MAKALELER   

YEŞİLÇAM ŞARKILARI / BELKIS ÖZENER

ALBÜM KRİTİĞİ (ALBUM REVIEW)

YEŞİLÇAM ŞARKILARI / SAHİBİNİN SESİNDEN

BELKIS ÖZENER

 

* Orçun Berrakçay

Dokuz Eylül Ünv.GSF.

Müzik Bilimleri Anabilim Dalı

Yüksek Lisans Öğrencisi

13.11.2006

 

Türk sinemasının gizli sesi, 300’ü aşkın filmde Türkan Şoray, Hülya Koçyiğit, Fatma Girik ve Filiz Akın gibi pek çok sinema yıldızının seslendirmesini yapan ve aynı zamanda filmlerdeki şarkıları seslendiren Belkıs Özener’in bugüne kadar arşivlerde kalmış şarkılarından oluşturulan “Yeşilçam Şarkıları / Sahibinin Sesinden” albümü Kalan Müzik tarafından yayınlandı. 25 şarkıdan oluşan bu albümün kayıtları 1960-1970 yılları arasındaki Türk filmlerinin ana bantlarına ulaşılarak oluşturuldu. Aynı zamanda bu albüm Kalan Müzik’in yeni albüm serisi “Yeşilçam Şarkıları”nın ilk çalışmasıdır.

Türk sinemasında şarkı kullanımı 1940’lı yıllarda görülmeye başlamıştır. Mısır filmlerinin Türk sinemasında yoğun ilgi görmesi şarkı kullanımını beraberinde getirmiştir.  İlk olarak Sadettin Kaynak tarafından Mısır’dan getirilen 85 adet filmin müziği bestelenmiştir. ‘Aşkın Gözyaşları’ adlı film bir ilk niteliğindedir. Sadettin Kaynak ‘Allah’ın Cennetinde’ isimli Türk filmi ve ‘Leyla ile Mecnun’ isimli Mısır filmine yaptığı müziklerle adını duyurmuştur. Bu filmlerin müziği bazen Türkçe sözlerle aynen alınarak, bazen de esinlenme yoluyla yeni besteler yapılarak piyasaya sunulmuştur.

1950 yılından sonra da şarkılı filmler sürdürülmüştür. 1940’lı yıllarda yapılan filmlerin etkisinde yeni Türk filmleri yapılmaya başlanmıştır. Başrollerinde Münir Nureddin Selçuk, Müzeyyan Senar, Zeki Müren gibi isimlerin oynadığı şarkılı filmler furyası yaşanmıştır. Şarkılı film müziği pratiğinin bundan sonraki pratiklere de etkisi olmuştur. Bu pratikler 1985 yılına kadar Türk sinemasında görülmüştür: 1968 yılı ile birlikte Seyfi Havaeri'nin ‘Kara Sevda’ adlı şarkılı-türkülü melodramı özellikle Anadolu’nun iç kesiminde büyük ilgi görmüştür. 1971 yılında Zeki Müren ile ‘Rüya Gibi’ filmi, Orhan Gencebay ile de ‘Bir Teselli Ver’ filmi çekilmiştir. 1978 yılında Ferdi Tayfur, İbrahim Tatlıses, Orhan Gencebay'la şarkıcı oyuncu olarak filmlerde oynamışlardır. 1985 yılında şarkıcı Emrah ile arabesk filmler devam etmiştir.

            Arabesk filmlerin genel özelliği belirli bir şarkıyı ya da arabesk albümünü merkezine alıyor olmasıdır. 1970’li yıllardan başlayarak yükselen bu dalga özellikle o dönemde henüz tanımlanmamış olan müzik videolarının boşluğunu doldurmuştur. Yeni çıkan albümler için filmler çekilerek şarkı sözleri film senaryolarıyla desteklenmiştir. Çoğunlukla şarkıda, şarkının doğasından kaynaklanan nedenlerle kısa tutulan hikâyeler ayrıntılandırılmış, başrolde mutlaka şarkıyı seslendiren arabeskçi olmuştur. Şarkıcının film içindeki karakteri ve filmin kurgulanış düzeni izleyiciyi yönlendirir nitelikte olmuştur. Böylelikle şarkının nasıl anlaşılması gerektiği de daha açık biçimde dile getirilmiştir.

