BİLDİRİLER |
YENİDEN YAPILANMA’NIN YENİDEN
YAPILANMASI
Doç. Cemal Yurga
İnönü Ünv. Eğt.Fak.
GSEB MEASD-Malatya
* Cumhuriyetimizin 80. Yılında Müzik
Sempozyumu, 30-31 Ekim 2003,
İnönü Üniversitesi, Malatya
Bildiriler,s.38-42
Anımsanacağı gibi Yeniden Yapılanma
çerçevesinde YÖK tarafından getirilip önümüze konan ders programı ve
içerikleri, bölümlerin görüşü alınmadan, bir oldu bittiye getirilerek
oluşturulmuş, deneyimli öğretim elemanlarından yararlanılmamış, uygula gör
politikası uygulanmıştır. Resim İş Eğitimi Bölümü ile birleştirilerek tek bölüm
başkanlığına bağlanıp Ana Sanat Dalı veya program olarak tanımlandırılan
bölümlerimiz, Ses Eğitimi, Çalgı Eğitimi ve Müzik Kuramları Eğitimi Ana Sanat
Dallarımızı yitirmemize neden olmuştur.
Beşinci yılını uygulayıp 6. Yılına
girdiğimiz ders programı geçen yıl 2. mezunlarını verdi. Öğretim elemanlarının
ve öğrencilerin sabırla 4 yılı tamamladığı bu yeni program ideal müzik
öğretmeni yetiştirmede ne denli başarılı olacaktır, onu zaman gösterecektir.
Ancak programın, 4 yıllık eğitim süreci içinde karşılaşılan olumlu ve olumsuz
yönleri incelendiğinde aşağıdaki saptamalar ortaya çıkmıştır.
Yıllarca müzik eğitimi bölümlerinin
derslerinin standartlaştırılması için sempozyumlar yapılmış, makaleler,
bildiriler ve kitaplar yazılmıştır. Sonuçta, yeniden yapılanma bölümler
arasında birlik sağlamış, öğrencilerin yatay geçişlerinde
ders intibakları da sorun olmaktan çıkmış, özlenen standardizasyon
sağlanmıştır. Ancak amaca ulaşmada bu program yeterli midir?
Programa iyi yönden bakıldığında,
Güncel-Popüler Müzik, Elektronik Org ve Eğitimi, Okul Bandosu, Müzik Kültürü,
Oyun Dans ve Müzik, Eğitim Müziği Besteleme gibi, bölümlerimizin çoğunda
bulunmayan yeni derslerin eklendiği görülür. Programın olumlu yönlerinden biri de, uygulamalı olarak
yapılan çoğu derslerin teorik olarak gösterilmesidir. Haftada 10 saatle
sınırlandırılan pratik derslerin, ders ücretlerinin ödenmesinde yarattığı
sıkıntı böylece giderilmeye çalışılmıştır.
Beş yıl önce programın özenle
hazırlanmadığı ve kontrollerin yapılmadığı görülmektedir. Bireysel Çalgı
Eğitimi dersinin teorik, pratik ve kredisi tabloda 1 0 1 olarak görülmekte
iken, içeriklerin yazıldığı bölümde 2 0 2 olarak görülmektedir.
Ders programımızı teorik dersler ve
beceri geliştiren dersler olarak iki
bölüme ayırarak incelemek, dersler ve
yarıyıllar arasındaki dengeleri görmek açısından yararlı olacaktır.
Aşağıdaki tablo 1’de de görüleceği
gibi, 4 yıllık derslerin toplam 73 Kredi ve 93 Saati teorik derslere, 80 Kredi
ve 90 Saati müzik becerisini geliştirmeye ayrılmıştır. Teorik derslerin
yalnızca 20 Kredi ve 23 Saati müzikle ilgilidir. Bu da 4 yıla bölündüğünde,
haftada 5 Kredi ve yaklaşık 6 Saatlik teorik ders ortalaması olduğunu ortaya
çıkaracaktır. Öğrencinin teorik ders donanımında bu kredi ve saat sayısının
yeterli olup olmadığı tartışılabilir. Oysaki, beceri geliştiren derslerde
tartışılamayacak ilkeler vardır.
