BİLDİRİLER |
EF GSEB MEABD.'DE YER ALAN MÜZİK TEORİSİ VE İŞİTME EĞİTİMİ
DERSİNDEKİ NOTA OKUMA BECERİSİNİN
ÇALGI EĞİTİMİNE YANSIMALARI ÜZERİNE ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ
(A.İ.B.Ü. ÖRNEĞİ)
Yrd.Doç. Dr. Dolunay Akgül Barış
AİBÜ. Eğt.Fak.
GSEB-MEABD-Bolu
Yrd.Doç. Dr. A.Metin Karkın
Balıkesir Ünv. Necatibey Eğt. Fak.
GSEB-MEABD-Balıkesir
* Cumhuriyetimizin 80. Yılında Müzik
Sempozyumu, 30-31 Ekim 2003,
İnönü Üniversitesi, Malatya
Bildiriler,s.243-249.
Giriş
Çalgı Eğitimi ve Müziksel İşitme Okuma Yazma ( Müzik Teorisi
ve İşitme Eğitimi ) eğitimi, Eğitim Fakültelerine bağlı Güzel Sanatlar Eğitimi
Bölümleri Müzik Öğretmenliği Lisans Programlarında yer alan iki önemli derstir.
Öğrenciler nota okuma becerilerini ve diğer temel müzik bilgilerini Müzik
Teorisi ve İşitme Eğitimi dersinde 1. sınıftan itibaren üç yarıyıl okuyarak
öğrenmekte ve geliştirmektedirler.Bu bağlamda, müzik özel alan derslerinin
birbirleriyle ilişkili olduğu ve bir odak ders niteliğinde olan Müzik Teorisi
ve İşitme Eğitiminin diğer alan derslerine de hazırlayıcı özelliği olduğu
bilinmektedir.Öğrencilerin, programda yer alan derslerde başarılı olması, bu
programdaki her bir alan dersine gösterdiği ilgi ile doğru orantılıdır.Bugün,
Eğitim Fakültelerine bağlı Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümleri’nde Müzik
Öğretmenliği Lisans Programı çerçevesinde amaçlara uygun, diğer bir deyişle
Müzik Öğretmenliği görevi için gerekli davranışları kazandırmaya yönelik bir
eğitim verilmesine çalışılmaktadır. Üniversitelerdeki
yeni yapılanma girişiminde Müzik Teorisi ve İşitme Eğitimi ders içeriklerinin
oldukça geniş olduğu gözlenmektedir. Bu derse ayrılan sürenin (üç dönem yani
1.5 yıl ) darlığı müzik öğretmenliği açısından istenilen temel nitelikleri
olumsuz yönde etkileyebilecek bir ortam
oluşturmasından kuşku duyulmaktadır.
Öğrencilerin bu derste karşılaştığı zorluklardan birisi ve önemlisi
deşifredir.Çalgı eğitimine de yansıyan bu çalışma ; sürekli ezgisel ve tartımsal okuma, bona okuma,
notaları iyi takip etme ve böyle bir çalışmaya çok zaman ayırma,
yapılması gerekenlerden en önemlileridir. Deşifresi gelişmiş olan bir öğrenci ,
verilen herhangi bir eseri çalgısında çok rahat ortaya çıkarırken tam aksine
deşifresi zayıf olan bir öğrenci ise eseri çıkarmakta güçlük çekecektir. Tabiki bu çalışmada çalgısına olan hakimiyeti de önemli rol
oynamaktadır. Müziksel işitme okuma yazma ile Çalgı Eğitiminin birbiriyle olan
bağlantısı işte burada ortaya çıkmaktadır.Bu bağlamda; Yapılan bu araştırma ile
Eğitim Fakülteleri Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi A.B.D.'da I. ve
II. sınıflarda toplam III dönem okutulan "Müzik Teorisi ve İşitme
Eğitimi" dersinde öğrencilerin nota okuma becerisine ait bilgileri çalgı
eğitimi derslerinde ne derece kullandıkları ve uygulayabildiklerini incelemek
amaçlanmıştır. Ayrıca öğrencilerin çalgılarında eser çözümleme ve yorumlamada,
deşifre yapmada karşılaştıkları güçlüklerde Müzik Teorisi ve İşitme Eğitimi
derslerinde aldıkları bilgilerden ne derece yararlandıkları, iki ders
arasındaki paralellikleri ve çakışan noktalar belirlenecektir. Çalgı Eğitimi ;
insanın bir müzik aletini kullanımı yolu ile müzikle insanı buluşturan ve
tanıştıran, insanı kendisi ile özleştirip bütünleşmesine kaynaklık eden, ona
duygularını ifade edebilme fırsatı tanıyan, onu toplumsal olmaya yönlendiren
müzik eğitiminin en önemli boyutlarından biridir. “Öğrenci temelde çalgısında
kazanacağı bilgi ve becerileriyle müzisyenliği öğrenecektir. Çalgısındaki
olumlu gelişmeler yoluyla, yeteneğini ortaya koyabilecek, çevresiyle iletişim
kurabilecek değer kazanabilecek ve kendi özverini de artırabilecektir. Bu
gelişmeler onun ruh sağlığı açısından da önemlidir.” ( Günay.
