BİLDİRİLER |
G.Ü.G.E.F., İNÖNÜ VE NİĞDE
ÜNİVERSİTELERİNİN
MÜZİK EĞİTİMİ
ANABİLİM/ANASANAT DALLARINDA ÖĞRENİM GÖREN BİRİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN
PİYANO EĞİTİMLERİNDE
BAŞARILARINI ETKİLEYEN ETMENLERE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ
Arş.Gör. Ilgım Kılıç
Gazi Ünv. Eğt.Fak.
GSEB MEASD-Ankara
* Cumhuriyetimizin 80. Yılında Müzik
Sempozyumu, 30-31 Ekim 2003,
İnönü Üniversitesi, Malatya
Bildiriler,s.203-208.
GİRİŞ
Öğretmen adaylarının
etkili ve verimli bir eğitim sürecinden geçmeleri halinde, ilerideki mesleki çalışmalarında eğitim
sistemine müzik eğitimi alanında önemli katkılarda bulunacakları doğal bir
beklentidir. Müzik Eğitimi bölümlerinde öğrenim gören bireylerin gerek
öğrencilik (öğrenim) yıllarında, gerekse mesleki (öğretim) yaşamlarında çalgı
eğitiminin büyük bir yeri vardır. Buna bağlı olarak Müzik Eğitimi bölümlerinde
okumakta olan öğrencilerin mesleki eğitimlerinde de piyano eğitiminin yeri ve
önemi göz ardı edilemez. Çünkü öğretmen adayları mesleki yaşantılarında gerek
sınıf içinde şarkı öğretiminde, öğretilen şarkılara eşlik etmede ve nota
öğretiminde, gerekse ders dışı
etkinliklerde piyano çalgısını yardımcı (destekleyici) ve geliştirici bir araç
olarak kullanacaklardır. Ayrıca müzik eğitimi dersleri piyano çalgısının
yardımıyla daha zevkli ve öğrencileri derse katılmaya teşvik edici bir ortam
haline dönüşecektir.
Bu nedenle Müzik Eğitimi
bölümlerinde birinci sınıfta öğrenim görmekte olan öğrencilerin piyano eğitimi
derslerindeki amaç, piyanoya başlangıç için gerekli olan temel davranışları
kavratabilmektir. Yapılan gözlemlerin sonuçlarına göre üniversitede öğrenim
gören öğrencilerin yaklaşık yarıya yakınının piyano eğitimine ancak
üniversitelerde başlaması ve bu eğitimin dört yıl ile sınırlı kalması birtakım
güçlükleri de beraberinde getirmektedir. Öğrencilerin bu eğitim dönemi
içerisinde piyano eğitiminin önemini kavramaları ve gerekli özen ve çalışmayı
gösterebilmelerine çaba sarf edilmelidir. Dolayısıyla piyano eğitiminin ilk
yılı olan birinci sınıfta derslerin planlı ve programlı bir şekilde
sürdürülmesinin yanı sıra öğrencilerin derse ve çalgıya karşı olumlu bir tutum
ve yaklaşım içinde olmalarına, yani güdülenmelerine de gereken özen
gösterilmelidir. Ancak bu şekilde sadece dört eğitim-öğretim yılını kapsayan
kısıtlı bir öğretim sürecinde istenen etkili ve verimli sonuçlar elde
edilebilir.
Öğretim elemanı bir konunun
öğrenilmesini kolaylaştıran birey olmasının yanında, kişiliğiyle,
alışkanlıklarıyla, iletişim yöntemiyle, yaşam ve düşünme biçimleriyle de
öğrencilerine örnek olmalıdır. Araştırmaktan, çalışmaktan zevk alan bir öğretim
elemanı, kuşkusuz öğrencisine de bu alışkanlıklarını aşılayacaktır. Böylece
öğrenci derse ve çalışacağı esere karşı heveslenecek, ilgisi artacak, merak duygusu uyanacak, araştırmaya
başlayacak ve çalışmaktan zevk alacaktır.
