BİLDİRİLER |
ÇAĞDAŞ TÜRK FLÜT MÜZİĞİ DAĞARCIĞI
Arş.Gör. Özlem Onuk
Gazi Ünv.
Eğt.Fak.
GSEB MEASD-Ankara
* Cumhuriyetimizin 80. Yılında
Müzik
Sempozyumu, 30-31 Ekim 2003,
İnönü Üniversitesi, Malatya
Bildiriler,s.345-351
1.Giriş
Bilindiği gibi
müzik eğitiminin ana boyutlarından biri çalgı eğitimidir. Çalgı eğitimince
kapsanan flüt[*] eğitimi müzik
eğitiminin bütünlüğü içerisinde daha çok “özengen ve mesleki müzik eğitimi”
içinde yer almaktadır. (Uçan,1997)
Üniversitelerin
eğitim fakülteleri müzik eğitimi anabilim/anasanat dallarında flüt eğitimi;
lisansta başlayıp yüksek lisansa, doktoraya ve ona eşdeğer sanatta yeterliliğe
kadar uzanan programlarda kendine özgü bir alan olarak karşımıza
çıkmaktadır. Bu kadar uzun bir süreci
kapsayan çalgı eğitiminde, çalgı eğitimi dağarı her eğitim aşamasıda çok önemli
bir yere sahiptir. Dağarcıktaki eserlerin farklı dönemlerden, farklı stil ve ses
sisteminde yazılmış olması elbetteki eğitici olmaktadır. Bu dağarcık içerisinde
yer alan Türk flüt eserleri kendine özgü ezgi, ritm, form, ses sistemi ile
eğitim ve konser dağarını tamamlayıcı bir nitelik taşımaktadır. Bu araştırmada
çağdaş Türk flüt müziği dağarcığı incelenmiştir.
Amaç ve Önem
Bu araştıma ile “Çağdaş Türk Flüt
Müziği” bilimsel geçerlilik ve güvenirlikle saptanıp, bu saptamalar ışığında
öneriler geliştilerek flüt eğitiminin gelişmesine katkıda bulunulması
amaçlanmıştır.
Yapılan araştırmalar sonucu pek
tanınmadığı ortaya çıkan “Çağdaş Türk Flüt Müziği”nin müzik eğitimi anabilim/anasanat dallarındaki
flüt eğitimine , flüt eğitim müziğine ve flüt konserleri dağarının çeşitlenip
zenginleşmesine yol açarak yeni ve
farklı bir boyut kazandırması düşünülmektedir.
Sayıltılar ve
Sınırlılıklar
Araştırma yurt içinde ve dışında
basılmış ulaşılabilen tüm çağdaş Türk flüt müziği eserleriyle ve yayımlarla
sınırlıdır.
2. YÖNTEM
Araştırma betimsel bir nitelik taşımaktadır. Basılan, bestelenen ya da
bestelendiği belirtilen “Çağdaş Türk Flüt Eserleri”nin saptanıp eğitim ve
konser repertuarına alınması için geniş bir literatür taraması yapıldığından
“tarama” yöntemi kullanılmıştır.
Araştırmanın
evreni ve örneklemi aynı olup, çağdaş Türk bestecilerinin flüt içeren tüm oda
müziği eserleridir.
Verilerin
Toplanması ve Çözümlenmesi
Araştırmanın gerektirdiği veriler,
kaynak tarama ile elde edilmiştir.Bu araştırmada veriler niteliksel ve
niceliksel olarak çözümlenmiştir. Verilerin niteliksel ve niceliksel
(istatistiksel) çözümlenmesinde betimsel istatistiklerden yararlanılmıştır.
Çözümlemede nitel tablolar ve nicel tablolar oluşturulmuş, sınıflamalar yapılmış,
istatistik olarak frekans ve yüzde kullanılmıştır.
3.