1995) (Akgül. 1997)Çalgı Eğitiminin önemini anlatan
bu ifadelere bir yenisini ekleyecek olursak ; Çalgı eğitimi, bireyin bilişsel,
duyuşsal ve devinişsel yönlerini bir bütün halinde ele alır. Bu eğitim yoluyla
birey teknik bilgi ve beceriler ile estetik değerler kazanır. Kültürel yaşamı
zenginleşir. Böylece eğitimin amaçladığı yaratıcı, uygulayıcı, araştırıcı,
yorumlayıcı, eleştirici ve kendine güvenen bireyler yetişir.Çalgı Eğitimi,
genel müzik eğitiminin bir boyutu olarak değerlendirildiğinde“Öğrencilerin
mevcut durumlarındaki ve gelecekteki müziksel yaşantılarını biçimlendirmek
üzere müziksel davranış kazandırma ve müziksel davranış değişikliği oluşturmada
etkili ve vazgeçilmez bir süreçtir. Bu süreçte öğrenciler yerel, ulusal ve
evrensel müzikleri tanıma fırsatı bulabilir. Bu müzikleri dinlemeye daha
istekli hale gelebilir ve müziksel bilgilerini, becerilerini ve müziksel
zevklerini, yeteneklerini, beğenilerini geliştirebilirler. İzledikleri konser,
resital v.b. etkinliklerde çalıcıyı ve yorumcuyu eleştirebilme, takdir edebilme
gücü kazanarak bu etkinliklerin ardından emek, sabır ve çalışma disiplini gibi
etkenleri farkedebilir. Böylelikle müzikle daha yakın
ilişki kurabilir, estetik anlayışlarını geliştirebilirler. ( Özen. 1996) (Akgül. 1997) Bu açık ve net bilgilerle çalgı eğitiminin
önemini uzmanlar böyle dile getirmektedirler.
Nota Bilgisi ve Okuma Becerisi: Öğrencilerin nota bilgisi ve okuma
becerileri, henüz Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümlerine başlamadan önce bu
bölümlerde uygulanan özel yetenek sınavlarının, deşifre okuma, dikte yazma gibi
kategorilerinde ölçülmektedir.Bu bölümlerde okumaya hak kazanan öğrenciler,
nota bilgisini ve okuma becerisini, temel müzik bilgisinin verildiği müziksel
işitme okuma yazma ile geliştirip sürdürmektedir. (Karkın.
2002)Nota bilgisine ve iyi bir nota okuma becerisine sahip olan bir öğrenci, bu
becerisini kullanarak çalgı eğitiminde de müzik eserlerini daha kolay
tanıyabilme ve yorumlayabilme fırsatını yakalar.Şu gerçeği vurgulamak
gerekirse, ilk bakışta nota okuma işi, öğrencileri genelde tedirgin
etmektedir.Bu nedenle öğrencilerin karşılaştıkları güçlükleri çözme görevini de
öğretmen üstlenmektedir. İlk bakışta nota okuma becerisinin önemini Christine Brown şöyle açıklamaktadır.“İlk bakışta nota
okuma becerisi neden çok önemlidir? Birincisi; Bu beceriyi öğrenciye doğru ve
gerektiği biçimde alıştırma yapma olanağı verir. Nota okuması zayıf olan
öğrenci daima başa, geriye döner. Nota okumak güç gelir, mümkün olmasa bile
kaldığı yerden başlamak için dikkatini konsantre etme gereği duyar. İkincisi;
kolaylıkla okuyabilen öğrenciler yeni parçalar okumayı çok eğlenceli bulurlar.
