BİLDİRİLER |
MÜZİK ÖĞRETMENİ YETİŞTİRMEDE PİYANO EĞİTİMİ
Yrd.Doç. N.İpek Kıvrak
İnönü Ünv. Eğt.Fak.
GSEB-MEABD-Malatya
* Cumhuriyetimizin 80. Yılında Müzik
Sempozyumu, 30-31 Ekim 2003,
İnönü Üniversitesi, Malatya
Bildiriler,s.209-211.
Toplumların gelişmişliklerinin o toplumu oluşturan
bireylerin gelişmişlikleriyle doğru orantılı olduğu bir gerçektir. Ekonomik
bağımsızlığını kazanmış bir ülkenin, bilim ve teknolojide ilerlemiş bir toplumun
sanat yaşamında gerilik göstermesi
düşünülemez. Bilim, sanat ve teknoloji ilişkisini bileşik kaplar olarak
tanımlayıp imgelendirmek sanırım doğru bir saptama olacaktır. Ancak;
bilim-sanat ve teknolojik gelişmişliği ile çağdaşlaşmayı başarmış bir ülke
sanat duyusu ve duygusu geliştirilmiş bireylerine yüksek yaşam kalitesi
sunabilmektedir. Sonuç olarak bir toplumun çağdaş anlamda gelişebilmesi;
bilim-teknik eğitimin yanı sıra sanat eğitiminin güçlülüğü ile gerçekleşebilir.
Müzik eğitimi, sanat eğitiminin önemli bir boyutudur. Müzik
eğitimi, sanat duyusu ve duygusu, meslek uğraşısı gibi temel vazgeçilmezlerle
bireysel varoluşu hazırlayan önemli bir etmendir. Bu etmenin yaşantılara
aktarılması, bilim ve teknik alanlardaki gelişimi önemli ölçüde etkilemektedir.
Müzik öğretmeni; müzik eğitiminin en önemli rolünü
üstlenmiş olan aktörüdür. Böylece toplumun müzik yaşantısını doğrudan
etkileyebilme şansına sahip olan müzik öğretmeninin yetiştirilmesi büyük önemle
ortaya çıkmaktadır. Bireyin davranışlarında müzik yaşantısı yoluyla olumlu
davranışlar geliştirebilmeyi amaçlayan müzik öğretmeninin yetiştirilmesi
sürecindeki programların, nereye kimi yetiştirdiğini sorgulayarak gerçeklere
dayandırılmış, kendi içinde tutarlı, işlevsel hedefleri ve ilkeleri saptanmış,
yaşama geçirilebilme özellikli ve öğretmenlik mesleği gerçekleri/gereklilikleri
ile bağdaşık olması gerekmektedir.
Ülkemizde müzik öğretmeni yetiştirmede uygulanan
sekiz yarıyıllık lisans programı dersleri üç ana gruptan oluşmaktadır:
i)
Alan Dersleri
ii)
Pedagojik
Formasyon Dersleri
iii)
Genel Kültür
Dersleri.
Alan dersleri, “mesleki donanımın eksiklik olması”
kaygısını taşıyan çeşitliliğe sahip olmak zorundadır. Bu derslerin içinde ise
çalgı eğitimi önemli bir yer tutmaktadır. Piyano eğitimi; nicelik olarak yaylı
çalgılar kadar olmasa da, altı yarıyıllık önemli bir dilimi kapsamaktadır.
Ancak piyano alan derslerinin seçmeli dersler hariç, %50 si ile doğrudan, %30,7
si ile dolaylı olarak ilişkilidir. Piyano, müzik öğretmeninin yetiştirilmesinde
%80,7 lik bir oranla alan derslerinde etkili araç
niteliğindeki tek çalgıdır. Bu aracın yerinde, yararlı, etkin
kullanılabilirliğini sağlamak ise piyano eğitiminin öncelikli amacını
oluşturmaktadır. Çünkü öğrenci bu eğitimde giderek geliştirdiği/geliştireceği
bilgi ve becerisiyle etkili biçimde piyanosunu kullanarak meslek yaşamında da
yararlanacağı birikimi kazanacaktır. Böylece piyano bireyin müzik öğretmeni
olarak yetişmesinde ALAN ÇALGISI, müzik öğretmenliği sürecinde ise MESLEK
ÇALGISI olarak her iki boyutta da yerini almaktadır.
