BİLDİRİLER |
J. S. BACH’IN ENVANSİYONLARI’NIN
PİYANO EĞİTİMİ DAĞARCIĞINDAKİ ÖNEMİ VE BU YAPITLARIN İNCELENMESİ
Gazi Ünv. Eğt.Bil.Ens.
Doktora
Öğrencisi
* Cumhuriyetimizin 80. Yılında Müzik
Sempozyumu, 30-31 Ekim 2003,
İnönü Üniversitesi, Malatya
Bildiriler,s.215-223.
1. GİRİŞ
“Çağdaş anlamda çalgı eğitiminin üç ana niteliği; bilimsellik, yani
yapılan her işin bilimsel bir temele dayandırılması; geçerlilik, yani öğrenilen
her yeni davranışın hayatta ve mesleki müziksel yaşantıda kullanılabilirliği;
güzellik yani, insanın iç dünyasına yönelik estetik bir kaygı içermesidir.”(Tanrıverdi,1996)
Piyano eğitimi yapılırken bilimsellik ve geçerlilik ilkeleri gereğince,
seçilecek yöntem ve kullanılacak materyallere karar vermedeki ölçütlerin önemi
açıktır. Bu bağlamda, piyano eğitimi dağarcığı oluşturulurken kapsanmak
istenilen “ortak-genel müzik kültürü”, müziksel çevrenin ve müziksel yaşamın yapısal
bütünlüğü esas alınarak “çok tür” üzerinde temellendirilmek
istenir.
“Günümüz
Türkiye’sinde yaşayan ana müzik türlerinden “uluslar arası müzik”, piyano
eğitimi dağarcığında diğer türlerle birlikte
önemli bir yere sahiptir. Sanatsal işlevi ağırlıkta olan yapıtlar kadar,
eğitsel işlevi ağırlıkta olan yapıtlara da yer veren piyano eğitimi
dağarcığında, bu türde, her dönemden / ülkeden/ besteciden örnekler
bulunmaktadır. (Eskioğlu, 1999)
Bu örneklerden J.S.Bach’ın Envansiyonları’nın,
en genel bakışla “eğitsel amaçlarla yazılmış tanıma eserleri olmaları” , “fügal formlara geçiş niteliği
taşımaları” ve hatta piyano öğrenmede
birer teknik yapıt (etüt) olarak ele alınıyor olmaları gibi nedenlerle, piyano
eğitimi dağarcığının temel yapı taşlarından biri olduğu söylenilebilir. (Eskioğlu, 1999)
2. YÖNTEM
Bu araştırma betimsel bir alan araştırmasıdır ve evrenini, “Türkiye’deki müzik yüksek öğretim
kurumlarında görevli piyano eğitimcileri” oluşturmaktadır. 2
Araştırmanın “küme örnekleme” yöntemi ile belirlenmiş olan
örneklemini, 1998/1999 eğitim-öğretim yılında müzik
yüksek eğitimi veren kurumlarımızın bazılarında görev yapmakta olan piyano
eğitimcileri oluşturmuştur. Bu okulların belirlenmesinde kümelerin birbirine
benzemesi (kümeler arası homojenlik)
esas alınmıştır. Söz konusu okullar, Eğitim Fakülteleri, Konservatuarlar ile
Bilkent Üniversitesi Müzik ve Sahne
Sanatları Fakültesi’dir.
Araştırmada anket formu ile elde edilen veriler sayısal verilere
dönüştürülmüş ve değerlendirilmelerinde istatistiksel teknik olarak, frekans ve
yüzde hesaplamalarından yararlanılmıştır. Bazı sorulardan elde edilen veriler
5’li skala (Likert ölçeği)
kullanılarak ölçülmüştür.4 Bilir
kişilerin görüşlerinin alınması kapsamında elde edilen bilgilerden ve konuyla
ilgili olarak yararlanılan İngilizce yazılmış/İngilizce’ye çevrilmiş/Türkçe’ye
çevrilmiş kaynaklardan elde edilen verilerden bulgular bölümünde
yararlanılmıştır.
3. BULGULAR VE YORUM
Bu bölümde, toplanmış olan verilerin, araştırmanın problemi
çerçevesinde çözümlenmesiyle elde edilen bulgulara ve yorumlarına yer verilmiştir.
3. 1. Klavier Büchlein ve Envansiyonlar
J.S.Bach’ın klavsen yapıtlarından araştırmanın
konusu olan Envansiyonlar, Klavier
Büchlein’de (Küçük Klavye Kitabı) yer almaktadır. Bu
konuda iki otantik otograf vardır: (Winternitz, 1965)
1. J.S.Bach, 22 Ocak 1720’de
dokuz yaşındaki en büyük oğlu W.F.Bach için “Klavier Büchlein”e başlamıştır.
Daha sonra bu kitabı küçük çocuklar ve öğrencileri için kullanmıştır ki, bu
metin New Hawen’daki Yale Müzik Okulu’nun özel
kitaplığındadır ve Yale Üniversitesi
Yayınları içinde yer almaktadır.
2. W.F.Bach’ın çocuksu ve
disiplinsiz notları ve yazıları ile babasının güçlü ve karakteristik
girişlerinin yan yana olduğu bu kitap, anahtarlarla ve basit bir süsleme
çizelgesi ile başlar; sonra küçük
kompozisyonlarla devam eder. Bu kompozisyonlardan bazıları Das Wohltemperierte Klavier’de (İyi Tampere Edilmiş Klavsen) yeniden ele alınmıştır ve
içlerinde “Preambulas” ve “Fantasias”
(Envansiyon ve Sinfonilar)
yer almaktadır. Ama, Do Minör Sinfonia kayıptır ve Re Majör Sinfonia
ise tamamlanmamıştır. Tamamlanmış olan son versiyon (1723’teki otograf),
tamamen J.S.Bach’a aittir ve C.F.Peter’s
Alman Hükümet Kütüphanesi’ndedir.
