip piyanonun “Harika Çocuğu” Clara Wieck Schumann çağının en ünlü
virtüözüdür.
3.CLARA WİECK SCHUMANN
3.1 Çocukluk ve
Gençlik Dönemi (1819-1840)
13 Eylül 1819’da Leipzig’de dünyaya
gelmiştir. Babası dönemin ünlü müzik
eğitimcisi ve piyano firması sahibi Friedrich Wieck’tir (1785-1873). Annesi Leipzig Gewandhaus’un ünlü solo
piyanisti ve sopranosu Marianne Tromlitz (1797-1872) dir. Marianne Tromlitz profesyonel müzisyenlerin
kızı ve torunudur. Friedrich Wieck döneminin en ünlü müzik kitaplığı ve piyano
firmasının işletmesini kurduktan sonra eğitimciliğe de yönelerek piyano ve şan
dersleri vermiştir. Piyano metodu ve şarkı söyleme egzersizlerinin kitaplarını
bastırmıştır. 1824 yılında Clara 5 yaşındayken anne ve babası boşanmıştır.
Friedrich Wieck Saxon yasalarına göre kızının velayetini almıştır
(Sadie-Samuel, 1996, s.411).
Friedrich Wieck dönemin eğitim
yöntemlerini yadsıyarak, müzikte yeni bir eğitim modeli oluşturan mekanik
eğitim yöntemini geliştirmiştir. Yöntemin diğer yöntemler arasında üstünlüğünün
canlı kanıtı olacağını düşünerek kızı Clara’yı ünlü bir piyanist olarak
yetiştirmeye karar vermiştir. “Clara” adı programın bir parçasıdır. Wieck eski bir erkek düşünü gerçekleştirmek
(kusursuz bir varlığın üretimi) için çalışmalarına başlamıştır (Stephan, 1989,
s.34).
Clara babasının gözetiminde müzik
derslerine başlamıştır. Piyano eğitimine
ek olarak müziksel kavrayışı geliştirecek olan çalışmalarını, keman çalmayı,
orkestrasyonu, partisyon okumayı, piyano metodunun tüm pratiklerini, şan ve
müzik teorisi derslerini çalışmıştır. Clara babasıyla olan çalışmalarını
tuttuğu günlüklerde şöyle anlatmıştır. “Babam….bugün tekrar tembel, inatçı, söz
dinlemez olduğumu, özellikle piyano çalmada ve öğrenmede böyle olduğumu
söyledi. İstediği parçayı çalamadığım
için örnekçeyi yırttı. Bundan böyle gamlardan, Czerny’in etütlerinden başka
çalamayacağım.” (Litzmann-Stephan, 1989, s.35).
Clara normal bir çocukluk
yaşayamamış bütün zamanını babasının denetiminde piyano eserlerini çalışarak,
egzersiz yaparak geçirmiştir. Boş zamanlarında bile babasının konser
etkinliklerine katılmıştır.
Clara ilk konserini 9 yaşındayken 20
Ekim 1828’de Leipzig Gewandhaus’da vermiştir (Parry, 1996, s.587).Dönemin
sevilen bestecilerinin yanı sıra kendi düzenlemesi olan “özgün bir tema üzerine
varyasyonlar” çaldığından dolayı üstün yetenekli olduğunu kanıtlamıştır. 6 Mart- 7 Nisan 1830’da Dresten’de piyano
resitali vermiştir. Clara ilk önemli
solo konserini 8 Kasım 1830’da Leipzig Gewandhaus’da 11 yaşındayken vermiştir.Bu
konserde kendisinin ilk bestesi olan “Quatre polonoises pour le
pianoforte,op.1) 4 Polonez Dansı eserini çalmıştır (Sadie-Samuel, 1996, s.411).
Sanatçının tüm besteleri Çizelge 1’de listelenmiştir.