TABLO 1
YENİDEN YAPILANMA PROGRAMI DERSLERİ
|
|||||||||
TEORİK DERSLER |
MÜZİK BECERİSİ GELİŞTİREN DERSLER |
||||||||
I. YARIYIL
|
T |
P |
K |
S |
I. YARIYIL
|
T |
P |
K |
S |
Yabancı Dil |
3 |
0 |
3 |
3 |
Piyano I |
2 |
0 |
2 |
2 |
Türkçe I Yazılı Anlatım |
2 |
0 |
2 |
2 |
Bireysel Çalgı Eğitimi I |
1 |
0 |
1 |
1 |
Atatürk İl.ve İnk. Tarihi |
2 |
0 |
0 |
2 |
Müzik Teo. ve İşit.Eğitimi I |
4 |
2 |
5 |
6 |
Öğret. Mesleğine Giriş |
3 |
0 |
3 |
3 |
Okul Çalgıları I |
2 |
0 |
2 |
2 |
Temel Bilgi Teknolojileri |
2 |
2 |
3 |
4 |
Bireysel Ses Eğitimi I |
2 |
0 |
2 |
2 |
TOPLAM |
12 |
2 |
11 |
14 |
TOPLAM |
11 |
2 |
12 |
13 |
II. YARIYIL |
T |
P |
K |
S |
II. YARIYIL |
T |
P |
K |
S |
Yabancı Dil |
3 |
0 |
3 |
3 |
Piyano II |
2 |
0 |
2 |
2 |
Türkçe II Sözlü Anlatım |
2 |
0 |
2 |
2 |
Bireysel Çalgı Eğitimi II |
1 |
0 |
1 |
1 |
Atatürk İl. ve İnk. Tarihi |
2 |
0 |
0 |
2 |
Müzik Teo.ve İşit.Eğitimi II |
4 |
2 |
5 |
6 |
Okul Deneyimi I |
1 |
4 |
3 |
5 |
Okul Çalgıları II |
2 |
0 |
2 |
2 |
Temel Bilgi Teknolojileri |
2 |
2 |
3 |
4 |
Bireysel Ses Eğitimi II |
2 |
0 |
2 |
2 |
TOPLAM |
10 |
6 |
11 |
16 |
TOPLAM |
11 |
2 |
12 |
13 |
III. YARIYIL |
T |
P |
K |
S |
III. YARIYIL |
T |
P |
K |
S |
Bilgisayar |
2 |
2 |
3 |
4 |
Piyano III |
2 |
0 |
2 |
2 |
Gelişim ve Öğrenme |
3 |
0 |
3 |
3 |
Bireysel Çalgı Eğitimi III |
1 |
0 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
Müzik Teo.ve İşit.Eğitimi II |
4 |
2 |
5 |
6 |
|
|
|
|
|
Okul Çalgıları III |
2 |
0 |
2 |
2 |
|
|
|
|
|
Toplu Ses Eğitimi I |
1 |
2 |
2 |
3 |
TOPLAM |
5 |
2 |
6 |
7 |
TOPLAM |
10 |
4 |
12 |
14 |
IV. YARIYIL
|
T |
P |
K |
S |
IV. YARIYIL |
T |
P |
K |
S |
Müzik Tarihi |
2 |
0 |
2 |
2 |
Piyano IV |
2 |
0 |
2 |
2 |
Öğretimde Plan. ve Değer. |
3 |
2 |
4 |
5 |
Bireysel Çalgı Eğitimi IV |
1 |
0 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
Toplu Ses Eğitimi II |
1 |
2 |
2 |
3 |
|
|
|
|
|
Okul Bandosu |
2 |
0 |
2 |
2 |
|
|
|
|
|
Elektronik Org ve Eğitimi |
2 |
0 |
2 |
2 |
|
|
|
|
|
Seçmeli I |
3 |
0 |
3 |
3 |
TOPLAM |
5 |
2 |
6 |
7 |
TOPLAM |
11 |
2 |
12 |
13 |
V. YARIYIL
|
T |
P |
K |
S |
V. YARIYIL |
T |
P |
K |
S |
Türk Halk Müziği |
2 |
0 |
2 |
2 |
Piyano V |
2 |
0 |
2 |
2 |
Güncel/Popüler Müzik |
2 |
0 |
2 |
2 |
Bireysel Çalgı Eğitimi V |
1 |
0 |
1 |
1 |
Müzik Kültürü |
3 |
0 |
3 |
3 |
Koro I |
1 |
2 |
2 |
3 |
Öğretim Tekno. ve Mat.G. |
2 |
2 |
3 |
4 |
Orkestra/Oda Müziği I |
2 |
2 |
3 |
4 |
|
|
|
|
|
Eşlik (Koropetisyon) |
1 |