Okuması zayıf olan öğrenciler ise bir parçanın tüm notalarını öğrenmeyi
bitirmeden önce sık sık yanılırlar çünkü öğrenme
işlemi çok yavaştır. Bir dönem veya bir yıl boyunca yalnızca iki yada üç parça
öğrenip çalabilen öğrenciler vardır. Bu, onların müzikal eğilimleri ile ilgili
ciddi bir sınırlamadır. Bu tür öğrenciler kendi gelişme basamaklarındaki
repertuarla tanışmaları için öğretmenleri tarafından cesaretlendirilmelidirler.
İyi nota okuyan öğrenciler geniş bir repertuara sahiptirler ve parçaları
öğrendikleri süre içerisinde ait oldukları dönemler ve çeşitli stiller hakkında
fikir sahibi olurlar. Üçüncüsü; Kolayca okuyabilen öğrenci, müziği geniş bir
şekilde keşfedebilir, çünkü öğretmeni tarafından belirli parçalarla
sınırlandırılmaz. Öğrenme merakı yeni bir kitapla artar ve bütün parçaları çalmayı
dener. Böylece nota okuma becerisi gelişir ve karşılaştığı her parçayı okur.
Dördüncüsü ise birlikte müzik yapma çalışmalarına başlayan öğrencilerde, güçlük
çekmeden nota okuyabilme becerisi birinci derecede önem taşır. Kendi partisini
öğrenmesi uzun zaman alan öğrencilerin düet, trio
veya quartet gibi gruplarda çalmak için uygun aday
olmadıkları düşünülebilir. Bir grupta çalmak onların gereksinim duyduğu
motivasyonu ve okumalarının gelişimini sağlar” (Brown. 1996)İyi nota okuyabilen
ve okuyamayan öğrencilerin avantajlarını ve dezavantajlarını anlatan Brown,
öğrencilerin nota okumadaki başarısızlığının, nota okumaya az zaman ayırmalarıyla meydana gelebileceğini de vurgulamaktadır.
Güzel Sanatlar Eğitimi bölümlerinde okuyan öğrencilerin, müziksel işitme okuma
eğitiminde herhangi bir müzik eserini kolayca deşifre edebilmeleri, tartımsal ve ezgisel okuyabilmeleri istenilen özellikler
arasındadır. Öğrenci nota okumaya fazla zaman ayırdığı
taktirde (planlı-programlı-disiplinli çalışma ile) bu alanda başarıyı
yakalayabilir. Müziksel işitme okuma eğitiminde kazanılan bilgi, beceri,tutum
ve alışkanlıkların çalgı eğitiminde de kullanılması gereklidir.Çalgı eğitimi ve
müziksel işitme okuma eğitiminde; Bir müzik sayfasını doğru okuyup çalabilme ve
yorumlayabilmede nota okuma becerisi, tartımsal
örnekleri kavrama becerisi, enstruman bilgisi ve
yeterli teknik bilgiye sahip olabilme ve ezberleme becerisi bulunması gereken
unsurlardandır.Becerilerin sürekli bir çalışma ile kazanılabileceği daha
önceden de vurgulanmıştı. Staven, “Beceri eğitimi,
temelde açıkça betimleyici, göstermeyi ve uygulamayı içerir. Birey belli bir
beceriyi sürekli olarak yerine getirebilmek yani kazanmak için devamlı çalışma
ve tekrarlayarak alışkanlıklar haline getirmek zorundadır” (Saraç. 1997)Müziksel
işitme okuma ile çalgı eğitimi için birtakım becerilerin kazanılmasının yanı
sıra müziksel işitme ve armoni eğitiminde işitme yeteneği ön plana
çıkmaktadır.Bilim adamları çalgı eğitiminde de çalgı yeteneğinin bulunması
gerekliliğini savunmuşlardır.Hoffer ise bu konuda, “
Müzik performansını etkileyen faktörler arasında en başta bireyin çalgı
çalabilmedeki yeteneği gelir” (Hoffer 1989) şeklinde
ifade etmiştir. Genel olarak müzik yeteneğinin erken yaşlarda belirlenmesi ve
değerlendirilmesi gerekmektedir. Ancak, öğretmen yetiştirme programlarına