Sinemanın Türkiye'ye girişi ise çeşitli kaynaklara göre Yıldız Sarayı'nda ve halka açık gösterilerle başlar. Örneğin, Romanya uyruklu bir Polonya'lı Sigmund Weinberg'in Galatasaray dönemindeki Sponeck adlı birahanenin salonunda 1897 tarihinde düzenlediği halka açık film gösterisi bu konuda en sağlam kaynaklardan biridir. 1970’li yıllarla birlikte Türk sineması Yeşilçam sineması olarak isimlendirilmiştir. Yeşilçam, İstanbul'un Beyoğlu semtinin Taksim'e yakın kısmında yer alan bir sokaktır. 1980 öncesi döneminde film şirketlerinin çoğunluğunun yazıhaneleri bu sokakta bulunduğu için Türk sinemasının kısaca "Yeşilçam" diye anılmasına neden olmuştur. 

Albümde yer alan şarkıların “Yeşilçam Şarkıları” olarak adlandırılması belirli bir Yeşilçam formatı olduğunu düşündürür. Yeşilçam sineması 1970’li yıllar ile anılmasına karşılık günümüzde 1910 yıllarında çekilen filmleri de kapsar nitelikte olmuştur. Şarkılı filmlerin kullanımının 1940 yıllarından beri görülmesi ve albümde seçilen şarkıların 1970’li döneme gönderme yapması Yeşilçam şarkıları genellemesini engeller.

Mısır’da 20. yüzyılın ikinci yarısında güçlenen modernleşme akımının ürünleri olarak ve Mısır kaynaklı Arap filmleri'nin II. Dünya Savaşı yıllarına rastlayan dönemde yurda ithal edilmesinin etkisiyle 1940 yıllarında şarkı filmleri yapılırken 1970 yıllarından sonra film için şarkı bestelenmiştir. Yeşilçam Şarkıları albümünün ayrılan bir özelliği ise konuları benzerlik gösteren film sahnelerinde oyuncunun seslendirir gibi yaptığı şarkılardan oluşmuş olmasıdır.

Yeşilçam Sineması’nda şarkı kullanımı 1965 – 1976 yılları arasında doruğa ulaşmıştır. Pilot ses kullanılmadan çekilen filmler profesyonel şarkıcılar tarafından dublaj salonlarında senkronize edilerek hazırlanmış, 1960’ların ikinci yarısında, “müzik” sinema içinde giderek belirgin bir unsur olmaya başlamıştır. Bu durum da şarkı söyleme yeteneği olmayan yıldızların yerine şarkıları seslendirecek şarkıcıları arayıp bulma mecburiyetini doğurmuştur.

300’ün üzerinde filmin şarkılarını seslendiren Belkıs Özener 1940 yılında İzmir’de doğdu. Müzikle tanışması ablası Gönül Yazar sayesinde olmuştur. 1950 yıllarında gazinolarda ünlü isimleri dinleme şansı bulmuş ve müzik dersleri almıştır. 14 yaşındayken Sabite Tur Gülerman’ın alt kadrosunda yer almak üzere turne programına katılmış ve sonrasında Tepebaşı Gazinosu’nda Perihan Altındağ’ın alt kadrosunda sahneye çıkmaya başlamıştır.

Belkıs Özener ile Yeşilçam işbirliği Türk Sineması’nın şarkılı ve türkülü furyaya kendini kaptırdığı 1970’lerin ilk yarısında en üst seviyesine ulaşır. Başta büyük yıldızlar olmak üzere hemen hemen her kadın oyuncu filmlerinde şarkıcı olmaya başlamış ve bu da sürekli olarak şarkıları söyleyecek birilerine duyulan ihtiyacı artırmıştır. Belkıs Özener 300’ü aşkın filmde sinema yıldızlarının seslendirmelerini yaparak bu ihtiyacı karşılamıştır.