Ayrıca piyano dersleri için gerekli
olan birtakım olanaklar da öğrencinin güdülenmesini etkilemektedir. Yani;
piyanonun güç elde edilebilir bir çalgı olması ve taşınma zorluğu nedeniyle genellikle öğrenciler meslek
yaşamlarında bu çalgıyı rahatlıkla kullanamayacakları düşüncesindedirler. Bu
nedenle de onların güdülenmelerini sağlamak zaman zaman
zorlaşabilmektedir.
Ayrıca piyano dersleri için gerekli olan birtakım olanaklar da
öğrencinin güdülenmesini etkilemektedir. Yani; piyanonun güç elde edilebilir
bir çalgı olması ve taşınma zorluğu
nedeniyle genellikle öğrenciler meslek yaşamlarında bu çalgıyı
rahatlıkla kullanamayacakları düşüncesindedirler. Bu nedenle de onların
güdülenmelerini sağlamak zaman zaman
zorlaşabilmektedir.
Bireysel çalgı eğitimi derslerinde
birçok öğrenci birisine, özellikle de öğretim elemanına çalmak konusunda
sıkıntı duyar. Bunun için Agay’ın (1981) belirttiği
gibi, öğretmenin, öğrencinin içindeki piyano çalmayla ilgili yeteneklerini ve
müzikal ilgilerini bireysel olarak geliştirmesine imkan veren baskısız bir
ortam oluşturması ve bunu sürdürebilmesi önemlidir.
Bunun yanı sıra öğrencilere
öğretilen yöntem ve tekniklerin sadece sınavda gösterdiği performansa dayalı
olarak değerlendirilmemesi gerekir. Ayrıca bu durum, yani öğretilen yöntem ve
tekniklerin öğrencinin anlayarak öğrenmesinin gerekliliği vurgulanmalıdır.
Öğrenciye sürekli sınav korkusuyla ya da öğrenmiş
olmak için ve dersten geçer not almak amacıyla çalışmak yerine, verilen bilgi
ve becerilerin önemi kavratılmalı, mesleki yaşantısındaki rolü açıkça
belirtilmelidir.
Bu çalışma ile üniversitelerde
piyano eğitimi veren öğretim elemanlarının tutum ve davranışlarından ziyade,
birinci sınıflarda öğrenim gören öğrencilerin piyano eğitimlerine bakışlarını
ve piyano eğitimlerinde başarılarını etkileyen etmenlere ilişkin görüşlerini
ortaya koymak amaçlanmıştır.
Problem Cümlesi
Yukarıda yapılan açıklamalar
ışığında araştırmanın problem cümlesi; “Eğitim Fakülteleri Güzel Sanatlar
Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalındaki birinci sınıf öğrencilerinin
piyano eğitiminde başarıyı etkileyen faktörlere ilişkin görüşleri nelerdir?”
olarak saptanmıştır.
Alt Problemler
a)Öğretim
elemanı-öğrenci arasındaki iletişim ile
ilgili öğrenci görüşleri nelerdir?
b)Derslerde
öğretim elemanının öğrenciye karşı tutumu ile ilgili öğrenci görüşleri
nelerdir?
c)Öğretim
elemanlarının yaptığı olumlu ya da olumsuz
eleştiriler ile ilgili öğrenci görüşleri nelerdir?
d)Öğretim
elemanının ders dışında öğrencileriyle ilgilenme durumu ile ilgili öğrenci
görüşleri nelerdir?
e)Piyano
derslerindeki başarısızlıkların nedenleri ile ilgili öğrenci görüşleri
nelerdir?
f)Piyano
derslerinde öğretim elemanı eksikliği ile ilgili öğrenci görüşleri nelerdir?
g)Piyano
derslerinde toplam ders saatleri ile ilgili öğrenci görüşleri nelerdir?
h)Piyano
derslerindeki öğrenci sayısı ile ilgili öğrenci görüşleri nelerdir?