ÇAĞDAŞ TÜRK FLÜT MÜZIĞINE İLİŞKİN BULGULAR VE YORUMLARI
Tablo 1- Çağdaş Türk Flüt Eserleri
Bestecinin Adı : |
Eser Adı |
Op. |
Yazıldığı Enstrüman |
T.T Ya da Y. T[†] |
REY, Cemal Reşit (1904-1985) |
Sazların
Sohbeti |
|
Fl,
arp, iki korno ve yaylılar |
1957 |
Kentet |
|
Beş
üflemeli çalgı |
1932 |
|
Poeme |
|
Flüt
ve yaylılar |
1934 |
|
AKSES, Necil Kazım (1908-1999) |
Sonat |
|
Flüt
ve piyano |
1933 |
KORAL, Nuri Sami (1908- 1990) |
Kuartet
I |
|
Üflemeli
ve telli |
1942 |
Kuartet
II |
|
Üflemeli
ve telli |
1946 |
|
Kuartet
III |
|
Üflemeli
ve telli |
1948 |
|
Kuartet
|
|
4
flüt |
1969 |
|
İLERİCİ, Kemal (1910-1986) |
Benim
Kırlarım |
|
Solo
Flüt |
1967 |
ÜN, Ekrem Zeki (1910-1987) |
Rapsodi |
|
Flüt
ve yaylılar |
1972 |
Konçerto |
|
Flüt
ve yaylılar |
1975 |
|
Yunusun
Mezarında |
|
Flüt
ve piyano |
1933 |
|
Sonat |
|
Flüt
ve piyano |
1938 |
|
CANSELEN,Faik (1911- ) |
Küçük
Süit |
|
İki
Flüt |
1967 |
Oyun
Havası |
|
Solo
Flüt |
1939 |
|
FENMEN, Mithat (1916-1982) |
Kuartet |
|
Flüt, obua, klarinet ve fagot |
1938 |
KALENDER, Sabahattin (1919- ) |
Kentet |
|
Piyano,
flüt ve yaylı çalgılar |
1983-84 |
USMANBAŞ İlhan (1921- ) |
Boşluğa
Atlayış Tek.
Böl. |
|
Keman
Solo ile flüt, İngiliz kornosu, piyano kontrbas |
1965 |
Bestecinin Adı : |
Eser Adı |
Op. |
Yazıldığı Enstrüman |
T.T Ya da Y. T[‡] |
USMANBAŞ İlhan (devamı) |
12
küçük Parça (Çocuk Tiyatrosu Oyunlarından Derlemesi) |
|
3
flüt, 2 obua, keman, vurmalılar |
|
Parça |
|
Solo
flüt |
1975 |
|
Bach’ın
Küçük Prelüdleri |
|
Flüt, ob., klar., korn, fagot, org, keman |
1938 |
|
FIRAT, Ertuğrul Oğuz (1923- ) |
İneğe
övgü |
23 |
Şan,
piyano, flüt, obua, fagot, org, ve keman |
1965 |
Tohumun
Kıvılcımları |
60 |
Kontrbas,vurmalı ve üflemeli beşliler |
1980 |
|
Uyumsuzluğun
Uyum Odakları |
63 |
Flüt,obua
, klarinet, fagot |
1981 |
|
Devrime
Enstante Sazların Cumhuriyeti |
15 |
Flüt,
keman, piyano |
1961 |
|
Kalabalık
Beyin Sokmakla Çoğalmış |
3 |
Flüt,
org (piyano) |
1991 |
|
Yivcil
Morun Seslenişi |
74 |
Flüt,
keman, klarinet, piyano |
1984 |
|
MİMAROĞLU, İlhan (1926-) |
Triple
Talk |
|
Flüt,
keman, çello |
1991 |
AKIN, Cenan (1932-) |
Yaylada |
|
Solo
flüt |
1988 |
SUN, Muammer (1932) |
Serpintiler |
|
Flüt, obua, Klarinet, korno, fagot |
1965 |
TANÇ, Cengiz (1933- 1997) |
Lirik
Konçerto |