Otantik sayılmayan 3. bir otograf daha vardır ki, bu W.F.Bach’a
aittir Bischoff edisyonunda “2. otograf” (Griepenker Autograph) olarak
belirtilen bu metin, “Friedemann Metni” diye
bilinmekte ve orijinali Berlin Alman Hükümet Kütüphanesi’nde bulunmaktadır.
Yale Müzik Okulu Klavier Büchlein’i 1932’de bir kişiden satın alana dek, bu tarihten
önce hazırlanmış edisyonları kullanmak pek kolay
değildi. (Bachgesellschaft, Busoni,
Czerny ve Mason edisyonları
dahil) Hans Bischoff iki ve
üç sesli Envansiyonlar edisyonunu
tamamladıktan sonra, önemli ve
açıklayıcı biçimde bir belge sunmuş olarak kabul görmüştür. Bu edisyonda birkaçı tamamlanmamış olan,
açıklayıcı-bütünleyici çizelgeler yer almaktadır. 1723’te J.S.Bach tarafından yazılan metin, “en son, en uygun ve kesin
bir belge niteliği taşıyan otograf” olarak kabul
edilir. Klavier Büchlein’in
değeri bu niteliklerle birlikte otantik ve kesin bir metin olmasındadır. (Williard)
3. 2. “Envansiyon” Adı Üzerine
Düşünülmesi gereken ilk soru “başlığa
ne demeli?” olacaktır: “Envansiyonlar”???
İlk olarak G.B.Vitali
tarafından 1689’da (özel olarak tek bir eserine verilmek üzere) ve 1712’de Bonporti
tarafından keman partileri (Violin Suite, op.10) için kullanılan “envansiyon” sözcüğünün kelime anlamı “buluş”tur. J.S.Bach’ın kontrapuntal5
stilde yazdığı iki ve üç sesli eserlere, “Envansiyon”
adı, J.S.Bach’ın biyografik araştırmacısı Forkel tarafından verilmiştir. A.Berg
ve F.Antonin, daha sonraları benzer karakterde
yazdıkları eserlerine de “Envansiyon” diyerek,bu türü
kullanmış, geliştirmişlerdir. (Schulenberg, 1992;
Spitta, 1995)
J.S.Bach
ise, Klavier Büchlein’de
iki seslilere “preambula” ve üç seslilere “Fantasia”
adını vermiştir. Üç sesliler için daha sonraki en yaygın adlandırma yine J.S.Bach tarafından yapılan “Sinfonia”
dır. (Abraham, 1986)
Bu gün, “preambula” için “iki
sesli Envansiyon”; “Sinfonia”
için “Üç Sesli Envansiyon” denmektedir.6 Sonuç olarak, bu
eserlerin otantik adlandırması “Envansiyon” değildir.
3. 3. Envansiyon
Nedir, Ne Değildir?
Piyano
eğitimcilerinin önemli çoğunluğu “J. S. Bach’ın Envansiyonlar’ı, birer
konser müziği değil, sadece klavyeler için bir tür etüt, tanıma eseridir;
Dünyasal müzik alanında, eğitim amaçlı olarak yazılmışlardır” görüşüne, “katılmama” yönünde yanıt vermiş; bununla
birlikte Envansiyonlar’ı, “bazı önemli eğitsel nitelikleri, tamamen ya da tek tek bünyesinde toplayan
yapıtlar” olarak değerlendirmişlerdir. (Eskioğlu,1999)
Bu yapıtların, konser ve dinleti
etkinliklerinde yer alması, eğitimciden eğitimciye değişen ve çeşitlenen
çeşitli nedenlerle eğitimciler tarafından
%60.25 oranında uygun bulunmamaktadır. Bu nedenler içinde öncelik “Envansiyonlar’ın konser müziği değil daha çok öğretici
yapıtlar olmaları” şeklinde belirtilmiş; ikinci bir neden olarak “Envansiyonlar’ın öğrenilmesi/öğretilmesi sürecinde yaygın
olarak karşılaşılan teknik ve kuramsal sorunların varlığı” ve üçüncü bir neden
olarak “ezberinin zorluğu” gösterilmiştir.
(Eskioğlu,1999)
Ne var ki, Envansiyonlar,
“eğitsel yapıt” oldukları kadar “yaratıcı güzelliğin” ve “orijinalliğin”
eserleridir. Fakat günümüzde haklı olduğu yere gelip gelmediği hâlâ
tartışılabilir. Bir başka açıdan, özellikle eğitsel anlamda “kompozisyondan
zevk alma/dinleyiciyi eğitme” hedefli olmaları, tarihin çetin sınavından geçip günümüze ulaşmış,
yaygın kullanımı olan yapıtlar arasında yer almaları nedeniyle, öğrencilerin eğitsel sahne etkinliklerinde
haklı bir yere sahip olmaları gerektiği gerçektir. Bu noktada, sorunun aranan
yanıtı ile ilgili olarak J.S.Bach’ın 1723’te Envansiyonlar için kendisinin hazırladığı, asıl direktife yer vermek
gerekiyor: (Winternitz, 1965; Williard)
Asıl Direktif
Keyboard müziğini
seven ve özellikle temiz çalmayı öğrenmek isteyenler için izlenilecek doğru
yol, önce iki seslileri düzgünce çalarak ilerlemek ve sonra 3 seslileri
sırasıyla çalmak (ki sadece bu değil); aynı zamanda iyi bir biçimde, düzgünce
çalmaktan başka, onları iyice geliştirmek ve en önemlisi de, şarkı söyler gibi
bir stilde çalarak kompozisyondan zevk almaktır.