i)Fiziksel
koşullar (ders işlenen ortam) ile ilgili öğrenci görüşleri nelerdir?
j)Piyano
eğitimi için gerekli araç ve dokümanların yetersizliği ile ilgili öğrenci
görüşleri nelerdir?
k)Öğrencinin
amaçları (sınıfı geçebilmek, mesleki yaşamında
piyanoyu iyi derecede kullanabiliyor olmak gibi) ile ilgili görüşleri nelerdir?
l)Öğrencinin
müzik çevresi ortamında bulunması ya da sık sık konser, resital veya müzikle ilgili diğer etkinlikleri
izlemesi ile ilgili görüşleri nelerdir?
m)Konser ya da dinleti, yani topluluk önünde çalmayı gerektiren
etkinlikler ile ilgili öğrenci görüşleri nelerdir?
n)Yaşanan
günlük sorunlar ile ilgili öğrenci görüşleri nelerdir?
Araştırmanın Amacı
Araştırmanın amacı Eğitim
Fakülteleri Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalındaki
birinci sınıf öğrencilerinin piyano eğitiminde başarıyı etkileyen faktörlere
ilişkin görüşlerini saptayarak genel bir değerlendirme yapmaya çalışmaktır.
Araştırmanın Önemi
Bu araştırma, Eğitim Fakülteleri
Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalı birinci sınıf
öğrencilerinin piyano derslerine karşı ilgilerine yönelik görüş, yaklaşım ve
bakış açılarını belirlemek ve değerlendirmek açısından önem taşımaktadır.
Sınırlılıklar
Bu araştırma G.Ü.G.E.F. Güzel
Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalı, İnönü Üniversitesi Eğitim
Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Öğretmenliği Anabilim Dalı ve
Niğde Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik
Öğretmenliği Anabilim Dalı birinci sınıf piyano dersi öğrencileri ile
sınırlıdır.
Sayıltılar
1.Seçilen örneklem
evreni temsil etmektedir.
2.Örnekleme giren grubun ankette
vereceği yanıtlar gerçeği yansıtmaktadır.
3.Veri toplama tekniği olarak
kullanılan anket tekniği ve kaynak tarama bu araştırma için uygun niteliktedir.
4.Yöntem araştırma ve çalışma için
uygun niteliktedir.
YÖNTEM
Bu bölümde sırasıyla araştırmanın
modeli, evreni ve örneklemi açıklanmaya çalışılmış ve
ayrıca veri toplama teknikleri ve verilerin işlenmesi, çözümlenmesi hakkında
bilgi verilmiştir.
Araştırmanın Modeli
“Betimsel bir çalışma” niteliği taşıyan
bu araştırmada, tarama modeli kullanılarak müzik öğretmeni yetiştiren
kurumlardaki birinci sınıf öğrencilerinin piyano eğitiminde başarıyı etkileyen
etmenlere ilişkin görüşleri incelenmiştir.
Ayrıca müzik öğretmeni yetiştiren
kurumlardaki birinci sınıf öğrencilerinin derse karşı ilgilerine yönelik görüş,
yaklaşım ve bakış açılarının saptanması, araştırmada belirtilen amaçların
gerçekleşmesi için gerekli görülmüş ve bu nedenle anket yöntemine
başvurulmuştur.
Evren
Bu araştırmanın evrenini Türkiye’deki
Eğitim Fakülteleri Müzik Öğretmenliği Programı Anabilim Dallarındaki birinci
sınıf piyano öğrencileri oluşturmaktadır.
Örneklem
Bu araştırmada örneklem
grubunu, G.Ü.G.E.F. Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalı,
Malatya İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik
Öğretmenliği Anabilim Dalı ve Niğde Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel
Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Öğretmenliği Anabilim Dalı birinci sınıf piyano
eğitimi öğrencileri oluşturmaktadır.