Albümdeki seslendirilen şarkıların yer aldığı filmler ortak bir benzerlik göstermektedir. Yeşilçam sinemasının oluşturduğu birikimin önemli bir kısmına denk düşen ‘aile’ filmlerinden günümüzün televizyon dizilerine, yerli anlatılarda ‘aşk’ vazgeçilmez bir unsur olarak benimsenmiştir. Aslında yerli ya da yabancı bütün popüler anlatıların merkezinde sıklıkla büyük bir aşk hikayesi vardır. Büyük aşk etrafında kurulan bütün hikayelerin temel çatışması da kaçınılmaz olarak sevgililerin kavuşmasının ve aşkın yaşanmasının önündeki engellerle ilişkilidir. Bu engellenme pek çok aşk hikayesinde kadının ve erkeğin ait oldukları dünyaların karşıtlığından kaynaklanan bir engellenmedir: Esas kadın sıklıkla zengin ve köklü bir ailenin biricik kızıdır. Erkek ise ya kimsesizdir ya da annesine ve kardeşlerine bakmakla yükümlü, yoksul bir genç adam... Bu eşitsizliğin tersinden geçerli olduğu örnekler de vardır. Yoksul kadın ve varlıklı, kudret sahibi erkek arasındaki aşk ilişkisi azımsanmayacak sayıda filmin konusunu oluşturur. Bu filmlerde zenginlik ve yoksulluk bir aşk ilişkisi dolayımıyla da olsa hikayenin merkezi konusuna eklemlenmiştir.

Albümdeki şarkıların seslendirildiği filmler


* 1 Sevemedim Karagözlüm söz: A. Nail Bayşu, müzik: Orhan Gencebay 4:04
"" [ Karagözlüm; Türkan Şoray, Kadir İnanır 1970 ]

* 2 Adını Anmayacağım söz: Mehmet Erbulan, müzik: İ. Nedim Saatçi 2:04
"" [ Beyoğlu Güzeli; Hülya Koçyiğit, Tarık Akan 1971 ]

* 3 Gözüm Sende söz: Ülkü Aker 1:49
"" [ Solan Bir Yaprak Gibi; Fatma Girik, Tarık Akan 1971 ]
"" [ Karagözlüm; Türkan Şoray, Kadir İnanır 1970 ]

* 4 Hayat Sevince Güzel söz: Erkan Yurdaer, müzik: Metin Bükey 2:30
"" [ Çile; Türkan Şoray, Ediz Hun 1972 ]

* 5 Nasıl Geçti Habersiz söz: Nihat Aşar, müzik: Teoman Alpay 3:27
"" [ Beyoğlu Güzeli; Hülya Koçyiğit, Tarık Akan 1971 ]

* 6 Gümüş Gerdanlık söz, müzik: Metin Bükey 2:34
"" [ Gümüş Gerdanlık; Zeynep Aksu, Murat Soydan, Çolpan İlhan 1972 ]

* 7 Boş Çerçeve söz: Arda Şendoğan, müzik: İ. Nedim Saatçi 3:51
"" [ Boş Çerçeve; Hülya Koçyiğit, Kartal Tibet 1969 ]

* 8 Civciv Çıkacak Kuş Çıkacak söz, müzik: Metin Bükey 2:07
"" [ Civciv Çıkacak Kuş Çıkacak; Ünsal Emre, Ceyda Karahan, Mine Mutlu 1975 ]

* 9 Damarımda Kanımsın söz, müzik: Sinan Subaşı 2:51
"" [ Sürtük; Hülya Koçyiğit, Göksel Arsoy 1970 ]
"" [ Aşk Mabudesi; Türkan Şoray, Cüneyt Arkın 1969 ]
"" [ Arkadaşlık Öldü Mü?; S. Alışık, Kartal Tibet, Esen Püsküllü 1970 ]

* 10 Aşkın Bahardı söz, müzik: Yıldırım Gürses 3:01
"" [ Yaşamak Ne Güzel Şey; Selda Alkor, Öztürk Serengil 1969 ]
"" [ Yaban Gülü; Zeynep Aksu, Ediz Hun 1970 ]