Yıl: 1723 Hazırlayan JOH. SEB. BACH,
Chapel
Master’dan7 Anhalt-Cöthen Prensi Zati
Samilerine8
J.S.Bach’ın kendi direktifinden, oğlu W.F.Bach’ın
çalışma notlarından ve özellikle Forkel’in
yorumlarından anlaşılmıştır ki, Envansiyonlar birer
öğrenme-tanıma yapıtıdır. Ciddi bir şekilde piyano çalışması yapan herkes bilir
ki, Envansiyonlar ve Sinfonialar
konser müziği değildir. Temel amacı öğrenciyi eğitmektir ve J.S.Bach bu eserleri kendisine mal etmek için değil, çalana ve
dinleyene zevk vermek için yazmıştır. Bu eserler, piyaniste daha iyi çalmayı,
dinleyene daha iyi bir dinleyici olmayı öğretir. (Spitta, 1995)
3. 4. Piyano Eğitiminde Envansiyonlar’
a Yer Verilme Durumu
Piyano eğitimcileri,
piyano eğitim-öğretim sürecini tamamlamış olan öğrencilerin önemli
çoğunluğunun repertuarında J.S.Bach’ın Envansiyonlar’ın yer aldığını belirtmiş9
ve bu eğitimcilerin önemli çoğunluğu, Envansiyonlar’ın
repertuara alınması için, ilgili öğrencinin çalışma ve teknik düzeyinin yeterli
olması gerektiği, görüşüne katılmışlardır.10(Eskioğlu,1999)
Ayrıca sonuçlar, öğrenci repertuarında Envansiyonlar’ın
özellikle 2 sesli olanlarının yer aldığını göstermiştir.11(Eskioğlu,1999)
Bilirkişilerin, Envansiyonlar’ın
eğitim repertuarına alınması ile ilgili görüşleri ise, şöyledir: Her ne kadar,
J.S. Bach’ın direktiflerinden, Envansiyonlar’ın
“sırayla” çalınması gerektiği anlaşılıyorsa da, günümüz piyano eğitimindeki
uygulama farklıdır. Şöyle ki, ilk öğrenme döneminde (piyano eğitiminin ilk
aşaması) tam-özetleyen-hızlı gelişim önemsenmektedir. Bu nedenle başlangıçta,
türü temsil eden 1-2 Envansiyon’un çalınması, daha
sonra (piyanistik düzeyde) ideal-orijinal sıranın
izlenilmesi söz konusudur. (Eskioğlu,1999)
“1,4,8” no.lu Envansiyonlar’ın
ve “1,2,15” no.lu Sinfonialar’ın
değişik zamanlarda yapılabilecek araştırmalarda, yine “en sık çalınanlar”
olarak karşımıza çıkması olası ve
doğaldır.12 Çünkü bu
seçeneklerde, teknik konu sınırlı (5 parmak tekniği, iki el koordinasyonu gibi),
deşifre kolay, süslemeler basit ve çok az, dolayısıyla algılama akıcıdır. Yani
bu Envansiyon ve Sinfonilar,
çalma zorluğu olmadan, önce envansiyon türünü tanıtıp
sonra gerek süslemeleri, gerek diğer nitelikleri bakımından daha tipik olanlara
geçme olanağı sağlamaktadırlar. Bir başka açıdan, ilk
öğrenmede üç sesli Envansiyonlar yerine, daha az
zaman alan üç sesli fügler ve prelütler ile ilgili teorik-teknik konuların
verilmesi, üç sesli Envansiyonlar’a daha sonra geçilmesi de, kimi eğitimciler tarafından ön görülen bir
tercihtir. (Eskioğlu,1999)
Envansiyonlar’ın eğitsel işlevlerini, piyano eğitimcilerinin görüşleri
doğrultusunda ve bu yapıtlarla ilgili
biyografik içerik açıklamalarına dayanılarak şu yorumlamalarda bulunulabilir:
Öncelikle
vurgulamak gerekir ki, J.S.Bach’ın hayatında
“öğretmek” ve “sistemli bir şekilde bir araya getirmek” dominant öğe olmuştur.
Bu günün ölçüleriyle “sürekli tatilmiş” gibi görünse de, Bach
durmaksızın öğretmiştir. Öğretici amaçlarının baskın olduğu eserlerin içinde “Envansiyonlar”, “Well Tempered Clavier” (iyi tampere edilmiş klavsen) “Little
Organ Book” (Küçük Org Kitabı) ve “Art of Fugue” (Füg Sanatı) görülmektedir. Bu koleksiyonlar,
sistematik biçimde hazırlanmıştır. Prelüt-füglerde tüm tonları görmek,
korallerden kilise takvimindeki her duruma uygun bir tane bulmak, füglerden her
çeşit kontrapuntal konuyu öğrenmek ve tüm eserlerde
varyasyonsal ve artan bir kompleks yapıdan söz etmek; hatta, öğretici amacı
açıkça belli olmayan eserlerden bile eğitsel anlamda yararlanmak mümkündür.