alınan öğrencilerin, Güzel Sanatlar Liselerinin açıldığı son yıllara kadar,
müziğe geç yaşlarda başlayan lise ve dengi okul mezunu öğrencilerden oluştuğu
bilinmektedir. Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümlerinde önemli bir rol oynayan müzik
yeteneği, algılayıcı-yorumlayıcı ve yaratıcı müziksel yetenekler olarak üç
boyutta değerlendirilmektedir. Öğrencinin işitme yeteneğinin güçlü olması,
yorumlayıcı ve yaratıcı boyutları da desteklemekte, böylece çoğu alan
derslerindeki başarısına önemli bir katkı sağlamaktadır. (Karkın
2002)Öğrenci zaman zaman, gerek çalgı eğitiminde
gerekse müziksel işitme okumada yetenekleri arasında ezberleme becerisini de
kullanmaktadır. Ezberleme becerisi konusunda Brown; “Aslında ezberleyebilme becerisi,
akıcı bir şekilde çalmayı ve okumayı arzu eden öğrenci için gerekli olan bir
unsurdur. İyi okuyucu gerçekte iyi bir ezberleyicidir. Bir ölçü veya birkaç
nota bile o anda onun okumadaki akıcılığını gösterir. Bu nedenle öğrencilere
düzenli alıştırmalarla ezberleme becerilerini geliştirme konusunda yardımcı
olmak gerekmektedir. Öğrenciyi iyi bir şekilde nota okumaya hazırlamak için
kısa yol yoktur. Her derste nota okumaya gereken önem verilmelidir.
Unutulmamalıdır ki, ilk bakışta okuma ve bir parçanın ciddi bir şekilde
çalınması değişik yaklaşımlar gerektirir, çünkü ilk bakışta okumada amaç,
belirlenen tempoda devamlılıktır ve yanlış tartımla doğru notalar yerine doğru
tartımla yanlış notalar tercih edilir” (Brown 1996) şeklinde açıklama
getirmiştir.Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümlerinde, öğrencilere kazandırılan ve
geliştirilmesi sağlanan müzik yeteneği ile müziksel becerilerin önemli olduğu
bilinmekle birlikte, bu çalışmada sözü edilen nota okuma becerisinin, müziksel
işitme okuma ve çalgı eğitimi ile bağlantısı bulunmaktadır. Nitekim, odak bir
ders niteliğinde olan ve zengin bir öğrenme-öğretme stratejisine sahip olan
müziksel işitme okuma eğitimi, zincirleme bir bağ içerisinde diğer özel alan
dersleri ile de etkileşim içinde olarak derslerdeki verimliliğin daha da
artmasını sağlayacaktır.
Yöntem: Bu araştırmada, temel bir yaklaşım
olarak durum saptamasına elverişli tarama modeli benimsenmiş ve ayrıca anket
uygulama yoluna gidilmiştir. Bu modele göre veriler belgesel tarama yöntemiyle
çeşitli kaynaklardan ve iletişim ortamlarından toplanmıştır. Araştırmanın
çalışma evrenini , Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel
Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalı’ndaki 1. ve 2. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Örneklem olarak ise, yine aynı bölümde ‘Müzik Teorisi ve
İşitme Eğitimi’ dersini alan 1. ve 2. sınıf öğrencilerinin tümü alınmıştır.
Araştırmada çalışma evreni aynı zamanda araştırmanın örneklemini
oluşturmuştur. Örneklem grubunun sayısal toplamı
60’tır.
Bulgular: Araştırmanın bu aşamasında, A.İ.B.Ü.
Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalında
‘Müzik Teorisi ve İşitme Eğitimi’ dersini alan öğrencilere (1. ve 2. sınıf )
anket uygulanmış ve bu uygulama sonucunda toplanan verilerin işlenmesiyle elde
edilen bulgular, çizelgeler oluşturularak açıklanmaya çalışılmıştır.