0 |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
Seçmeli II |
2 |
0 |
2 |
2 |
TOPLAM |
9 |
2 |
10 |
11 |
TOPLAM |
10 |
4 |
12 |
13 |
VI. YARIYIL
|
T |
P |
K |
S |
VI. YARIYIL
|
T |
P |
K |
S |
Türk Sanat Müziği |
2 |
0 |
2 |
2 |
Piyano V |
2 |
0 |
2 |
2 |
Sınıf Yönetimi |
2 |
2 |
3 |
4 |
Bireysel Çalgı Eğitimi V |
1 |
0 |
1 |
1 |
Özel Öğretim Yöntemleri I |
2 |
2 |
3 |
4 |
Koro II |
1 |
2 |
2 |
3 |
Seçmeli III |
2 |
0 |
2 |
2 |
Orkestra/Oda Müziği II |
2 |
2 |
3 |
4 |
TOPLAM |
8 |
4 |
10 |
12 |
TOPLAM |
6 |
4 |
7 |
10 |
VII. YARIYIL
|
T |
P |
K |
S |
VII. YARIYIL |
T |
P |
K |
S |
Özel Öğret. Yöntemleri II |
2 |
2 |
3 |
4 |
Bireysel Çalgı Eğitimi V |
1 |
0 |
1 |
1 |
Okul Deneyimi II |
1 |
4 |
3 |
5 |
Koro III |
1 |
2 |
2 |
3 |
Seçmeli IV |
2 |
0 |
2 |
2 |
Orkestra/Oda Müziği II |
2 |
2 |
3 |
4 |
|
|
|
|
|
Oyun, Dans ve Müzik |
2 |
0 |
2 |
2 |
TOPLAM |
5 |
6 |
8 |
11 |
TOPLAM |
6 |
4 |
8 |
10 |
VIII. YARIYIL
|
T |
P |
K |
S |
VIII. YARIYIL
|
T |
P |
K |
S |
Eğitim Müziği Besteleme |
2 |
2 |
3 |
4 |
Bireysel Çalgı Eğitimi V |
1 |
0 |
1 |
1 |
Öğretmenlik Uygulaması |
2 |
6 |
5 |
8 |
Koro Yönetimi |
1 |
2 |
2 |
3 |
Rehberlik |
3 |
0 |
3 |
3 |
Orkestra/Oda Müz.ve Yön. |
1 |
2 |
2 |
3 |
TOPLAM |
7 |
8 |
11 |
15 |
TOPLAM |
3 |
4 |
5 |
7 |
Aşağıdaki
TABLO 2’de de görüleceği gibi, yarıyıllara göre ders dağılımları ve beceri
geliştiren ders dağılımlarında dengesizlikler bulunmaktadır. Örneğin I.
Yarıyılda 14 saatlik teorik ders bulunmasına karşın, beceri geliştiren 13
saatlik ders bulunmaktadır. Yarıyıllara göre ilerledikçe, beceri geliştiren
derslerin artması gerekirken, teorik dersler artmakta, 7. ve 8. yarıyıllarda
piyano dersi kaldırılmaktadır. Müzik öğretmeninin en önemli çalgısı klavyeli
çalgılardır, piyanodur, orgdur. Müzik
öğretmeni piyanoyu bulamadığında org kullanacaktır.
Programa göre, Piyano dersi 3 yıl
boyunca haftada 2 saat, buna karşın Bireysel Çalgı Eğitimi 4 yıl ve haftada 1
saatle yeterli görülmüştür.
TABLO 2
YENİDEN
YAPILANMA PROGRAMI DERSLERİ
|
|||||||||
TEORİK DERSLER |
BECERİ GELİŞTİREN DERSLER |
||||||||
YARIYILLAR
|
T |
P |
K |
S |
YARIYILLAR
|
T |
P |
K |
S |
I.
YARIYIL |
12 |
2 |
11 |
14 |
I.
YARIYIL |
11 |
2 |
12 |
13 |
II.
YARIYIL |
10 |
6 |
11 |
16 |
II. YARIYIL
|
11 |
2 |
12 |
13 |
III.
YARIYIL |
5 |
2 |
6 |
7 |
III. YARIYIL |
10 |
4 |
12 |
14 |
IV.
YARIYIL |
5 |
2 |
6 |
7 |
IV. YARIYIL |
11 |
2 |
12 |
13 |
V.
YARIYIL |
9 |
2 |
10 |
11 |
V.
YARIYIL |
10 |
4 |
12 |
13 |
VI.
YARIYIL |
8 |
4 |
10 |
12 |
VI.