Örneğin Goldberg Çeşitlemeleri’nde, her şey
klavyedeki bir tekniğe karşı gelecek şekildedir, ya
da Musical Offering’de
(Müziksel Sunular) ve daha sonra Art Of Fugue’da (Füg Sanatı) olduğu gibi, bir fikrin
kompozisyonsal olasılıklarının sistematik keşfi yapılmış ve bu yapıtlar
düzenlenerek öğrencilerin önüne kesin biçimde konulmuştur.(Spitta,1995;Steinberg,1955; Eskioğlu,1999)
J.S. Bach’ın eserleri kronolojik sıraya göre incelenildiğinde
disiplinli bir “sistematik kompozisyonsal gelişim” gözlenmektedir. Eğitim
amacıyla yazdığı eserlerinin çalışılmasına yönelik verdiği direktifler de göz
önüne alındığında, J.S. Bach’ın öğrencilerinden ne
beklediği kolayca anlaşılmaktadır: “Sistematik Çalışma Anlayışı”. Asıl olarak
“konser müziği” hedefiyle değil, “klavyeler için bir tür etüt, tanıma eseri”
oluşturma amacıyla oluşturulan 2 ve 3 sesli Envansiyonlar
da J.S. Bach’ın dünyasal müzik alanında, eğitim
amaçlı eserleri içinde yer almaktadır. (Spitta,1995;Steinberg,1955; Eskioğlu,1999;Schulenberg,1992)
J.S. Bach’ın, kendi deyişiyle “imitasyon,
kanon, kontrpuan, iki elin koordinesi ve sistematik
düşünce” konularında eğitsel işleve sahip olan Envansiyonlar’ın
günümüz piyano eğitiminde önemli bir yeri vardır.
Bu
bağlamda Envansiyonlar,
1. Ritmik değişikliklerden (ritt., rall., rub.,
acc. vb.) ve yumuşak nüanslardan uzak kalma yoluyla
“Barok Stil” kavramının geliştirilmesinde,
2. Barok müziğin çok seslilik
anlayışının (polifoni) öğretilmesinde,
3. Barok süslemelerinin kavratılması ve
süslemelerin temada (ilgili ses süresi içinde) yerine oturması amacıyla ritmik
duygunun geliştirilmesinde,
4. Barok müzik kompozisyonlarındaki, kontrapuntal tekniklerin kavratılmasında,
5. Tematik yapının ve tema takibinin
öğretilmesinde,
6. İki elin koordinasyonunun
geliştirilmesinde,
7. Tek elde 2, ya
da iki elde 3 ses partisini duyurabilme becerisinin geliştirilmesinde,
8. Tutan seslerin doğru teknikle
çalınması ve piyanoda temiz ses üretebilme becerilerinin kazandırılmasında,
9. Ses sınırları içerisinde ve içerdiği
çalma teknikleri kapsamında tuşe hakimiyetinin
geliştirilmesinde,
10. Aşamalı biçimde konsantrasyonun
geliştirilmesinde,
11. İçeriğindeki, çözümlemesi zor ve
zaman alıcı kombinasyonlar sayesinde, bestecilik ve çalgıcılık alanında
“işçilik/emek kalitesi”ne dair takdirin (appreciation)
kazanılmasında,
12. Kontrapuntal yazının, öğrenciler tarafından
anlaşılıp çalınabileceği bir tür
olduğuna, öğrenciyi ikna edebilmesi ve “kompozisyondan zevk alma”yı
öğretmesi dolayısıyla, öğrenciye “başarma” zevkini tattırmada,
13. Şarkı söyler gibi çalabilmeyi (cantabile) kazandırma ve müziksel anlatımı/düşünceyi
geliştirmede,
14. Yapısından dolayı “sistematik
çalışma”yı aşılamasıyla, öğrencinin disipline davet edilmesinde,
15. Önceden kazanılmış becerilerin
geliştirilmesinde, önemli bir eğitim aracıdır.
Envansiyonlar’ın, eğitsel işlevleri çerçevesinde
öncelik sağladığı öğretim ilkelerinin “bilinenden bilinmeyene gitme” ,
“basitten karmaşığa gitme” , “uygulamadan kurama gitme” ve “soyuttan somuta
gitme” olduğu düşünülmektedir. (Eskioğlu,1999)
Piyano eğitiminde, kazandırılmak istenilen davranışlara göre seçilen
materyalin öğretilmesinde kullanılacak yöntemlerin belirlenmesi, teorik ön
bilgilerin yanında, her eğitimci için sürece dayalı biçimde oluşup gelişen bir
birikim gerektirmektedir.
Eğitimciler genellikle, ilk kez
tanışılacak bir tür-form-stil vb söz konusu olduğunda, önceliği tanıma-kavrama
çalışmalarına vermekte; aynı türün-formun-stilin farklı örneklerinin
çalışılması söz konusu olduğunda ise, önceden kazanılan bilgilerin
pekiştirilmesini sağlayıcı yöntemlere yönelmektedirler.
Bu bağlamda ilk kez Envansiyon çalışacak olan öğrenciler için,
eğitimcilerin ön gördüğü çalışmalar Envansiyonlar’ın; içinde oluştukları dönem, bestecisi, türe
özgü nitelikleri bakımından kısaca tanıtılması ve mümkünse, bir kayıt
dinletilmesi ya da bizzat eğitimci tarafından
seslendirilmesi şeklindedir. 13
Bilirkişi görüşlerine göre, bu hazırlıkların ön koşulu olarak, daha alt
basamaklardaki polifonik eserlerin çaldırılması yoluyla, tanıtım, bu noktada
“basitten zora” başlamış olmakta; Envansiyon için,
daha gelişkin bir dönem/biçim vb tanıtımı ile sürmektedir.
Piyano eğitimcilerinin, “Envansiyonlar’ı
çalışan öğrencilerin araştırmaya yönlendirilebileceği konulardaki katılım
oranları dikkat çekici biçimde düşüktür.14 Bilirkişi görüşlerine göre bu
katılımlardaki düşük oran şu şekilde açıklanabilmektedir: “Envansiyonlar’dan
önce çalınan Barok yapıtlarda (özellikle J.S. Bach’ınkilerde)
dönem, stil, polifoni bilgileri verilmiş ve öğrenci de bireysel araştırmalarına
sürekli biçimde yönlendirilmiş olmalıdır; çünkü bu bilgiler, Envansiyon’lara gelene kadar aşamalı biçimde verilmeye
başlanmadıysa, Envansiyonlar’dan tam olarak
yararlanmak mümkün olamaz. Sadece Envansiyonlar’a
özgü bilgiler ise, orijinal sıralamadaki gelişimi izlemelidir. (No.1’den
itibaren sırayla çalınmalıdır). Kısaca polifonik yapıtlar birbiri ile ilintili
biçimde işlenmeli ve üst üste yapılanan bir ön bilgi zinciri tamamlanmalıdır.”