|
Flüt,
obua, yaylılar |
1983 |
SÜNDER, Kemal (1933- ) |
Sonatin |
18 |
Flüt,
piyano |
1977 |
BARAN, İlhan (1934) |
4
Parça |
|
İki
flüt |
1971 |
Bestecinin Adı : |
Eser Adı |
Op. |
Yazıldığı Enstrüman |
T.T Ya da Y. T[§] |
TURA,Yalçın (1934-) |
Surname |
|
Flüt,viyola, obua, keman, çello vurmalılar |
1959 |
IŞIKÖZLÜ, Çetin (1939-) |
Prelüd
ve Şarkı (Anlatamıyorum) |
|
Soprano, tenor, flüt, obua, korno, viyola keman ve piyano |
1968 |
ALDEMİR, Turgut (1943-) |
Beşil |
|
Üflemeliler
|
1994 |
GEDİKLİ, Necati (1944-) |
Beşil |
|
Üflemeliler |
1971 |
ADA, Selman (1953-) |
Avrasya
Süiti |
|
Flüt
ve klavye |
1995 |
AKDİL, Sayram |
Müzik |
|
Üç
flüt ve piyano |
1981 |
SAKPINAR, Mete (1954- ) |
Çığ |
|
Flüt, keman, viyola, çello, piyano ve vurmalılar |
1994 |
Deli
dolu |
|
Solo
flüt |
1993 |
|
Fantezi |
|
8
flüt |
1983 |
|
TUNA,
Turhan |
Mandıra |
|
Flüt
ve piyano |
? |
ERDENER,Turgay (1957- ) |
Yeşil
Düşler |
|
Flüt
ve orkestra |
1994 |
GÜNEŞ, Betin (1957- ) |
Ayayva
|
28 |
Arp,
flüt, viyola |
1992 |
Yunus |
27 |
Flüt
ve piyano |
1991 |
|
Parametre |
23 |
Solo
flüt |
1991 |
|
Bahçe |
49 |
Flüt
ve piyano |
1997 |
|
KARLIBEL, Aydın (1957- ) |
Rüya |
|
Solo
flüt |
1996 |
AKTUĞ, Mehmet (1959- ) |
Tetrakord |
|
Flüt,
obua, korno, fagot |
1982 |
Bestecinin Adı : |
Eser Adı |
Op. |
Yazıldığı Enstrüman |
T.T Ya da Y. T[**] |
AKTUĞ, Mehmet (1959- ) (devamı) |
Dümteke |
|
Flüt, klarinet, fagon, tronbon, keman, kontrbas ve iki vurmalı çalgı |
1985 |
|
Bahçe |
|
Flüt, gitar, vibrafon ve vurmalılar |
1987 |
|
Dümtektekdümtek |
|
Flüt, obua, klarinet, bas klarinet, fagot, vurmalı çalgı, piyano keman,
viyola, viyolonsel |
1992 |
DOĞUDUYAL, Meliha (1959-) |
Beşli |
|
Üflemeliler
için |
1987 |
The
Mouldy Existence |
|
Flüt
ve piyano |
1992 |
|
ATLIĞ, Nihan (1960- ) |
Sextet |
|
Flüt, obua, klarinet, keman, viyola ve viyolonsel |
1990 |
ÖNDER, Perihan (1960- ) |
Dört
Parça |
|
Flüt,
vurmalılar ve piyano |
1989 |
ÖZDİL, Sıdıka (1960- ) |
Anadoludan
Üç Görüntü |
|
Üflemeli
kuintet |
1987 |
Resistance
for a dream |
|
Üflemeliler |
1990 |
|
ACİM, Server (1961-) |
Sextet |
3 |
Flüt, obua, klarinet, fagot, korno, kontrbas |
1988 |
Tasarım |
|
Üflemeli
ve yaylılar |
? |
|
İNCE, Deniz |
Side’de
Gündoğuşu |
|
Flüt, alto saksafon, piyano, iki vurmalı |
1988 |
Bak!