Çizelge 1. Clara Shumann’ın Kronolojik Eserleri*
·
4
Polonez Dansı, Op. 1 (1830)
·
Vals
formlu kaprisler, Op. 2 (1831-32)
·
C
Majör Romans varyasyonlar, Op. 3 (1833)
·
Schwäne
kommen gezogen (1830)
·
Tyroler
şarkı varyasyonları (1830)
·
Orjinal
tema varyasyonları (1830)
·
Etütler
(1830un basları)
·
Orkestra
için Scherzo (1830-31)
·
Wieck
Romansın’daki Fantazi varyasyonları (1831)
·
Eski
memleket (Kerner) (1831)
·
Tiedge’nin
rüyası (1831)
·
Avare
(Kerner) (1831)
·
Bickihanedeki
Avare (Kerner) (1832)
·
Alexis
(piyano için 1832, sözlü eser için,1833)
·
B
Minör, Rondo (1833)
·
Romantik
valsler, Op. 4 (1833-1835)
·
A
Minör Piyano Konçertosu, Op. 7 (1833-36)
·
Walzer
(Lyser) ( 1834)
·
Aksam
Yıldızı (1834)
·
Pirate
de Bellini Melodik varyasyonlar, Op. 8 (1834, 1837)
·
4
Karakteristik parça, Op. 5 (1835)
·
Müzikal
Akşamları, Op. 6 (1835-36),Toccatina, Ballade, Nocturne, Polonaise, Mazurka
·
Viyana
Hatırası, G Major, Op. 9 (1837-1838)
·
D
Minör, Scherzo in, Op. 10 (1838-1839)
·
3
Romans, Op. 11 (1839) E-Flat Minör, G Minör, A-Flat Majör
·
Sahilde
(1840)
·
Portreler
(Heine) (1840)
·
Halk
şarkısı (Heine) (1840)
·
İyi
geceler, (Rückert) (1841)
·
Rückert
in güzel baharı için şiirler Op. 12 (1840-1841)
·
Sonat
(1841- 42)
·
Birbirlerini
Sevdiler. (Heine) (1842)
·
6
Şarkı Op. 13 (1842-43)
·
Ah Ayrılık Acısı, (Rückert) (1843)
·
Doğaçlama
(1844)
·
C
Minör, İkinci scherzo, Op. 14 (1840-1845)
·
Kaçaklar,
4 parça, Op. 15 (1840-45)
·
3
Prelüde, Op. 16 (1845) G Minör, B-Flat Major, D Minor
·
Beethoven
için kadanslar G Major konçerto, Op. 58 Mvts 1 ve 3 (1846)
·
Yıldızım
(Serre) (1846)
·
Ayrılışla
(Serre) (1846)
·
G
Minör, Piyano Üclüsü, Op. 17 (1846)
·
F
Minör Piyano Konçertosu (1847)
·
3
Koro için (1848) (Geibel) Venedik’te Akşam, İleri, Gondolcu
·
Robert
Schumann’ın temaları üzerinde varyasyonlar, F# Min, Op. 20 (1853)
·
3
Romans, Op. 21 (1853) A Minör, F Majör, G Minor
·
Violin
ve Piyano için 3 Romans Op. 22 (1853)
·
Hermann
Rollett 6 neşe şarkısı Op.23
·
6
LİED ESERİ, No 1:Ay çiçeği, No 2: Sakin bir sabah, No 3: Gizli fısıltılar No
4 Yeşil bir tepede, No 5: Arzu, No
6:Sesli bir gün (1853)
·
Menekşe
(Goethe) (1853)
·
A
Minör Romans (1853)
·
Beethoven
için Kadans,Piyano konçertosu C Minör, Op. 37 Mvt 1 (1868)
·
E-Flat
Majör Geburstagmarsch (1879)
·
Mozart
için Kadans: D Minor Piyano Konçertosu, K466 Mvts 1 ve 3 (1891)
·
Başlangıç
(doğaçlamalar) (1895)
·
Öğrenciler için Prelüdler doğaçlama(1895)
Clara ilk yurtdışı turnesini 1831
yılında Fransa ve Almanya’nın çeşitli kentlerinde yaptığı konserlerle
gerçekleştirmiştir (Dıeter, 1998, s.69). Goethe’nin davetlisi olarak ilk kez
Weimar’a gittiğinde verdiği başarılı konser sonunda Goethe bu performansa
hayran kalmıştır. “Üstün sanat yetenekleri olan Clara Wieck’e, 9 Ekim 1831’in
hatırası olarak” yazılı madalyonla ödüllendirilmiştir (Aksoy, 2002, s.19).