Veri Toplama Teknikleri
Araştırmada veriler anket (bilgi
toplama formu) yöntemiyle toplanmıştır. Anket genelinde oluşturulan sorular iki
başlık altında toplanmıştır. Bunlar:
1-Öğrencilere ait kişisel bilgiler
ile,
2-Öğrencilere göre piyano eğitimine
ilişkin durum saptamaya yönelik görüş, düşünce ve yönelimlerdir.
Anket (bilgi toplama formu) hazırlanırken alanla ilgili
kişilerin görüşlerine başvurulmuş ve yapılan öneriler dikkate alınıp, uzman
kanısına göre elde edilen sonuçlar değerlendirilerek bilgi toplama formlarına
son şekli verilmiştir.
Bilgi
toplama formunun ilk sayfasında araştırma konusuyla ilgili kısa bir açıklamada
bulunulmuştur. Ayrıca, bilgi toplama formunun nasıl cevaplandırılacağına
ilişkin bir açıklamaya da yer verilmiştir. Bilgi toplama formunu dolduranların
araştırma konusuyla ilgili görüş ve yaklaşımlarını saptamak amacıyla
yanıtlanması istenen otuz bir sorudan otuzu çoktan seçmeli, biri açık uçlu
olarak düzenlenmiştir ve ankette toplam otuz bir soru yer almaktadır.
Verilerin İşlenmesi ve Çözümlenmesi
Bilgi toplama formunu uygulamak için
önce ilgili kurumlardan izin alınmış sonra uygulama örnekleminde
yer alan bölümlerde görevli öğretim elemanları yardımıyla anketler
gerçekleştirilmiştir. Anketler değerlendirilmeden önce kontrol edilmiş ve
değerlendirme bilgisayar ortamında yapılmıştır. Bu işlem için veriler
bilgisayara elle işlenmiş ve elde edilen sonuçlar değerlendirilirken betimsel
istatistik yöntemlerinden yararlanılmıştır. Yan dağılımlarda ise, yalnızca
frekans ve yüzdelik oranları kullanılmış, elde edilen bulgular
tablolaştırılarak Bölüm III’ de sunulmuştur.
BULGULAR VE YORUM
Araştırmada kullanılan ölçme
araçlarına dayalı olarak uygulanan istatistiksel yöntemler sonucu elde edilen
bulgular tablolaştırılmıştır.Bu bulgulara ilişkin tablo değerlerine ise özet
olarak sonuçlar kısmında yer verilmiştir. Araştırmada elde edilen bulguların
sonuçları aşağıda gösterilmiştir.
SONUÇ
Araştırmanın bu son bölümünde bir
önceki bölümde açıklanan bulgular ve yorumlardan yola çıkarak elde edilen
sonuçlar verilmiş ve ayrıca söz konusu sonuçlar göz önüne alınarak Müzik
Öğretmeni yetiştiren kurumlarda piyano eğitimi alan birinci sınıf öğrencilerinin
piyano eğitiminde başarıyı etkileyen faktörlere ilişkin görüşlerinin
değerlendirilmesi konusunun etkin bir yapıya kavuşturulabilmesine yönelik
önerilerde bulunulmuştur.
Sonuçlar
Araştırma bulgularına dayalı olarak
elde edilen sonuçlar aşağıya çıkartılmıştır:
1.Öğrenciler
ilk sırada %61,2 ile anlayış ve hoşgörüyü, ikinci sırada ise %34,9 ile
planlılığı piyano eğitiminde etkileşimi kolaylaştırıcı unsur olarak
düşünmektedirler.
2.Öğrenciler
piyano dersi sorumlusundan ilk olarak %39,0 ile ilgi, ikinci olarak %34,6 ile
ders işleyiş yönteminin değiştirilmesini beklemektedirler.
3.Öğrencilerin
%66,7’si öğretim elemanlarından anlayış ve hoşgörü beklemektedir.
4.Öğrencilerin
%78,3’ü öğretmenin olumsuz tutumundan ziyade olumlu tutumundan daha fazla
etkilendiklerini ifade etmişlerdir.