Çizelge 1. Örneklemi oluşturan öğrencilerin‘Müzik
Teorisi ve İşitme Eğitimi’dersinde öğrendikleri
aralık bilgilerini,çalgılarıyla herhangi bir eser deşifre ederken ne ölçüde
kullandıklarına ilişkin görüşler.
SEÇENEKLER |
ÖĞRENCİ |
|
|
f |
% |
Tamamen |
8 |
13.50 |
Büyük Ölçüde |
24 |
39.90 |
Kısmen |
26 |
43.20 |
Hiç |
2 |
3.40 |
TOPLAM |
60 |
100.00 |
Çizelge 1’de görüldüğü gibi öğrencilerin %43.20’si
herhangi bir eseri deşifre ederken öğrendikleri aralık bilgilerini Kısmen ( 26
kişi ) kullandıklarını belirtirken, bu sıralamayı %39.90 ile Büyük ölçüde,
%13.50 ile Tamamen ve %3.40 ile de Hiç seçenekleri izlemiştir.
Çizelge 2. Örneklemi oluşturan öğrencilerin ‘Müzik
Teorisi ve İşitme Eğitimi’ dersinde yaptıkları tartımsal
çalışmaların, çalgılarıyla herhangi bir eser deşifre ederken ne ölçüde kolaylık
sağladığına ilişkin görüşler.
SEÇENEKLER |
ÖĞRENCİ |
|
|
f |
% |
Tamamen |
19 |
31.50 |
Büyük Ölçüde |
34 |
56.50 |
Kısmen |
7 |
12.00 |
Hiç |
- |
- |
TOPLAM |
60 |
100.00 |
Çizelge 2’de görüldüğü gibi,
öğrencilerin %56.50’si herhangi bir eseri deşifre ederken yapılan tartımsal çalışmaların Büyük ölçüde ( 34 kişi ) kolaylık
sağladığını belirtirken, bu sayısal sıralamayı %31.50 ile Tamamen, %12 ile
Kısmen oranları izlemiş, Hiç seçeneğine ise katılım olmamıştır.
Çizelge 3. Örneklemi oluşturan öğrencilerin ‘Müzik
Teorisi ve İşitme Eğitimi’ dersindeki bona okuma
çalışmalarının, çalgılarıyla herhangi bir parçayı anında görüp seslendirmede ne
derece yeterli olduğuna ilişkin görüşler
SEÇENEKLER |
ÖĞRENCİ |
|
|
f |
% |
Tamamen |
16 |
26.50 |
Büyük Ölçüde |
39 |
65.00 |
Kısmen |
5 |
8.50 |
Hiç |
- |
- |
TOPLAM |
60 |
100.00 |
Çizelge 3’de görüldüğü gibi,
öğrencilerin %65’i herhangi bir parçayı anında görüp seslendirmede bona okuma çalışmalarının Büyük ölçüde(39 kişi)yeterli
olduğunu savunurken,%26.50’si Tamamen, %8.50’si ise Kısmen katıldıklarını
belirtmişlerdir. Hiç seçeneğine katılım olmamıştır.
Çizelge 4. Örneklemi oluşturan öğrencilerin ‘Müzik
Teorisi ve İşitme Eğitimi’ dersinde solfej (ezgisel okuma) çalışmalarının,
çalgılarıyla herhangi bir eseri deşifre etmede ne ölçüde yarar sağladığına
ilişkin görüşler
SEÇENEKLER |
ÖĞRENCİ |
|
|
f |
% |
Tamamen |
7 |
12.00 |
Büyük Ölçüde |
39 |
65.00 |
Kısmen |
12 |
19.60 |
Hiç |
2 |
3.40 |
TOPLAM |
60 |
100.00 |
Çizelge 4’den de izlenildiği gibi,
öğrencilerin %65’i herhangi bir eseri deşifre etmede , solfej okuma
çalışmalarının Büyük ölçüde( 39 kişi )
yarar sağladığına katılırken diğer katılımlar ise; %19.60 kısmen, %7
Tamamen, %3.40 Hiç şeklinde gerçekleşmiştir.