(Look!) |
|
Flüt,
obua, klarinet bas klarinet, fagot, vurmalılar, piyano |
1991 |
|
KORUCU, Semih (1965-) |
Müzik |
|
Flüt
ve piyano |
1991 |
Bestecinin Adı : |
Eser Adı |
Op. |
Yazıldığı Enstrüman |
T.T Ya da Y. T[*] |
UÇARSU, Hasan (1965-) |
Monolog |
|
Flüt, klarinet
keman, viyolonsel vurmalılar, piyano |
1994 |
NEMUTLU, Mehmet (1966-) |
Dört
Parça |
|
Flüt
ve piyano |
1986 |
Parçalar
|
|
Flüt
ve hazırlamış piyano |
1989 |
|
MANAV, Özkan (1967-) |
Sinfonietta |
|
Üflemeliler,
tinpani ve silofon |
1990 |
DÜRRÜOĞLU, Muhiddin (1969-) |
Contact |
|
Flüt,
piyano |
1988-89 |
SAY, Fazıl (1970-) |
Prelüdler |
|
Flüt,
piyano |
1985 |
Resistance
for a dream |
|
Üflemeliler |
1990 |
Tablo 2- Çağdaş Türk Flüt Eserlerinin
Gruplanması
|
Solo flüt için bestelenmiş eserler |
İki flüt için bestelenmiş eserler |
Flüt ve piyano için bestelenmiş
eserler |
Flüt ve orkestra için bestelenmiş
eserler |
Farklı bileşimli flütlü oda müziği
bestelenmiş eserler |
Toplam Eser sayısı |
f |
4 |
2 |
11 |
6 |
52 |
75 |
% |
5,3 |
2,6 |
14,6 |
8 |
69,3 |
100 |
Tablo 2’de belirlendiği üzere
41 çağdaş Türk beslecisine ait toplam 75 flüt eseri bulunmaktadır. Bu eserler
flütlü orkestra için yazılmış eserler dışındaki tüm flüt içeren eserlerdir.
Çağdaş Türk flüt müziği eserlerinin 5’i solo flüt için, 2’si iki flüt için,
11’i flüt ve piyano için, 6’sı flüt ve orkestra için yazılmış; diğer 52 eser
ise değişik bileşimli flütlü oda müziği eserleridir. Çağdaş Türk flüt müziği
eserlerinin çoğunu oda müziği eserleri oluşturmaktadır.
Çağdaş Türk flüt müziği eserlerinin
çoğunu oda müziği eserleri oluşturmaktadır. Daha önceki bir araştırmada
belirlendiği üzere müzik eğitimi anabilim dallarındaki flüt eğitimcileri Türk
flüt eserlerinin 7’sini eğitim ve konser repertuarında kullandıkları ortaya
çıkmıştı. Çağdaş Türk flüt eserleri tanınan kısmıyla sınırlı olmayıp bunun 10
katını aşan bir sayıya ulaştığı görülmektedir. Flüt eğitiminde Türk eserlerinin
çalışılmış veya az çalışılmış olması flüt eğitiminde bütün olarak gelinmesi
gereken kapsam, düzey ve nitelikte anlamlı bir eksiklik oluşturur. Flüt eğitimi
için farklı ses sistemleri ve bunlara ilişkin yapı, ölçü ve ritmlere hakimiyet
önemlidir. Bu da flüt eğitimde kazanılması gereken davranışlar olarak önem taşımaktadır.
(Onuk, 2001; 46)
Eserlerin tanınmama ya da
kullanılamamasında başka etkenler de söz konusudur. Bu etkenleri şöyle
sıralayabiliriz.
1)
Eserlerin bulunduğu kütüphanelere ulaşılamama,
2)
Bestecinin eserlerini bağışlandığı kurum ve kütüphanede
eserlerin bulunmayışı,
3)
Eserlerin tek ve çoğaltılmamış olması,
4)
Bir yayın evi tarafından basılmamış olması,
5)
Eserlerin sadece kişisel kütüphanelerde bulunması,
6)
Eserin çeşitli nedenlerle kaybolması,
ve buna benzer pek çok nedenden dolayı
eserlere ulaşılamamakta, eğitim ve konser dağarına alınamamaktadır.
Bu eserlerin büyük bir bölümünün müzik
eğitimi anabilim dallarındaki flüt eğitiminde kullanılamama nedenlerinde biri
de; farklı bileşimli oda müziği çalgıların müzik eğitimi anabilim dallarında
bulunmamasıdır.
Sonuç ve Öneriler
Çoğunlukla oda müziği eserlerinin
oluşan 75 Çağdaş Türk flüt müziği eseri bulunmaktadır. Çağdaş Türk flüt müziği
eserlerinin 5’i solo flüt için, 2’i iki flüt için, 11’i flüt ve piyano için,
6’sı flüt ve orkestra için yazılmış; diğer 52 eser ise değişik bileşimli flütlü
oda müziği eserleridir. Çağdaş Türk flüt müziği eserlerinin çoğunu oda müziği
eserleri oluşturmaktadır.