5.Öğrencilerin
%53,4’ü piyano dersini sevmeye etken olarak daha önceki öğrenimleri sırasında
gördükleri müzik dersini ve öğretmenlerini göstermişlerdir.
6.Öğrencilerin
%23,3’ü ders sorumlularının ders dışında kendileriyle “hiç” ilgilenmediklerini,
diğer %27,1’i ise “her zaman” ilgilendiklerini belirtmişlerdir.
7.Öğrencilerin
%75,9’u çalışmaya yeterli zaman ayıramamayı, %24,0’ü
ise kendine olan güvensizliği başarısızlığın nedeni olarak göstermişlerdir.
8.Öğrenciler
dersteki motivasyonu etkileyen faktörleri birinci ve ikinci sırada istek /
heves ve öğretmen olarak ifade etmişlerdir.
9.Öğrenciler
derse yeterince hazırlanmamış olmayı (%31,0) dersi verimsiz kılan en önemli
neden olarak görmektedirler.
10.Öğrenciler
piyano çalma başarısını olumlu yönde etkileyen faktör olarak ilk sırada %58,6
ile piyano çalma isteğini göstermişlerdir. Bu bulgu ise Tablo-3.2.7.’deki
bulgulara paralellik göstermektedir.
11.Öğretim
elemanlarının derse ve piyano çalmaya karşı rahatlatıcı türden teknik ve yöntemler
kullanması, öğrencilerin %46,1’ini büyük ölçüde memnun etmiştir.
12.Öğrencilerin
%36,4’ü piyano dersine ayrılan zamanı yeterli bulmamaktadır.
13.Araştırmaya
katılan öğrencilerin yaklaşık yarısı (%48,1) piyano eğitiminin birebir, 1/5’i
ise (%23,3) grupla yapıldığını belirtmişlerdir.
14.Piyano
derslerine hazırlanmak için gerekli ortam ve materyal bulma konusunda
öğrencilerin %65,9’u sıkıntı yaşadıklarını ifade etmişlerdir.
15.Öğrenciler
piyano derslerinde karşılaşılan en belirgin sorun olarak gerekli araç ve
materyallerin eksikliğini (%23,7) ya da mevcutların
ders yapmaya elverişli olmayışını (%23,7) göstermişlerdir.
16.Piyano
öğretiminde karşılaşılan en belirgin sorun %60,0 ile çalgı (piyano) sayısının azlığıdır.
17.Öğrencilerin
%25,6’sı bir yıllık piyano eğitimi sırasında piyanonun mesleki hayatlarındaki
önemini anladıklarını belirtmişlerdir.
18.Öğrencilerin
piyano eğitiminden amaçladıkları son nokta %38,8 ile öğretmenlikleri sırasında
piyanoyu etkin bir şekilde kullanmayı istemeleridir.
19.Öğrencilerin
%42,1’i yaşadıkları ya da bulundukları yerdeki müzik
etkinliklerini izleme isteminde olduklarını ifade etmişlerdir.
20.Topluluk
önünde piyano çalma düşüncesi %40,9 oranındaki öğrenciyi heyecanlandırmaktadır.
21.Öğrencilerin
%96,0’sı günlük yaşantıda karşılaşılan aksaklıkların ders başarısını olumsuz
yönde etkilediğini ifade etmişlerdir.
22.Araştırma
kapsamına alınan öğrencilerin %53,4’ünün yaşları 19-20 arasında, %8,6’sının ise
23 yaşın üzerindedir..
23.Müzik
Eğitimi Bölümü’ne kaydolan öğrencilerin %48,0’i Genel Lise, %40,4’ü ise Güzel Sanatlar Lisesi
mezunlarıdır.
24.Öğrencilerin
%48,1’i lisans eğitiminden önce hiç piyano eğitimi almamışlardır. Bu grubu
Genel Lise mezunları oluşturmaktadır.
25.Öğrencilerin
%51,1’nin üniversitede, %42,2’nin ise ortaöğretimde piyano eğitimine
başladıkları görülmektedir. Piyano eğitimine ilköğretimde başlayanların sayısı
ise (%4,7) yok denecek kadar azdır.