* 11 Yağmur söz, müzik: Vedat Yıldırımbora 2:58
"" [ Emine; Filiz Akın,Tarık Akan 1971 ]

* 12 Çile söz, müzik: Hulki Saner 2:49
"" [ Çile; Türkan Şoray, Ediz Hun 1972 ]

* 13 Dudaklarında Arzu söz: Sevim Özhan, müzik: Saadettin Öktenay 2:13
"" [ Afacan Harika Çocuk; Zeynep Aksu, Sadri Alışık 1972 ]
"" [ İki Ruhlu Kadın; Fatma Girik, Salih Güney 1971 ]

* 14 Asmam Çardaktan kaynak: Özay Gönlüm 2:24
"" [ Ateş Parçası; Türkan Şoray, Ediz Hun 1971 ]
"" [ Beyoğlu Güzeli; Hülya Koçyiğit, Tarık Akan 1971 ]

* 15 İçin İçin Yanıyor söz, müzik: Şekip Ayhan Özışık 3:09
"" [ Sürtük; Hülya Koçyiğit, Göksel Arsoy 1970 ]

* 16 Sevil Neşelen söz: H. Turgut Yarkent, müzik: Saadettin Öktenay 2:30
"" [ Emine; Filiz Akın, Tarık Akan 1971 ]

* 17 Senin Yüzünden söz, müzik: Yıldırım Gürses 3:29
"" [ Aşk Mabudesi; Türkan Şoray, Cüneyt Arkın 1969 ]
"" [ Yaban Gülü; Zeynep Aksu, Ediz Hun 1970 ]
"" [ Yaşamak Ne Güzel Şey; Selda Alkor, Öztürk Serengil 1969 ]

* 18 Karakolda Ayna Var söz, müzik: Zeki Duygulu 2:05
"" [ Cevriyem; Türkan Şoray, Kadir İnanır 1978 ]
"" [ Fosforlu Cevriye; Türkan Şoray, Tanju Gürsu 1969 ]

* 19 Oy Oy Bir Tanem (Azize) söz, müzik: Kemençeci Osman Genç 2:21
"" [ Karagözlüm; Türkan Şoray, Kadir İnanır 1970 ]

* 20 Nisan Yağmuru söz: M. Rafet Başaran, müzik: Rıza Ateş 2:54
"" [ Sana Dönmeyeceğim; Türkan Şoray, Murat Soydan 1969 ]
"" [ Yaşamak Ne Güzel Şey; Selda Alkor, Öztürk Serengil 1969 ]

* 21 Fıstık Gibi söz: Hulki Saner, müzik: Erol Büyükburç 2:29
"" [ Fıstık Gibi; Feri Cansel, Yusuf Sezgin, Sadri Alışık 1970 ]

* 22 Buğulu Gözler söz, müzik: Metin Bükey 3:31
"" [ Buğulu Gözler; Türkan Şoray, Murat Soydan 1970 ]

* 23 Sen (Ömrüm Benim) söz, müzik: Yıldırım Gürses 2:30
"" [ Yaban Gülü; Zeynep Aksu, Ediz Hun 1970 ]

* 24 Tamba Tumba söz, müzik: Metin Bükey 1:59
"" [ Dünyanın En Güzel Kadını; Türkan Şoray, Murat Soydan 1968 ]

* 25 Oyun Bitti söz: Bülent Pozan, müzik: İ. Nedim Saatçi 2:05
"" [ Beyoğlu Güzeli; Hülya Koçyiğit, Tarık Akan 1971 ]

 

 

Yapım: Nilüfer Saltık                                                  
Mastering: Rıza Okçu
Grafik Tasarım: Burcu Kayalar
Yayıma Hazırlayan: Nilüfer Saltık
Fotoğraf Arşivi: Necip Sarıcı
Ses Arşivi: Necip Sarıcı
Baskı: FRS Matbaacılık
Fotoğraf Arşivi: Kalan Müzik