1831- 1835 yılları arasında
Avrupa’nın çeşitli ülkelerinde başarılı konserlere devam etmiştir. Bu
konserleri dinleyen dönemin ünlü bestecileri Mendelssohn, Paganini, Chopin’ın
hayranlığını kazanmış ve “harika çocuk” olarak kabul edilmiştir. 1835 yılında Robert Schumann’la ortak
çalışmalara başlamıştır. Clara 14
yaşında “la minör piyano konçertosu”nu bestelemiştir. Bu eserin ilk seslendirilişini Felix
Mendelssohn yönetimindeki Leipzig Gewandhaus orkestrası eşliğinde
gerçekleştirmiştir (Evers, 1997-www.kimkimdir.gen.tr-www.karadar.net).
14 Ağustos 1837 ‘de Clara, Robert
Schumann’la gizlice nişanlanmıştır.
Friedrich Wieck kızının ilişkisi öğrenince bu beraberliğe karşı
çıkmıştır. Kızına yasaklar getirerek görüşmelerini engellemeye çalıştıysa da
başarılı olamamıştır. 1837-1840 yılları
arasında dörtyüzü aşkın mektup yazmışlardır.
15 Mayıs- 15 Ekim 1838 tarihleri
arasında Clara ilk Viyana turnesine çıkmıştır.
Başarılı konserlerinden dolayı Franz Liszt ve şair Grillparzer “Clara
Wieck ve Beethoven” adlı şiirle Clara’yı onurlandırmışlardır. Aynı yıl Avusturya kraliyet ve imparatorluk “
k.k. Kammervirtuosin, (Royal and Imperial Virtuosa)“ payesini almıştır
(Clara’96, Reich, 1985, s.39).
6 Şubat- 14 Ağustos 1839’da Clara
Paris Turnesini gerçekleştirmiştir. Bu konserde Robert Schumann’ ın yazdığı
“Papillons” eserinin ilk icrasını gerçekleştirmiştir (Whittall, 1989, s.38).
3.2.Robert Schumann’la
Evlilik Dönemi (1840-1856)
12 Eylül 1840 tarihinde mahkemenin
onaylamasıyla Clara ve Robert Schumann Leipzig’de evlenmişlerdir. 31 Mart 1840 yılında Clara Schumann olarak
ilk konserini vermiştir (Chissell, 1989, s.27).
Evliliklerinin on yılı boyunca Robert Schumann tanınmamış bir besteci
olduğu için ailenin geçimini sağlamak Clara’ya düşmüştür. Clara Schumann konser turnelerine çıkarak
verdiği konserlerden ve özel piyano derslerinden kazandıkları ile ailenin
geçimini sağlamıştır. Clara Schumann’ın
bu dönemde yaptığı konser etkinlikleri yıllara göre Çizelge 2’de
açıklanmıştır. 14 yıllık
beraberliklerinden olan 8 çocuğun (Marie (1841-1929), Elise (1843-1928), Julie
(1845-1872), Emil (1846-1847), Ludwig (1848-1899), Ferdinand (1849-1891),
Eugenie (1851-1938), Felix (1854-1879) bakımının yükü bu dönemde Clara
Schumann’ın yaratıcılık yönünü engellemiştir (www.Karadar.net, 2005).
Evlenmeden önce Clara’yı sürekli
çalışması ve beste yapması için teşvik eden Robert Schumann, evlilikleri boyunca eşinin çalışmalarını
engellemiştir. Besteci - yorumcu
evliliğinin en ideal beraberlik olduğunu savunuyor görünse de Clara’nın
kendisinden önde olmasını hazmedememiştir.
Bu sırada, Clara Schumann kendi çalışmalarından ödün vererek kocasına
müzik konusunda destek verme misyonuna geçmiştir; onun eserlerini tanıtan ve
yorumlayan virtüöz misyonu… Clara Schumann’ın beraber tuttukları evlilik
günlüklerinde yazdığına göre “Sanatın icrası benim büyük parçam, içinde soluk
alıp verdiğim havadır” demiştir.Robert Schumann’ın tüm bestelerinin tanıtım
konserlerini düzenleyerek kocasının tanınmasına destek
olmuştur(Seyhanoğlu,2000,www.kimkimdir.gen.tr ,2005).