Araştırma sonuçlarına göre, Envansiyonlar’ın çalıştırılmasında piyano eğitimcilerinin
%62.82’si genel yöntemleri, %11.53’ü geliştirdiği özel yöntemleri, %25.65’i ise
analitik yöntemleri kullanmaktadır. Aşağıda, piyano eğitimcilerinin bu
yöntemlerle ilgili açıklamaları yer
almaktadır: (Eskioğlu,1999)
Genel Yöntemler: Öğrenciyi, Barok dönem, J.S.Bach, kontrapunktal kompozisyon
teknikleri hakkında bilgilendirme / Pasajlara bölerek çalıştırma / İki eli
ayrı, sonra birlikte çalıştırma / iki eli farklı nüanslarla çalıştırma.
Eğitimcilerin Geliştirdiği Özel
Yöntemler: Öğrenciyi aşamalı çalışma sistemi anlayışı içinde
çalıştırma. ( Aşağıda A,B,C sıralaması 3 tip aşamalı çalışma sistemi örneği
verilmiştir)
A.1: Deşifre A.2: Tematik analiz A.3:
Söyleme ve çalma A.4. Polifonik analiz
A.5: Somutlaştırma amacı ile koro müziği ve resim sanatında örnek verme
B.1: Ön okuma B.2: Tematik analiz B.3:
Parmaklama B.4: Sujet ve contresujet’leri
( tema ve karşı tema ) çalma B.5: Exposition’ ı ( serim ) iki el çalma B.6: Diğer pasajları
–yine önce ayrı- iki el çalma. B.7: Bütünü yorumlama)
C.1: Öğrenme aşamasında, belli
bir tematik partiyi izleyerek, tek el ya da iki el karışık olarak çalma C.2: Yorumlama aşamasında
tematik-formal gelişim ile
öğelerin konum ve özeliklerini karşılaştırma, önem önceliklerini belirleme,
ifade seçeneklerini bulma.
Analitik Yöntemler: Tematik, fonksiyonel, ritmik, melodik
analizlerin yapılması yoluyla çalışma.15
Yukarıda yer alan yöntemsel açıklamalarda, piyano eğitimcilerinin “özel
yöntemler” ile ilgili olarak “analitik yaklaşım”ı içeren, “aşamalı” çalışma
biçimleri geliştirdikleri açıktır. Bu durumun, “düşünen”, “yöntem geliştiren”
eğitimcilerin tercihlerinin “analitik yaklaşım” olduğunu gösterdiği söylenilebilir.
Özel yöntemler geliştiren eğitimciler , sadece “analitik yöntemler”i
işaretleyen eğitimcilerden farklı olarak, bu yöntemleri aşamalandırmış,
sistematik duruma getirmişlerdir.
Envansiyonlar’daki süslemeleri, piyano eğitimcilerinin %37.17’si “deşifre aşamasından başlayarak”,
%44.87’si “deşifre aşamasından sonra”, %17.96’sı “teknik ve kuramsal çalışma
aşamalarının sonunda yoruma dayalı bilgilerle birlikte” açıklayıp,
çaldırmaktadır. Süslemeleri aynı eğitimcilerin %19.23’ü “öğrencisinin
çalabileceği bir tempoda, tamamen”, %64.10’u “öğrencisinin düzeyine uygun
sadeleştirmeler yaparak ve bu doğrultuda açıklamalar getirerek, tamamen”
çaldırmakta, %16.67’si ise “sadeleştirmeler yapmak yerine hiç çalınmamasını ön
görerek, kuramsal açıklamalarla yetinmekte”dir. (Eskioğlu,1999)
Piyano eğitimcilerinin %12.82’si seçtiği edisyondaki
parmak numaralarına uyarken, %87.18’i uygun durumlarda, bu numaraları
değiştirip, düzenlemektedir. (Eskioğlu,1999)
Envansiyonlar’ın seslendirilmesinde pedal kullanımı
ile ilgili olarak ankette yer alan soruda, eğitimcilerden, işaretledikleri
seçeneği gerekçelendirmeleri istenmiştir. Eğitimcilerin, %60’ına yakını bu
gerçeklendirmeyi yapmamış, %8’ine yakını soruyu yanıtlamamış olmakla birlikte,
diğerlerinin ifadeleri aşağıdaki gibidir: (Eskioğlu,1999)
J.S.Bach Envansiyonlar’ın
seslendirilmesinde pedal kullanılmasını
uygun bulmayan eğitimcilerin (%50)
sundukları gerekçeler:
1. İki seslilerde zaten gerekmiyor (yapısı-stili dolayısıyla)
2. Pedal efektinin Barok stil üzerinde yaratabileceği gerçekten
“tehlikeli” etkiler var. (Genel görüş; yalnız kişisel görüşüm değil). Stil ve
pedal ustalığı olmadıkça, böyle bir risk almaya, hele akademik çalışma
çerçevesinde hiç bir pratik gerekçe bulunamaz.
3. Envansiyonlar’da pedal kullanımını
gerektirecek legato içinde büyük atlamalar, elle bağlanamayacak pasajlar, yok
gibidir. Barok dönemde henüz bugünkü gelişmiş piyanonun bulunmadığını da
dikkate alarak, o dönemin anlayışına göre bir yorum yapmak gerekir ki, bu da
pedal kullanımını gereksiz kılar.