26.Araştırma
kapsamına alınan öğrencilerin %50,0’si keman, %11,3’ü ise bağlama çalmaktadır.
27.Öğrencilerin
%38,8’inin kardeşlerinin ya da diğer aile
yakınlarının müzikle uğraştığı görülmektedir. Anne-babaların yüzdesi ise
22,4’dür.
28.Öğrencilerin
%85,3’ü büyük şehir ya da şehir merkezinden
gelmektedir.
29.Öğrencilerin
sırasıyla Klasik Müzik (%34,9), Türk Halk Müziği (%22,5) ve Türk Sanat
Müziği’nden (%13,9) hoşlandıkları görülmektedir.
ÖNERİLER
Araştırma bulguları sonucunda elde
edilen verilere dayalı olarak geliştirilen öneriler aşağıda sunulmuştur:
1.Küçük yerleşim birimlerinde de müzik etkinliklerine
yer verilmelidir.
2.Öğretim elemanları öğrencilerine anlayış ve
hoşgörüyle yaklaşmalı, böylece onların derse daha büyük istekle katılmalarını
ve çalışmalarını sağlamalıdırlar.
3.Öğretim elemanı öğrencinin piyano çalgısına ve derse
karşı istek ve heves duyması için hoşgörüsınırlarınızorlamalıdır.
4.Müzik Eğitimi Bölümlerinde bulunan piyano
çalgılarının sayısı artırılmalı ve mevcut bulunanların düzenli aralıklarla
bakım ve onarımı yapılmalıdır.
5.Öğretim elemanları öğrencilerinin sorunlarıyla
ilgilenmek için (haftanın belirli bir günü danışmanlık saati olarak ayrılması
gibi) zaman ayırmalı ve onların öğrenme güçlüklerini
aşmaları için yardımcı olmalıdırlar.
6.Lisans programlarında yer alan piyano derslerinin ya saatleri artırılmalı ya da
öğrencilerin seçmeli piyano dersi alması sağlanmalıdır.
7.Piyano dersleri mümkün olduğunca az sayıdaki
gruplarla ya da birebir yapılmalı, bunu
gerçekleştirmek için de öğretim elemanı ve malzeme sayısı artırılmalıdır.
8.Okullardaki
piyanoların sayıca yetersizliği giderilmelidir.
9.Öğrencinin
psikolojik gelişimine bağlı olarak düzeyine uygun eserler ödev olarak verilmeli
ve eserin nasıl çalışılacağı hakkında öğretim elemanı öğrenciyi
bilgilendirmelidir.
10.Genç
kuşakları etkilemek ve onların müziğe ilgi duymasını istiyor isek gerek dersin
içeriğine gerek verilişine önem verilmelidir.
11.Öğrenciler
olumsuz duygularla yüklü iseler o durumda ya ders
yapılması ertelenmeli ya da derste söz konusu
psikolojik sorunların giderilmesine yönelik çözümler aranmalıdır.
12.Öğretim
elemanı derse ve piyano çalmaya karşı rahatlatıcı türde teknik ve yöntemlerle
öğrencilere yaklaşmalı ve böylece onların derse güdülenmesini sağlamalıdır.
13.Öğrencilerin
beceri kazanmaları açısından olumsuz yönlerinden ziyade olumlu yönleri öne
çıkartılmalı, desteklenmeli ve pekiştirilmelidir.
14.Bulunulan
yerde herhangi bir müzik etkinliği olması halinde öğrencilerin bu etkinliği izlemeleri
sağlanmalıdır ve öğrenci motivasyonunun canlı tutulmasına gayret
gösterilmelidir.
15.Eğitim
çevrelerinde yararlı olacağı düşüncesiyle bu araştırmanın diğer sınıflara da
uygulanarak kapsamlı bir doktora
çalışması olarak yapılması önerilmektedir.