3.3 Evlilik Sonrası
Olgunluk Dönemi (1856-1896)
27 Şubat 1854 tarihinde Robert
Schumann intihar girişiminde bulunmuştur. Endenich ruh ve sinir hastalıkları
hastanesinde yaklaşık iki sene yatmış ve 29 Temmuz 1856 tarihinde ölmüştür. Clara kocasının ölümünden sonra 1856- 1888
yılları arasında çeşitli konser etkinliklerine ve yeni konser turnelerine
besteci Brahms’ın desteğiyle devam etmiştir (Çizelge 2). Frederic Kalkbrenner, Liszt, Beethoven ve
Schubert’in popüler eserlerinin üzerine çeşitli varyasyonları bestelemiştir (
Çizelge 1) (Sadie-Samuel, 1996, s.412).
Cizelge 2: Clara Shumann’ın Kronolojik Performans Listesi**
13 Eylül 1819 da, Leipzig’de doğmuştur. |
1825 Ocak ayında annesi ile babası boşanmıştır. Friedrich
Wieck Saxson yasalarına göre kızının velayetini üzerine almıştır |
1828 R. Schumann F. Wieck ile çalışmalara başlamıştır.
Clara 9 yaşında 20 Ekim’de Leipziger
Gewandhaus’da ilk halk konserini vermiştir. |
1830 Clara, 6 Mart- 7 Nisan’da Dresden’de başarılı konser
vermiştir Clara ilk önemli solo konserini
Leipziger Gewandhaus’da 8
Kasım’da 11 yaşında vermiştir. Clara ilk beste çalışmasını (4 Polonez Dansı)
yapmıştır. |
1831 - 1832 Clara ilk yurtdışı turnesini babasıyla beraber
Almanya ve Fransa’da yapmıştır. Weimar kentinde 82 yaşındaki Goethe için özel
piyano konseri vermiştir. |
1831 - 1835 Almanya’da çeşitli piyano resitalleri
vermiştir. |
1835 Avrupa’da vermiş olduğu başarılı konserler sayesinde
müzikte üstün yeteneğe sahip olduğunu kanıtlamıştır. Leipzig’de vermiş olduğu
konserden sonra Mendelssohn-Bartholdy, Paganini ve Chopin gibi bestecilerin
hayranlığını kazanmıştır. Robert Schumann, Clara ile birlikte ortak
çalışmalara başlamıştır. |
1836 Almanya’da çeşitli piyano konserleri vermiştir. |
1837 Clara Wieck ve
Robert Schumann, kendi aralarında gizli nişan yapmışlardır. |
1838 Clara ilk Viyana turnesini gerçekleştirmiştir.
Verdiği başarılı konserlerden dolayı
Avusturya Kraliyet ve imparatorluk ("k.k. Kammervirtuosin"
Kraliyet virtüözü payesi ile
onurlandırılmıştır. |
1839 Paris Turnesini gerçekleştirmiştir. Robert Schumann’
ın yazdığı “Papillons”un ilk icrasını verdiği bir piyano konserinde
yapmıştır. |
1840 Leipzig mahkemesi Robert Schumann ve Clara Wieck
evlenmelerini onaylamıştır. |
1840 Robert Schumann ve Clara Wieck evlenmislerdir |
1841 Evlendikten sonra
Leipziger Gewandhaus’da ilk konserini vermiştir. |
1842 Hamburg ve
Kopenhag turnesini yapmıştır. |
1844
Robert Schumann’la birlikte Rusya Turnesine çıkmıştır.Frankfurt |
1846- 1847 tarihleri arasında Viyana Turnesini yapmıştır. |
1850 Leipzig, Bremen ve Hamburg’da Robert Schumann’la
beraber konser vermiştir. Robert Schumann Duesseldorf müzik topluluğunun yöneticisi
olmuştur. |
1851, Konser etkinliklerinin yanında özel piyano
derslerine başlamıştır. |
Çizelge 2: Clara Shumann’ın Kronolojik Performans Listesi (Devam)
1853 Robert Schumann’ın bestelerinin (Leipzig, Breitkopf
ve Haertel) de basımını yapmıştır. Johannes Brahms çalışmalar yapmak için
aralarına katılmıştır. Hollanda Turnesine çıkmıştır |
1854 – 1855 Hannover’de piyano konseri vermiştir. |
1856, Almanya, Avusturya, Prag, Budapeşte ve İngiltere’de
piyano konserleri vermiştir. Clara
Robert Schumann’dan ayrı 2 yıl boyunca piyano konserleri vermiştir.