4. Orijinalinde yoktur.
5. Yapısı uygun değildir.
6. Öğrenci, iki elin koordinasyonunu sağlamaya çalışırken işin içine bir
de ayak girerse, işler karışır.
7. İnce motor becerisinin gelişimine (tutan sesler vb.) aykırıdır.
8. Kontrpuanın yoğunluğunu, Envansiyon’un yalınlığını bozar.
9. Öğrenime ket vurur (bilekle sesleri bağlama, pedal ses ve parti
duyurma geriler)
10. Yatay çokseslilik buna uygun değildir.
11. Uzunca sesler bile genelde portato
istenirken, pedal bu gerekliliği engeller.
J.S.Bach Envansiyonlar’ın
seslendirilmesinde pedal kullanılmasını
belli durumlarda uygun bulan eğitimcilerin (%42.22) sundukları
gerekçeler:
1.Otantik seslendiriminde olmamalı, ancak bazı
eğitsel gereklilikler olması durumunda kullanılabilir.
2. Elleri küçük öğrenciler için gerekebilir.
3. Bu günün piyanosu pedal kullanmaya elverişli. Bu yüzden hem pedallı,
hem pedalsız çaldırıp farkı göstermek gerekir.
4. Tını zenginliği elde edilmek istenen yerlerde, çok ender olarak
olabilir.
Not: Bu soruya yalnız 1 eğitimci yanıt vermemiş, ama şu açıklamada
bulunmuştur: Bach ve Pedal” tartışmasının esas olarak
artistler ve müzikolog/eleştirmenler arasında yapılması ve orada kalması
gerektiğini düşünüyorum
4. SONUÇ
Bu çalışmada, piyano eğitiminde kullanılacak
materyallerin, eğitsel hedeflere uygunluğunu saptamada, öğretici niteliklerinin
olduğu kadar tarihi, stilistik, yapısal özelliklerinin de incelenmesinin
yararları sergilenmeye çalışılmıştır. Bu materyaller aracığı ile kazandırılması
hedeflenilen davranışlara ulaşmanın, seçilecek yöntem ve belirlenilecek
stratejilerle doğrudan bağlı olduğu düşünülerek, piyano eğitimcilerinin bu
konudaki görüş ve önerileri saptanmıştır.
Bu
bağlamda, eğitsel işlevleri çerçevesinde, Envansiyonlar’ın
öncelik sağladığı öğretim ilkelerinin
“bilinenden bilinmeyene gitme”, “basitten karmaşığa gitme”, “uygulamadan
kurama gitme” ve “soyuttan somuta gitme” olduğu düşünülmektedir.
En genel bakışla “eğitsel amaçlarla
yazılmış tanıma eserleri olmaları” , “fügal formlara geçiş niteliği taşımaları” ve hatta piyano öğrenmede birer teknik yapıt
(etüt) olarak ele alınıyor olmaları gibi nedenlerle, piyano eğitimi
dağarcığının temel yapı taşlarından biri olduğu düşünülen Envansiyonlar’ın;
Barok müziğin stilistik, polifonik, kompozisyonsal özelliklerinin
“kavratılmasında”, tematik yapının, tema takibinin “öğretilmesinde”,
koordinasyonun ve parti duyurabilme becerilerinin, müzikal çalmanın ve önceden
kazanılmış becerilerin “geliştirilmesinde”, sistematik çalışma alışkanlığının,
işçilik/emek kalitesine dair taktirin “kazanılmasında” önemli bir eğitim aracı
olduğu saptanmıştır.
Piyano eğitimcilerinin, Envansiyonlar’ın
öğretilmesi-öğrenilmesi sürecinde kullandıkları yöntemlerle ilgili olarak elde
edilen veriler, genelleme yöntemiyle sistematik biçimde düzenlenerek şu şekilde
yorumlanmıştır:
1. İlk kez
Envansiyon çalacak olan bir öğrenci için, çalışmaya
hazırlık (ön-bilgilerin verilmesi) aşamasında “örnekleme” (tanıtma amacıyla
yapıtı seslendirme) “araştırmaya yönlendirme” ve “anlatım” (yapıtın
tarihi-biyografik içeriğiyle ilgili olarak) yöntemlerini,
2.
Kompozisyona yönelik çözümlemeler aşamasında “tanımlama” (ilgili terminolojinin
tanıtılmasında), “tematik analiz” (biçimle ilgili
çalışmalarda) yöntemlerini,
3. Teknik
düzenlemeler aşamasında “parmaklama” (duate), “teknik
pasajlara bölme”, “ritmik egzersizler kullanma” yöntemleri kullanmaktadırlar.
1.
Araştırmanın veri toplama aracı (anket), Envansiyonlar
yerine başka bir grup piyano eğitim eserinin nasıl çalıştırdığını incelemek
üzere kullanabilir.
2. Yine
veri toplama açısından, araştırma modeli, başka çalgıların eğitim repertuarının
çalışılmalarındaki yaklaşım ve yöntemleri inceleme amacıyla aktarılabilir.
3. Durum
saptamasına dönük olarak gerçekleştirilen bu betimsel çalışmayı, piyano
derslerinde ve ders dışındaki çalışma yöntemlerini “gözlem formu” ile saptamaya
yönelen araştırmaların izlemesi, problemin tüm bulgularını toplama açısından,
yerinde bir yaklaşım olacaktır.
4.
Sonuçlar doğrultusunda, çalışma
yöntemlerine ilişkin, deneysel araştırmalar yapılması mümkündür.
5. Başka
eğitim alanlarında da yeni yöntemler geliştirme-var olan yöntemleri düzenleme
amacıyla, araştırma modeli transfer edilebilir.