Çizelge 5. Örneklemi
oluşturan öğrencilerin , çalgılarıyla çalıştıkları bir eser üzerindeki hız
terimlerini anlama ve anlamına uygun olarak seslendirmede ‘Müzik Teorisi ve
İşitme Eğitimi’ dersinde almış olduğu bilgilerin ne ölçüde yeterli olduğuna
ilişkin görüşler
SEÇENEKLER |
ÖĞRENCİ |
|
|
f |
% |
Tamamen |
14 |
23.50 |
Büyük Ölçüde |
33 |
55.00 |
Kısmen |
13 |
21.50 |
Hiç |
- |
- |
TOPLAM |
60 |
100.00 |
Çizelge 5’de de görüldüğü gibi,
öğrencilerin %55’i, çalıştıkları eser üzerindeki hız terimlerini anlama ve
anlamına uygun olarak seslendirmede ‘M.T.İ.E’ dersinde öğrendikleri bilgilerin
Büyük ölçüde ( 33 kişi ) yeterli olduğunu belirtmişler, %23.50’si Tamamen ,
%21.50’si Kısmen katılmışlar, Hiç
seçeneğine ise katılım olmamıştır.
Çizelge 6. Örneklemi oluşturan öğrencilerin MTİE
dersindeki tonal ve makamsal çalışmaların
çalgılarıyla bir eseri seslendirmede ( entonasyon
v.s. ) ne ölçüde yarar sağladığına ilişkin görüşler
SEÇENEKLER |
ÖĞRENCİ |
|
|
f |
% |
Tamamen |
11 |
18.30 |
Büyük Ölçüde |
20 |
33.30 |
Kısmen |
23 |
38.30 |
Hiç |
6 |
10.10 |
TOPLAM |
60 |
100.00 |
Çizelge 6’da da görüldüğü gibi
öğrencilerin %38.30’u , çalgılarıyla bir eseri seslendirmede tonal ve makamsal çalışmaların Kısmen ( 23 kişi ) yarar
sağladığına katılırken ,diğer katılımları % 33.30’la Büyük ölçüde, %18.30’la
Tamamen , % 10.10’la Hiç seçeneği izlemiştir.
Çizelge 7. Örneklemi oluşturan öğrencilerin,
çalgılarıyla herhangi bir eseri deşifre ederken karşılaştıkları zorluklara
ilişkin görüşler
SEÇENEKLER |
ÖĞRENCİ |
|
|
f |
% |
Tartımsal
zorluklar |
16 |
26.50 |
Entonasyon
bozuklukları |
14 |
23.50 |
Eseri temposuna yakın çalamama |
22 |
36,50 |
Notaları anında okuyamama |
8 |
13.50 |
TOPLAM |
60 |
100.00 |
Çizelge 7’den de izlendiği gibi,
öğrenciler, çalgılarıyla herhangi bir eseri deşifre ederken en yüksek oran
olarak %36.50’si ( 22 kişi ) eseri temposuna yakın çalamama zorluğu ile
karşılaşırken, %26.50’si tartımsal zorluklar,
%23.50’si entonasyon bozuklukları, %13.50’si ise
notaları anında okuyamama zorlukları ile karşılaşmışlardır.
Sonuç:
Bu bölümde,
2002-2003 öğretim yılında A.İ.B.Ü. Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi
Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalında ‘Müzik Teorisi ve İşitme Eğitimi’ dersini
alan 1. ve 2. sınıf öğrencilerine uygulanan anketlerden elde edilen bulgular
bir araya toplanarak değerlendirilmiştir.