Piyano çalgı olarak her tür ve yoğunluktaki
çoksesliliğin elde edilebileceği, gelişimini tamamlamış, tartışmasız tek
çalgıdır. İşte bu özellik onu müzik öğretmeninin öğrenim ve meslek yaşamına
önemli bir üstünlükle oturtmuştur. Müzik
öğretmenliği eğitiminde bu çalgının alana ilişkin kullanım özellikleri ve
amacına uygun eğitimi planlanıp programlandığında genel müzik eğitimine
katkıları da oldukça büyük olacaktır.
Müzik öğretmenliği lisans programı ders tanımlarında
“piyano eğitimi ve öğretimi, bu programın temelini oluşturur” ifadesi yer almaktadır.
Bir programın temelini oluşturan çalgının o program adına önemli bir sorumluluk
yüklenmiş olduğu açıktır. Tanımdaki ifadede yerini bulan, ancak program içinde
yer alış biçimiyle bu ifadeyle çelişen bir planlama karşımıza çıkmaktadır. Bu
programda temeli oluşturan çalgının bireysel çalgı adı altında okutulan
çalgılardan biri olduğu hemen göze çarpmaktadır. Altı yarıyıl okutulan bir
çalgının sekiz yarıyıl okutulan bir başka çalgıya oranla ne kadar temel olduğu
tartışılabilir. Görülüyor ki bu program, piyanonun müzik öğretmeni yetiştirme
ve müzik öğretmenliği süreçlerindeki önemini kavramış, ancak yaşama
geçirilebilecek düzenlemeyi benimseyememiştir. Bu alanda piyanonun önemi, bir
anlamda tıp eğitiminde biyolojinin, mühendislik eğitiminde matematiğin rolü ve
önemini akla getirmektedir.
Bir çalgının evrensel teknikleriyle öğrenilmesi
oldukça zorlu ve uzun süreç gerektirmektedir. Hiçbir çalgıda onsekiz yaş üstü başlayarak altı yarıyıl gibi kısa bir
eğitimle evrensel sanat platformuna taşınabilecek bir icraat gerçekleştirilmesi
beklenemez. Bu nedenle sanatçı-icracı yetiştirme işi ile müzik öğretmeni
yetiştirme işi birbirinden çok farklı programlarla yapılmaktadır. Bu
programların yürütülmesinde görev alan eğitimciler de doğal olarak farklı
programlarda eğitilmiş, nitelik açısından da farklı formasyon taşımaktadırlar.
Bu bakış açısıyla müzik öğretmenliği adına piyano eğitiminin yeniden tartışılması ve amaca
hizmet verebilen programlarının oluşturulması kaçınılmazdır.
Müzik öğretmeni yetiştiren programların piyano
eğitimi programlarının oluşturulmasında iki önemli noktadan hareket etmek
gereklidir:
I-
Müzik
öğretmenliği programına kabul edilmiş, ancak bir çalgıya başlama yaşının çok
üzerinde yaş özelliği taşıyan birey özellikleri,
II-
Ana hedefi müzik
öğretmenliği olan bir programın içinde yer almasının getirdiği özellikler.