16.Bu
araştırmanın piyano çalgısı dışında diğer çalgılara da uygulandığı taktirde
yararlı olacağı düşünülmektedir.
KAYNAKÇA
AGAY, Denes.
(1981). Teaching Piano. New
York: Yorktown Music Pres.
AYDIN, Mustafa. (1993). Eğitim Denetimi. Ankara: PEGEM Yayın No:
4.
AYTAÇ, Arman. (1999). G.Ü.G.E.F. Müzik Eğitimi Bölümünde
Öğrencilerin Piyano Eğitimlerine Geç Yaşta Başlamalarından Dolayı
Karşılaştıkları Psikolojik ve Teknik Problemler İle Çözüm Önerileri. Ankara:
Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
BAŞARAN, İ. Ethem.
(1991). Örgütsel Davranış. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
BAYMUR, Feriha.
(1993). Genel Psikoloji. İstanbul:
İnkılap ve Aka Basımevi.
BROPHY, J. (1987). Synthesis of Research On Strategies For Motivating Students To Learn. Educational Leadership, 45.
ÇİMEN, Gül. (1995). Piyano Başlangıç Metotlarına Genel Bakış. Orkestra Dergisi, (258), 27.
EKİNCİ, Hatice. (1998). Piyano Eğitimine Eğitim Fakülteleri Müzik
Eğitimi Bölümlerinde Başlayan Öğrencilerin Birinci Yıl Öğretim Etkinliklerinin
Değerlendirilmesi. Ankara: Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü
(Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
ERCAN, Nevhiz.
(1998). Yetişkinlerde Piyano Eğitimi,
Karşılaşılan Sorunlar ve Bazı Çözüm Önerileri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (2). 151-154.
İLHAN, Mine. (1997). Konser Kaygısı Üzerine. Ve Müzik Dergisi, (2).
İNCEOĞLU, Metin. (1985). Güdüleme Yöntemleri. Ankara: Ankara
Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi ve Basın-Yayın Yüksekokulu Basımevi.
IRAN-NEJAD, A. (1990). Active and Dynamic Self Regulation
of Learning Processes. Review of Educational Research, (4), 573-602.
MASLOW,Abraham H. (1970). Motivation and Personality. Second Edition. New York: Harper-Row Publishers.
MORGAN, Clifford
T. (1980) Psikolojiye Giriş Ders Kitabı.
(Çevirenler: Prof.Dr. Hüsnü Arıcı, Prof.Dr. Işık Savaşır, Doç.Dr.
Olcay İmamoğlu), Ankara: Meteksan
Ltd. Şti.
OWENS, Robert G. (1981). Organizational Behaviour In Education. Second Edition. Englewood Cliffs, Prentice: Hall International Inc.
ÖNER, Nejla,
A. Le Compte. Durumluk-Sürekli Kaygı Envanteri, El
Kitabı. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, No:333.
ROBBİNS, Stephen.
(1994). Örgütsel Davranışın Temelleri. (Çev. Sevgi Ayşe Öztürk),
Eskişehir: Etam
A.Ş.
SÖNMEZ, Veysel. (1999). Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı. Ankara:
Anı Yayıncılık.
T.D.K., Türkçe Sözlük, 1988.
TEVRÜZ, Suna. (1996). Endüstri ve Örgüt Psikolojisi. Ankara:
72TDFO Ltd. Şti.
TOBİN, K. (1987). The Role of Wait-Time
In Higher Level Cognitive Learning. Review of Educational Research, 69-95.
UÇAN, Ali. (1997). Müzik Eğitimi, Temel Kavramlar - İlkeler –
Yaklaşımlar. Ankara: Adalet Matbaası.
USZLER, Marienne,
S. GORDON, E. MACH. (1990). The Well-Tempered Keyboard
Teacher. New York: A Division
of Macmillan, Inc.
ÜN AÇIKGÖZ, Kamile. (1996). Etkili Öğrenme ve Öğretme. İzmir: Kanyılmaz Matbaası.