YARIYIL |
6 |
4 |
7 |
10 |
VII.
YARIYIL |
5 |
6 |
8 |
11 |
VII.
YARIYIL |
6 |
4 |
8 |
10 |
VIII.
YARIYIL |
7 |
8 |
11 |
15 |
VIII.
YARIYIL |
3 |
4 |
5 |
7 |
TOPLAM |
|
|
|
93 |
TOPLAM |
|
|
|
93 |
Matematiksel
olarak genel toplam düşünüldüğünde, 4 yıllık ortalama eşittir. Teorik dersler
93 saat, beceri geliştiren dersler de 93 saattir. Teorik derslerin 48 saati
TABLO 3’te de görüleceği gibi eğitim dersleridir. Geriye kalan 45 saatin teorik
dersler için yeterli olacağı, eksik görülen teorik derslerin seçmeli derslerle
kapatılabileceği düşünülmüştür. Seçmeli derslerin içeriğine bakıldığında şöyle
bir tanımla karşılaşılmaktadır:
TABLO 3
YARIYILLARA
GÖRE EĞİTİM DERSLERİ
|
||||
YARIYILLAR
|
T |
P |
K |
S |
I. YARIYIL |
3 |
0 |
3 |
3 |
II.
YARIYIL |
1 |
4 |
3 |
5 |
III. YARIYIL |
3 |
0 |
3 |
3 |
IV.
YARIYIL |
3 |
2 |
4 |
5 |
V.
YARIYIL |
2 |
2 |
3 |
4 |
VI.
YARIYIL |
4 |
4 |
6 |
8 |
VII. YARIYIL |
3 |
6 |
6 |
9 |
VIII.
YARIYIL |
5 |
6 |
8 |
11 |
GENEL TOPLAM |
|
|
|
48 |
Madde
6. Seçmeli Dersler:
Programlarda mümkün olduğu ölçüde seçmeli ders için yer ayrılmıştır.
Öğrencilerin kendi alanı dışındaki ilgi, istek ve ihtiyaçları doğrultusunda
seçmeli dersleri diğer bölümlerden almaları sağlanmalıdır. Ancak zorunlu
hallerde seçmeli derslerden en fazla ikisi bölüm içinden verilebilir denmektedir.
IV.
Yarıyılda başlayıp 4 Yarıyıl süren seçmeli derslerin ne kadarının bölüm
dışından verilebildiği diğer müzik öğretmenliği programlarıyla yapılan
görüşmelerde anlaşılmaktadır. Müzik Öğretmenliği Programlarımızın Yarıyıl
Programlarında yetersiz kalınan derslerin takviye edilmesi amacıyle,
seçmeli derslerin neredeyse tamamı bölüm içi dersi olarak açılmaktadır. Bu
nedenle de seçmeli dersler açılırken amaç olarak ortaya konan, yaklaşık
yarısının alan dışı derslerden açılması amacına ulaşılamamıştır.
Örneğin 3
yarıyıl olarak programa konan, ayrı dersler altında öğretilmesi gereken bir çok
dersi içine aldığı savunulan Müzik Teorisi ve İşitme Eğitimi[1]
dersi, bir çok dersi kapsadığına göre niçin 3 yarıyıl ile sınırlandırılmıştır?
Haftada 6 saat, 3 yarıyıl olacağına, öğrenme süreci zamana yayılarak, 6 yarıyıl
olması daha sağlıklı bir öğrenme sürecini sağlamaz mıydı?
Seçmeli derslerin 4 yarıyıl olması
ve 4. yarıyıldan başlaması, 4. yarıyılda 3 Teorik 0 Pratik 3 Kredi olup, diğer
yarıyıllarda 2 Teorik 0 Pratik 2 Kredi olması anlaşılamamıştır. 5.Yarıyıldaki
Eşlik (Korepetisyon) dersi için de 1 saat yeterli
değildir.
I Yarıyıl olarak düşünülüp, 3 0 3
yapılan dersler[2],
2 yarıyıl olarak 2 0 2 yapılmış olsaydı, öğrencinin öğrenme süreci hem daha
kuvvetli olurdu, hem de yıllık programlamalarda öğretim elemanlarına göre ders
dağılımını oturtmak rahat olurdu.
Aşağıdaki TABLO 4’te de görüleceği
gibi, derslerin yarıyıllara göre dağılımında da dengesizlik görülmektedir:
TABLO 4
YARIYILLARA
GÖRE DERS ÇEŞİDİ YOĞUNLUĞU
|
|
YARIYILLAR
|
DERS ÇEŞİDİ SAYISI |
I. YARIYIL |
10 |
II.