Kocasının ölümünden sonra konser faaliyetlerine Brahms’ın desteğiyle devam
etmiştir. |
1857 İngiltere ve İsviçre Turnesini yapmıştır |
1858 – 1862 İsviçre, Avusturya, İngiltere, Hollanda,
Belçika, Paris Brüksel’de çeşitli piyano konserleri vermiştir. |
1863 Hollanda, Fransa ve Belçika’da çeşitli piyano
konserleri vermiştir. |
1864 – 1871 Rusya, Prag, İngiltere, Avusturya, Macaristan,
Brüksel ve Hollanda’da çeşitli piyano konserleri vermiştir |
1872 İngiltere, Avusturya ve Macaristan’da çeşitli piyano
konserleri vermiştir. Bu konserlerde Brahms’ın eserlerinin icrasını yapmıştır |
1873 Brüksel ve İngiltere’de piyano konserleri vermiştir. |
1876 Utrecht ve Londra’da piyano konserleri vermiştir. |
1877 Clara, Robert Schumann'ın tüm bestelerini toplayarak yayınlatmıştır.
Utrecht, Rotterdam,Londra ve Basel’de çeşitli piyano konserleri vermiştir |
1878 Frankfurt Hoch Konservatuarın’da piyano
eğitimciliğine başlamıştır. |
1878 50.Sanat Jübilesini Frankfurt ve Leipzig’de vermiş olduğu
konserlerle kutlamıştır. |
1880–1887Londra, Utrecht ve Basel’de çeşitli piyano
konserleri vermiştir. |
1888 Şubat ve Mart aylarında yaptığı piyano konserleri
sırasında fiziksel rahatsızlıklardan dolayı piyano konserlerine ara
vermiştir. |
1891 Frankfurt’ta Brahms’ın “Haydn’ın Temaları Üzerine
Varyasyonlar” adlı eserinin tanıtımı için özel bir konser vermiştir Clara Schumann evinde özel piyano dersleri
vermeye devam etmiştir. |
Clara Schumann 26Mart 1896 da kalp krizi geçirerek
hastaneye kaldırılmıştır. Brahms
İtalya’daki konser turnelerini iptal ederek Frankfurta gelmiştir. Clara
Schumann 20 Mayıs 1896 ‘da ölmüştür.
Cenaze törenini Brahms düzenlemiştir. |
** ÇİZELGE 1 VE
2:Sadie- Samuel, 1996, Reich, 1985, Weissweiller, 1981, Suskınd, 1980,
Draheim, 1990 ve kaynakçada gösterilen İnternet sitelerinden güncellenmiştir.
1878 yılında Clara Schumann Leipzig
ve Frankfut’ta vermiş olduğu piyano konserleriyle “50.Sanat Jübilesi”ni
kutlamıştır.O dönemde müzik sanatındaki eşsiz konumu ve ünü sayesinde “Frau
Kommervisition Clara Schumann” olarak adlandırılmıştır (Reich, 1985, s.292).
Piyano virtüözü olarak katıldığı
konserler, resitaller ve çeşitli turne programları devam etmiştir. Ayrıca evinde de özel piyano dersleri vermiştir. Aynı yıl 59 yaşındayken Frankfurt Hoch
Konservatuarı Piyano bölümünde baş öğretmen olarak eğitimciliğe başlamıştır
(Adamson, 1998, s.300).