(ör: resim eğitimi alanına).
5. 2. Araştırmanın, Piyano Eğitimi Uygulamalarında Kullanılmasına İlişkin Öneriler
1. Program
geliştirme çalışmalarında ve sınav hazırlama kurullarında, ankete ilişkin
veriler göz önünde bulundurulabilir. (Örneğin, “en çok çalınan” ya da “az
çalınan” Envansiyonlar
,piyano eğitim programına/sınav programına, bu yaygınlık özelliği açısından
değerlendirilerek alınabilir.)
3. Piyano eğitimcileri, araştırmada
sunulan Envansiyon ile ilgili bilgileri kaynak
olarak kullanabilir ve/ya da öğrencilerine verebilirler.
4. Piyano
öğretmenleri ve proje/tez hazırlayan kaynak kullanıcılar, Envansiyonlar’a
ilişkin önemli bazı kaynaklara bu araştırma kanalıyla ulaşabilirler.
KAYNAKLAR
ABRAHAM,
G., 1986, “The Volumes of The New Oxford History Of Music” No.10
(Harpsichord Music 1700-1750) Oxford University Press, S. 637/638, New York.
ARSEVEN,
A., 1994, “Alan Araştırma Yöntemi” Tekışık Matbaası,
2.Basım, S.92/106, Ankara.
ESKİOĞLU,
I., 1999, “Türkiye'deki Müzik Yüksek Öğretim Kurumlarında J.S. Bach’ın Envansiyonları’na
Analitik Yaklaşımın Bir Piyano Öğrenim Modeli Geliştirilmesinde Kullanımı”
Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, G.Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
KARASAR,
N., 1994, “Bilimsel Araştırma Yöntemi” 3 A Arşt.
Eğit. Dnş. Ltd., 7. Basım, Ankara.
SCHULENBERG, D., 1992, “The
Keyboard Music Of J.S. Bach” Oxford University Press-Schirmer Books, New York.
SPITTA, P. 1995, 2 “J.S.Bach His Work And Influence On
The Music Of Germany” Volumes II & III. New York.
STEINBERG,
M., 1955, “Two And Three Part Inventions BWW 772-801” None
Such Records, Broadway New York.
TANRIVERDİ,
A., 1996, “Mesleki Müzik Eğitiminde Çalgı Öğretim Programının Önemi ve Yeri”
Filarmoni Sanat Dergisi, 139. Sayı Eki, s.14, Ankara.
WINTERNITZ, E., 1965, “Musical Autographs” Vols. I-II,
Dover Publications, Inc, New York.
WILLIARD, A. (Editor), “Two Part Inventions By J.S.
Bach For The Keyboard” Alfred Music C.O.INC. Educational Music Publishers,
Washington.
2 “Araştırma evreni ya da genel evren, Aziz’e (1990) ve bazı yazarlara göre
“tam sayımı” (araştırma kapsamındaki tüm deneklerin tam sayımı) esas alan
araştırmalarda kullanılan evren olarak
bilinmektedir.” (Arseven, 1994) Bu anlamda, “müzik
yüksek öğretim kurumlarındaki piyano eğitimcileri” bir “genel evren” değil,
“ulaşılabilen, somut, genel evreni bütün nitelikleriyle temsil eden, fakat onun
küçük bir modeli olan ve bu araştırmanın örnekleminin
seçildiği evren” olması nedeniyle, “çalışma evreni”dir.
3
Kaynaklarına göre veriler, yazımlanmış veri kaynakları (kitap, dergi, gazete,
arşiv, istatistiksel raporlar vb.) ve yazımlanmamış veri kaynakları
(araştırmacının doğrudan
doğruya
gözlemlerine ve ölçmelerine dayalı birey, obje ve olaylardan elde ettiği
veriler) olmak üzere ikiye ayrılır. (Arseven, 1994)
4 5’li Skala
Değerleri: Tamamen Katılıyorum=5 (4.21-5.00), Büyük Ölçüde Katılıyorum=4
(3.41-4.20), Kısmen Katılıyorum=3 (2.61-3.40), Büyük Ölçüde Katılmıyorum=2
(1.81-2.60), Hiç Katılmıyorum=1 (1.01-1.80). [Karasar,
1994)]
5 Kontrapuntal: İki ya
da daha çok melodinin üst üste getirilmesine dayanan kompozisyon teknikleri
çerçevesinde, kontrpuana ait biçimde.
6
Birçok önemli kaynak, yukarıdaki bilgilerde birleştiği halde, Steinberg, “Envansiyon”
sözcüğünün, (yeni ya da adı olmayan bir parça için)
ilk defa 16. yüzyılın ortalarında kullanıldığını, 18.yüzyılın ortalarından bu
yana ise besteciler tarafından J.S. Bach’dan
soyutlandığını belirtmiş; Bach’ın da bu adlandırmayı Bonporti’den esinlenerek kullanmış olabileceğini (invenzioni) eklemiştir. Schulenberg
ise J.S. Bach’ın en eski araştırmacısı Forkel’in, “Envansiyon” sözcüğünü
üç sesliler için de kullandığını (ilk olarak) belirtmiştir.