YARIYIL |
10 |
III. YARIYIL |
7 |
IV.
YARIYIL |
8 |
V.
YARIYIL |
10 |
VI.
YARIYIL |
8 |
VII. YARIYIL |
7 |
VIII.
YARIYIL |
6 |
TOPLAM |
66 |
Örneğin I. Sınıfa yeni başlayan mesleğimize yeni
giren bir öğrencinin 10 çeşit dersten başarılı olmasını beklemek zordur. Oysa
I. Sınıfta daha az ders çeşidiyle karşılaşan öğrenci üniversiteye, ortama ve mesleğimize alışması
için kendini geliştirmeye zaman bulabilecektir. 2. Sınıftan itibaren ders
çeşidi sayısı artabilir. İlerleyen yarıyıllarda öğrencinin başarılı olmasını
beklemek daha mantıklı olacaktır. Dört yıllık bir programda öğrenciye yüklenilmesi
gereken ve öğrencinin en verimli çalıştığı dönemler olarak II.,III. ve IV.
Sınıf bilinmektedir. Çünkü öğrenci, II. Sınıftan itibaren sanat eğitiminde
kimliğini bulmakta, oluşturmaya başladığı birikimini ve emeğini doğru
yönlendirme becerisi kazanmaktadır.
Ülkemizdeki müzik öğretmeni sayısı
yetersizdir[3].
Geçmişteki hükümetler, bu yetersizlikten yararlanarak ilk ve orta öğretimdeki
müzik derslerini azalttılar. Hatta yüksek öğretimde seçmeli dersler arasında
yer alan müzik dersi de zaman içinde kaldırıldı. 2003 Yılı müzik öğretmeni
atamalarında verilen kontenjanın 50 olduğu da göz önüne alındığında, ülkemiz
yönetimlerinin müzik eğitimine verdiği değer ortaya çıkmaktadır. Her ne kadar
bizler kılı kırk yaran programlar yapmaya çalışsak da, müzik eğitiminin eğitim
sistemlerinin içindeki önemini her zaman
vurgulasak da, ulaştığımız başarı hükümetlerin izin verdiği kadarıyla
gerçekleşmektedir.
Sanatın ne olduğunu bilmeyen
hükümetlere rağmen, yakın bir gelecekte müzik öğretmeni yetiştiren ders
programları yeniden ele alınmalı. Ders programlarımızın oluşturulmasında fikri
olan herkes, buradaki gibi bir sempozyum organizasyonuyla dinlenmeli.
Hedeflenen amaca ulaşmada oluşturulacak program, hem ders çeşidi olarak yeterli
olmalı, hem de içerikle zenginleştirilmeli ve müzik eğitiminin önemini
savunacak, yetenekli, birikimli ve becerikli müzik öğretmenleri
yetiştirilmelidir.
Bu bilgiler ışığında YENİDEN
YAPILANMA, YENİDEN YAPILANDIRILMA’LIDIR.
KAYNAKÇA
1. Milli Eğitim Sayısal Veriler 2001, Milli Eğitim
Bakanlığı Araştırma Planlama ve Koordinasyon Kurulu Başkanlığı,
2. Yeniden Yapılanma Programı. YÖK. 1998
[1] Müzik Teorisi ve İşitme Eğitimi: Bu ders,
müzikte kuramsal bilgileri, işitme eğitimi ve müzik biçimlerini kapsar. Ders
öğretim elemanları bu içeriğin haftalık ders saatindeki yoğunluğu belirler.
Ders, Türk ve Batı Müziğinde armoni-kortrpuan,
müzikte stil, üslup ve tür, çeşitli yapıları ve eğitim-okul müziği örneklerini
inceleme, analiz, araştırma tek ve çokses algılama, ritmik yapıları tanıma,
nota çözümleme (deşifre) okuma ve yazma, müzik üretme tekniklerini kapsar.
Müzik Öğretmenliği Lisans Programı Ders Tanımları. YÖK 1998
[2] Müzik Kültürü, Seçmeli I ve eğitim dersleri...
[3]
Milli Eğitim Bakanlığı Araştırma Planlama ve Koordinasyon Kurulu Başkanlığı’nın
yayımladığı Milli Eğitim Sayısal Veriler 2001 kitapçığına göre, 2000-2001
Eğitim ve Öğretim yılında okullarımızdaki toplam müzik öğretmeni sayısı 2858,
resim öğretmeni sayısı ise 6578’dir[3].