Clara Schumann 1892 yılına kadar
süren öğretmenliği boyunca Frankfurt Hoch Konservatuarın’da piyano eğitimcisi
olarak yalnızca temel piyano tekniklerini kavramış,müzik teorisi bilgisi olan
yetenekli öğrenciler ve piyanistleri seçerek sınıfına kabul etmiştir.Kızları
Marie ve Eugenie daha sonraları öğrencilerinden Nathalie Jonatha- Lazzaro
Uzielli Clara Schumann’ın asistanlığını yapmışlardır. Chicago, New York, Floransa, Edinburg, Londra
(İngiltere’den gelen oldukça fazla öğrencisi vardır) Viyana ve Almanya’nın
çeşitli kentlerinden gelen piyanistlerin eğitimcisi olmuştur. En seçkin öğrencileri Leonard Borwich ve İngiliz
piyanist Fanny Davies’dir. Yetiştirdiği
diğer başarılı öğrencileri ise Clament Haris, Adalina de Lara, Mary Wurm,
Mathilde Verne’dir (Reich,1985, s.295).
1881-1893 yılları arasında Schumann
ve Brahms’ın beste çalışmalarının tümünü toplayarak komple basımını
gerçekleştirmiştir (Uglow, 1989, s.486). Clara Schumann Dört Polonez Dansı
(1831) ile başlıyarak tüm beste çalışmalarının -sayısı yetmişe yakın
eserlerinin- arasından seçtiği 3 piyano konçertosu, lied, 4 oda müziği ve 29 solo
piyano parçalarından bazılarını yayınlatmıştır.19 yy’lın kadın besteci-virtüöz
olarak kabul görmüş fenomenidir. Piyano virtüözü olarak verdiği konserler ve besteleri;
uzman tekniği, güzel tonu ve şiirsel anlatımlı olarak karakterize edilmiştir (Sadie-Samuel, 1996, sf.413).
4. Sonuçlar
Tüm bu bilgiler ışığında, Çizelge 1’deki
beste çalışmaları ve Çizelge 2’ deki performansları göz önünde
bulundurulduğunda Clara Wieck Schumann’ın müziğe başladığı gençlik yıllarında,
daha çok bestecilik yönünün ortaya çıktığı, evlendikten sonra ise daha çok
icracılık yönünün ağır bastığı görülmektedir. Kocası Robert Schumann’la
evliliği ve ölümünden sonra 8 çocuğun bakımı ve ailesinin geçim yükü üzerine
bindiğinden bu dönemde daha çok icracı olarak piyano performanslarının devam
ettiği anlaşılmaktadır. Bestecilik ve eğitimcilik faaliyetleri ise başlangıçtaki
kadar olmasa bile devam etmiştir. Buradan da anlaşılacağı üzere, kadın sanatçı
olarak üzerine yüklenen analık misyonu yüzünden yaratıcılık ve bestecilik
faaliyetlerinde tam performans gösterememiştir. Bu da kadın besteci ve müzisyenin
üzerlerine düsen ek misyonlar yüzünden o dönemde erkek besteci ve müzisyen ile
eşit koşullarda performans gösterme şansının olmadığını kanıtlar. Bununla
beraber, piyano icracılığı, var olan yeteneğin, yaratıcılığın ve disiplinli çalışmanın
dışında ek bir beceri gerektirmediğinden, Clara Schumann’ın zamanın ünlü erkek
virtüözlerinden çok daha iyi performanslar gerçekleştirmesi küçük yaşlardan başlayarak
babasından almış olduğu disiplinli metodik eğitime ve bu eğitime bağlı olarak
kendi tarzını geliştirme becerisine bağlanabilir. Bu gerçek göz önüne alınırsa,
iyi ve metodik bir eğitimin alınması ile kadın ya da erkek fark etmeden
yetenekli, yaratıcı besteci ve icracıların yetiştirilebileceği kanısına ulaşılabilir.
5. Kaynaklar
Adamson, Linda G., 1998, Notable Women in World History, A
Guide to Recommended Biograpies and Autobiographies, Greenwood pres, London,
Aksoy, Suay, 2002, “Her büyük kadının arkasında onu
eteğinden geri çeken bir erkek vardır.” Milliyet Sanat Dergisi, Sayı: 516
Chissell, Joan, 1989, The Master Musicians Schumann, J. M.