Flüt eğitimcileri ve/veya icracılarının
daha fazla araştırmacı olması beklenmektedir. Çağdaş Türk flüt müziği
eserlerinin incelenerek çözümlenmesi ve flüt eğitiminde
kullanılabilirliklerinin ortaya çıkarılması için flüt öğretim elemenlarının
tümünün katılımını içeren bir eğitim semineri düzenlenmelidir.Çağdaş Türk
Bestecilerinin flüt için eser yazmış olmaları olumlu ve sevindirici olmakla
birlikte, flüt için daha fazla eser yazılmasında yarar görülmektedir. Türk
bestecileri, flüt eğitiminin farklı düzeylerine dönük eser yazmaları konusunda
yarışma ve sipariş yoluyla özendirilmelidir. Bestecilerin eserlerinin çeşitli
flüt eğitimcilerine, icracılarına, fakülte kütüphanelerine iletilmesi
sağlanmalıdır.
Çağdaş Türk flüt eserlerinin daha çok
yazılması, duyurulması, işlerlik kazanması için temel düzeyden virtiözite
düzeyine kadar çeşitli düzeylere yönelik Türk eseri seslendirme ve yorumlama yarışmaları
düzenlenmelidir.Bu kadar Türk eseri ile karşılaşılması ülkemiz adına da gurur
kaynağıdır. Küreselleşen dünyada, ancak sağlam ve kusursuz bir kültürel alt
yapı ile sarsılmaz medeniyetimiz geleceğe taşınmış olur.
KAYNAKLAR
FEMNEN, Mithat, (1996 ) Müzikçinin El Kitabı, Müzik
Ansiklopedisi Yayınları, Ankara.
İLYASOĞLU, Evin, (1989 ) Yirmibeş Türk Bestecisi, İstanbul.
İLYASOĞLU, Evin, (1998 ) Çağdaş Türk Bestecileri / Contemparary
Turkish Comperers Pan Yayıncılık, İstanbul.
İLYASOĞLU, Evin, (1997) Zaman İçinde Müzik Yapı Kredi
Yayınları, İstanbul
KÜTAHYALI, Önder, (1981) Çağdaş Müzik Tarihi, Nejat ilhan
Leblebicioğlu Yayınları, Ankara
KAPTAN, Saim, (1991) Bilimsel Araştırma ve İstatistik
Teknikleri, Gazi Üniversitesi, Ankara.
KARASAR, Niyazi, (1999) Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel yayın
dağıtım, Ankara
ONUK, Özlem, (2001) Ünivesitelerin Müzik Eğitimi
Anabilim/Anasanat Dallarında Flüt Eğitimi ve Bu Eğtimde Çağdaş Türk Flüt
Müziğinin Yeri, Gazi Üniversitesi Eğtim Bilimleri Enstitüsü (Yayımlanmamış
Yüksek Lisans Tezi), Ankara
ORANSAY, Gültekin, (1977 ) Bağdarlar Geçidi, Küğ Yayınları,
İzmir.
ORANSAY, Gültekin, (1965 ) Batı Tekniğiyle Yazan 60 Türk Bağdar, Küğ
Yayınları, İzmir.
SAY, Ahmet, (1985 ) Müzik Ansiklopedisi, Başkent
Yayınevi.Ankara
SAY, Ahmet, (1985 ) Müzik Tarihi , Müzik Ansiklopedisi
Yayınları, Ankara
UÇAN, Ali, (1997) Müzik Eğitimi, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara.
[*] Flüt çalgısından,
kastedilen Türkçeye yan flüt olarak geçmiş olan, Böhm flüt mekanizma sistemine
sahip klasik flüt anlaşılmalıdır.
[†] Eserin tamamlanış tarihi ya da yayım tarihi
[‡] Eserin
tamamlanış tarihi ya da yayım tarihi
[§] Eserin
tamamlanış tarihi ya da yayım tarihi
[**] Eserin
tamamlanış tarihi ya da yayım tarihi