Örneklemi oluşturan öğrencilerin ‘M.T.İ.E’
dersinde öğrendikleri aralık bilgilerini,Tamamen, Büyük ölçüde ve Kısmen
katılım seçenekleri dikkate alındığında toplam %96.60 gibi yüksek bir oranla çalgılarıyla
bir eser deşifre ederken kullandıkları sonucu ortaya çıkmıştır.Bu derste
yapılan tartımsal çalışmaların ve ayrıca bona okumanın öğrencilerin eser deşifre ederken kolaylık
sağladığı belirlenmiş, %100’lük toplam katılım ile tartımsal
çalışmaların ve bona okumanın çok önemli rolü olduğu
saptanmıştır. Öğrencilerin herhangi bir eseri deşifre etmesinde solfej okuma
çalışmalarının yine % 100’e yakın bir oranla yarar sağladığı belirlenmiş,
sadece iki kişi yarar sağlamadığı yönünde görüş bildirmiştir.M.T.İ.E dersindeki
tonal ve makamsal çalışmaların; çalgılarıyla bir
eseri seslendirmede yarar sağladığı konusunda öğrencilerin çoğu ( %89.90) aynı
görüşü paylaşırken,sadece 6 öğrencinin(%10.10 )hiç yarar sağlamadığı görüşü
belirlenmiştir.Öğrencilere herhangi bir eser deşifre ederken karşılaştığı
zorluklar sorulduğunda, ‘Müzik Teorisi ve İşitme Eğitimi’ dersinde öğrenilen
bilgilerin yarar sağlamasının yanısıra, %26.50’sinin tartımsal zorluklarla, %23.50’sinin entonasyon
zorluklarıyla, %36.50’sinin eserleri temposuna yakın çalamama kaygısıyla ve
%13.50’sinin ise notaları anında okuyamama zorluklarıyla karşılaştıkları sonucu
ortaya çıkmıştır.İstatistiksel sonuçlar da göstermektedir ki Müzik Eğitimi
A.B.D. Lisans programlarındaki toplam III dönem (1,5 yıl) alınan Müzik Teorisi
ve İşitme Eğitimi derslerinin öğrencilerin çalgı eğitimi derslerindeki
performansına olumlu etkileri vardır. Elbetteki öğrenciler arasındaki bireysel
farklılıklar, çalışma disiplinleri çeşitli sapmalar oluşturacaktır.Elde edilen
bulguların ışığı altında aşağıdaki öneriler getirilmiştir.
1. M.T.İ.E. dersi ile çalgı eğitimi
dersleri öğretmenleri sürekli iletişim içerisinde olmalı ve öğrencinin
çalgısındaki deşifre becerisi, M.T.İ.E. dersi ile desteklenmelidir.
2. Bu araştırmaya bağlantılı olarak,
benzer bir araştırma M.T.İ.E. almayan 3. ve 4. sınıf öğrencilerine de
yapılarak, çalgı eğitiminde nota okumaya dayalı karşılaştıkları güçlükler
sorulmalı ve eksiklikler belirlenmelidir.
3. M.T.İ.E. dersi içerikleri, çalgı
eğitimi dersleri öğretmenleri ve dersi alan öğrencilerle görüşülerek,
eksiklikler ve ihtiyaçlar doğrultusunda yeniden düzenlenmelidir.
4. M.T.İ.E. gibi bir müzik
eğitimcisi adayının müzikal birikimlerinin temelini oluşturan bir dersin
programdaki süresi yeniden gözden geçirilmelidir. Dersin 8 yarı yıla bölünerek daha
kapsamlı bir şekilde verilmesinin, öğrencilerin çalgılarındaki performanslarını
olumlu yönde arttırabileceği düşünülebilir.
Kaynaklar
AKGÜL BARIŞ, Dolunay. A.G.S.L. de Keman Eğitimi
Sürecinin Değişkenlerinin Analizi Yorumlanması ve Önerileri , A.İ.B.Ü. Sosyal
Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi 1997
BROWN,Cristine.Music Teacher-Mart 1996 London.Çev. Nevhiz
Ercan,Mavi Nota Müzik ve Sanat Dergisi, sayı 21, s.36-37
HOFFER, Charles R. The Understanding of Music, Sixth Edition, Nadsworth Puplishing Company, Belmont, California, A.Division of Wadsworth, Inc. 1989
KARKIN, A.Metin. Müzik Eğitimi Anabilim Dallarında
‘Müzik Teorisi ve İşitme Eğitimi’ ile ‘Seçmeli Ders’ adı altında okutulan
armoni dersinin analizi ve değerlendirilmesi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri
Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora tezi 2002
SARAÇ, Gürsan. 1997 Müzik
Eğitimi Bölümlerinde Çalgı Öğretim Programlarının Yeri ve Önemi Mavi Nota Müzik
ve Sanat Dergisi, sayı 23, s.25.