7 Chapel Master: Koro (ya da orkestra) şefi.
8 Zati Sami(Serene Highness): Avrupa’da bazı prensler için kullanılan bir deyim.
9 Piyano
eğitimcilerinin % 30.78’i “tamamı”, %57.69’u “çoğunluğu”, %1.28’i “yarısı”,
%10.25’i “bir kısmı” ifadesini işaretleyerek, eğitim-öğretim sürecini
tamamlayan öğrencilerinin Envansiyon çalmış olma
durumunu belirtmişlerdir. (Eskioğlu,1999)
10
Piyano eğitimcilerinin % 16.66’sı “yalnız alan çalgısı/anadal
piyano öğrencilerine”, %3.84’ü “yalnız piyano/yan dal (piyano) öğrencileri”ne,
%79.5’i “çalışma ve teknik düzeyi uygun olan tüm öğrencileri”ne J.S. Bach’ın Envansiyonları’nı
çaldırmaktadır. (Eskioğlu,1999)
11
Piyano eğitimcilerinin %11.54’ü “yalnız 2 sesli Envansiyonlar’a”,
%62.82’si “daha çok 2 sesli Envansiyonlar’a” ve % 25.64’ü “2 ve 3 sesli Envansiyonlar’a eşit sayıda” yer vermektedir. (Eskioğlu,1999)
12 Sonuçlar, en çok
çalınan 2 sesli Envansiyon’un no.1 olduğunu
göstermiştir. 4 ve 8 no.lar ise yaklaşık no.1 kadar çok çalınmaktadır. 3 ve 6 no.lu Envansiyonlar ile 2 ve 7 no.lu Envansiyonlar eşit frekansa
sahiptir. Bununla birlikte no.6, no.3’ten ve no.2 no.7’den daha sık
çaldırılmaktadır. no. 12 ise neredeyse değerlendirme dışı kalmıştır.
En çok çalınan 3 Sesli Envansiyon
( Sinfonia) ise no.2’dir. No.11 ile no.13 ve no.4 ile
7 no.lu Sinfonialar ( 3
sesli Envansiyonlar) eşit frekanslara sahiptir ve
no.11 ile no.13, no.4 ile 7.no.lu Sinfonialar’dan
daha çok çalınmaktadır. Bununla birlikte no.4 ile no.7, no.13 ile no.11’den
daha çok çalındığını gösteren değerler almışlardır. İlginç bir nokta ise no.4
ile no.7’nin tüm eğitimcilerden aynı dereceleri almış olmalarıdır.
5,
9 ve 10 no.lu Sinfonialar
ise bir gurup eğitimci tarafından neredeyse değerlendirmeye alınmamış, diğer
gruplarda ise “no.9, no.10’dan no.10, no.5’ten daha çok çalınıyor.” denilebilecek
değerler almışlardır.
Sonuçta,
2 sesli Envansiyonlar’ın eğitim repertuarların alınma
sıklılarını
No:1,4,8,13,14,15,2,10,9,11,7=2,
3=6 şeklinde,
ve
3 sesli Envansiyonlar’ın (sinfoniaların) eğitim repertuarların alınma sıklılarını ise
No:2,
15,1, 11=13, 3, 8,
4=7, 6, 12, 14
şeklinde sıralamak mümkündür.
Bununla birlikte,
araştırmada görüşlerinden yararlanılan bilirkişiler, “1,4,8” no.lu Envansiyonlar ve “1,2,15” no.lu Sinfonialar’ın, farklı
zamanlarda yapılabilecek değişik ölçümlerde yine "en sık çalınan ilk üç”
içinde yer alacağını vurgulamışlardır. (Eskioğlu,1999)
13
Piyano eğitimcileri %23.07 oranında sadece “Envansiyonlar’ın;
içinde oluştukları dönem, bestecisi, türe özgü nitelikleri bakımından kısaca
tanıtılması” seçeneğini, %34.61 oranında “mümkünse, bir kayıt dinletilmesi ya da bizzat eğitimci tarafından seslendirilmesi”
seçeneğini, %42.32 oranında her iki seçeneği “Envansiyon
öğretimine ön hazırlık aşaması” olarak uygulamaktadırlar. (Eskioğlu,1999)
14 J.S.Bach’ın yaşamı,
stili ve yapıtları konusunda % 38.46, Barok Dönem Müziği konusunda %34.61, Envansiyonlar’da kullanılan sembol ve terimlerin
incelenmesi konusunda %30.76, Envansiyonlar’ın türe
özgü özellikleri konusunda %28.20, Envansiyonlar’da
kullanılan kompozisyon teknikleri konusunda %20.51, Envansiyonlar’ın
kapsadığı çalma teknikleri konusunda %14.10, Envansiyonlar’ın
fügal formlar içindeki yeri konusunda %7.69 oranında
katılım saptanmıştır. (Eskioğlu,1999)
15 Piyano
eğitimcilerinin %79.48’i, öğrencisinin
bu türdeki ilk çalışmasında gerekli analizleri kendisi yaparak bu yöntemi
kullanmakta, daha sonra öğrencinin ilgili çalışmalarını kontrol etmektedir. Eğitimcilerin %15.38’i
öğrencisinin özel bir talebi ya da çok gerekli
olduğuna inandığı bir durum olmadıkça analizlere zaman ayırmayarak,
çalışmaları sırasındaki anlatımını yeterli bulmakta; yani bu yöntemleri “belli
durumlarda” kullanmaktadır. Eğitimcilerinin %5.14’ü ise “hiçbir durumda
analitik yöntemleri kullanmamakta”dır. Benzer
biçimde, piyano eğitimcilerinin %58.97’si, kontrapuntal
kompozisyon tekniklerinin tanıtılmasında tematik
analiz yoluyla temanın işleyişinden yola çıkmayı, %12.82’si önce ilgili
terimleri açıklamayı sonra kullandıkları yerleri göstermeyi, %20.51’i terimleri
açıklayıp örneklendirdikten sonra söz konusu
envansiyon üzerinde öğrencinin uygulama
yapmasını tercih etmektedir. Eğitimcilerin %7.7’si ise, öğrencinin özel ilgisinden kaynaklanan soruları
olmadıkça bu konuya değinmemekte, ilgili derslerde edindiği bilgileri yeterli
bulmaktadır.