Dent-Sons Ltd, London
Dieter, Kuhn, 1998, Clara Schumann Ein Lebensbach (Klavier),
Fischer Taschenbach Verlag, Frankfurt
Draheim, J, Hoft, Brigette, 1990, “Clara Schumann” Complete
Songs for Voice and Piano, 2. Vols. Wiesbanden=Breitkopt hartel
Evers, Renate, 1997, Clara Wieck Schumann. Biograph, Rutgers
University, NJ, U.S.A
Kaygısız, Mehmet, 1999, Müzik Tarihi: Başlangıcından
Günümüze Müziğin Evrimi, Kaynak Yay No:281, Analiz Basımevi, İstanbul
Kutluk, Fırat, 1997, Müziğin Tarihsel Evrimi, Çivi Yazıları,
Ceylan Maatbacılık, İstanbul
Küçük, Ali, 2003, “ Piyano Tekniğinin Tarihi Gelişim
Sürecine Kısa Bir Bakış”, Cumhuriyetin 80. Yılında Müzik Sempozyum Bildirileri
(30- 31 Ekim 2003), İnönü Üniversitesi, PegamA Yayıncılık, Ankara
Litzmann, Bertold, 1971, Clara Schumann: ein Kunstlerleben
nach Tagebuchern und Briefen, 3 vols. Reprograf Nachdi, Aufl. Leipzig, 1923.
Hildesheim: Olms,
Reich, Nancy, B., 1985, Clara Schumann: The Artist and the
Woman.Ithaca, NY: Cornell University Press
Sadie, Julie- A, Samuel, Rhian, 1996, The Grove Dıctıonary
of Women Composers, The macmillan pres limited, ww. Norton company,London
Seyhanoğlu, Gülnur, 2000, Banknottaki Kadın: Clara Wieck
Schumann. Hürriyetim Angora/ Müzik, 28/06/2000
Stephan, Inge, 1989, Ünlü Erkeklerin Gölgesinde Yetenekli
Kadının Yazgısı, Çev:S.Nazlı Kaya, Atol Yayınları, Ankara
Stephenson, Kurt, 1969, Clara Schumann 1819/ 1969, Bonn, Bad
Godesberg, 1969 Brüder Hartmann, Berlin
Susskınd, Pamela, 1980, New Growe Dictionary of Music and
Musicians. S.v. “Clara Schumann”, Ed:Sadie, Stanley, D.C. Grove’s Dictionary,
Washington
Tunçdemir, İlknur, 2004, “Müzik Sanatında Kadın Olgusu,
Yaratıcılığı ve Besteciliği”, Kadın Çalışmalarında Disiplinler Arası Buluşma
Sempozyum Bildiri Metinleri (01,04,2004), Yeditepe Üniversitesi Güzel Sanatlar
Fakültesi,İkinci Cilt,Maraton Mat., İstanbul
Uglow, Jennifer, 1989, The Macmillan Dictionary of Women’s
Biography, 2. Edition, Mansell Collection, London
Whittall, Arnold, 1989, Romantic Music, A Concise History
from Schubert to Sibelius, Thames and Hudson Ltd, London
Weissweiler, Eva, 1981, Komponıstınnen aus 500 Jahren Eine,
Kultur und Wirkangs geschichte in Biographien und Werkbeispieten, Frankfurt
İnternet Siteleri
Clara’96 http://www.uah.edu/clara/schumann.html,
06/01/2005
C.W.
Schumann, www.wwnorton.com/classical/composers/c.schumann.htm,
25/02/2005
C. W.
Schumann, http://www.kimkimdir.gen.tr/kimkimdir.php?id=3141,
05/03/2005
C. W. Schumann,
http://www.scils.rutgers.edu/~eversr/clara.html,
06/01/2005
C. W. Schumann,
http://www.karadar.com/Dictionary/wieck.html,
28/01/2005
Clara
Schumann, http://www.iclassics.com/artistBio?contentId=6500,
27/02/2005
http://www.geocities.com/Heartland/Fields/8616/composerfiles/cschumman.html
*5 Haziran
1997, Düsseldorf 6. Uluslararası Clara Schumann Sempozyumu
*28 Mayıs
1997 Dusseldorf Clara Schumann Geleneksel Piyano Yarışması Kitapcığı
*22-24
Nisan 1995 Viyana, 9.Uluslararası Müzikte Kadınlar Kongresi Bildiri Notları
*Schamoni,
Peter,(1983) “İlkbahar Senfonisi”, Film:Clara Schumann’ın Hayatı,
Oyuncu:Nastassia Kinski