Bu programda piyano eğitimindeki hedef ile piyano
eğitiminden beklenen hedefler ayrı ayrı saptanmak
zorundadır. Piyano eğitiminin hedeflerini piyano eğitiminden beklenen hedefler
yönlendirmeli ve belirlemelidir. Öncelikle piyano eğitiminin kendisiyle
ilişkili alan derslerinin eğitiminden
kopuk programlarla yürütülmesi düşünülemez. Bu derslerle eşgüdümlü, aynı
zamanda aynı noktaya düşen bir anlayışın oluşması zorunluluktur. Örneğin
özellikle solfej eğitiminin hazırlayıcılığı göz önüne alındığında her iki
alanda da etkili, zaman kazandırıcı, pekiştirici veya tamamlayıcı ilkeler
benimsenmesi ve eş zamanlı programların uygulanması zamana karşı olumlu
sonuçlar yaratacaktır. Armoni dersinin uygulama alanı olan piyanonun aktif
olarak bu derste kullanımı zorunlu ve gereklidir. Böylece doğal olarak armoni
dersinin piyano dersine aktarımı söz konusudur. Bu aktarım, piyano eğitiminin
programlarının hazırlanışını yönlendirmede belirleyici, öğrencinin meslek yaşamına
yönelik birikimini oluşturmasında ise somut öngörüler saptamasına yardımcı
olacaktır. Müzik öğretmeni adayı için
gerekli en önemli zenginlik ise çeşitlilik içeren “eğitim müziği dağarcığı”na
sahip olmasıdır. Çünkü alanda kazanılan tüm bilgi ve becerilerin uygulamaya
dönüşeceği, ana hedefin gerçekleşmesinde araç olarak yararlanacağı zengin bir
dağarcığa gereksinimi olacaktır. Bu dağarcığın piyano eşlikleriyle
oluşturulmasını amaçlayan bir anlayış piyano eğitiminin vazgeçilemezi olarak
düşünülmelidir. Böylece uygulama ve onu hazırlayan özel öğretim yöntemleri
dersi içinde işlevini yerine getirebilmesi gene bu eğitimin öncelikli kaygısı
olmak zorundadır.
Müzik öğretmeninin yetiştirilmesi sürecinde alan
çalgısı öğretmenliği sürecinde ise meslek çalgısı olarak her iki boyutta da
önem kazanmış bu çalgının gerekleri ve gerçeklerinin belirlendiği yaklaşımlar
içeren eğitim programlarının oluşturulması bir zorunluluktur.
Müzik öğretmenliği programlarındaki piyano eğitimi
programlarının oluşturulmasında:
i)
Çalgıya başlama
yaşı dikkate alınarak,
ii)
Müzik
öğretmenliği ana hedefinden hareketle hedeflerini belirlemiş,
iii)
Piyano
eğitiminden alan içi beklentilere cevap verebilecek niteliklerin kazandırılması
amaçlanmış,
iv)
Alan içinde
kendisiyle ilişkili diğer derslerin programlarıyla eş zamanlı, eşkonulu olmayı ilke edinen,
v)
Piyano
derslerinin alan derslerine, alan derslerinin piyano derslerine aktarımını
benimsemiş,
vi)
Özellikle eğitim
müziği dağarcığı eşliklerini de kendi dağarcığı içinde barındırabilen,
vii)
Öğretmenlik
uygulamasında ve öğretmenlik mesleğinde işgörüsü
yüksek kullanımı yaratacak beceriyi kazandırmayı planlayan,
viii)
Kendisini günün
gereklerine göre gözden geçiren, sorgulayan, yenileyip değiştiren ve daha çok
işlevsellik kazandırma kaygısı taşıyan hedefler, ilkeler, yöntem ve yaklaşımlar
belirleme gereksinimi vardır.
Sonuç olarak müzik öğretmenliği lisans programının
müzik öğretmenliği hedefi göz ardı edilmeden ve bu hedefi gerçekleştirebilmeye
yönelik gerçeklerden ödün vermeden alan derslerini tartışmaya ve yeniden gözden
geçirmeye gereksinimi vardır. İyi bir müzik öğretmeninin yetiştirilmesinde
piyano ve öğretmenliğinde piyano kullanımına yönelik çeşitli yaklaşımlarla
donatılmış piyano eğitimi programlarının oluşturulup ana program içinde süre ve
işleniş planlamalarının yeniden yapılarak yerini alması adına çalışmalar
yapılmalıdır.